واكنش به مرگ 20 هزار ماهي يا كاهش سطح آب

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

واكنش به مرگ 20 هزار ماهي يا كاهش سطح آب

جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

واكنش به مرگ 20 هزار ماهي يا كاهش سطح آب
خبرنگار مهر، اوايل هفته گذشته بنا به علتي نامعلوم در طي يك يا دو شب حدود 20 هزار قطعه ماهي در سد بارزوي شيروان تلف شدند.
در پي اين فاجعه زيست محيطي مسئولين شهرستان شيروان، ستاد بحراني براي حقيقت يابي تشكيل و پس از چند روز اعلام كردند كه با آزمايشات انجام شده مشخص گرديده كه آب اين سد هيچ گونه آلودگي نداشته و تلف شدن اين تعداد آبزي به دليل پايين آمدن سطح آب سد و كمبود اكسيژن روي داده است.
با درز کردن خبر مرگ 20 هزار قطعه ماهي در طول يك يا دو شب به رسانه ها، موجي از اظهارنظرهاي مختلف از جانب مردم و مسئولين مطرح شد.
نگراني مردم زماني تشديد شد كه متوجه شدند بيش از 95 درصد آب شرب شهروندان شيروني از سد بارزو تامين مي شود و اگر احیانا اين آب آلوده باشد به يقين براي سلامت شهروندان مضر خواهد بود.
اما مسئولين شهرستان با استناد به آزمايش هاي انجام شده اعلام كردند كه آب سد بارزو هيچ مشكلي ندارد و تنها پايين آمدن سطح آن سبب شده آبزيان به دليل كمبود اكسيژن تلف شوند
حال پس از گذشت بيش از يك هفته از اين اتفاق، آب اين سد از مدار توزيع خارج و دست اندركاران و مسئولین امر اینک با رد هرگونه شائبه آلودگی آب، عنوان مي كنند كه آب اين سد تا حد زیادی پايين آمده و با توجه به استفاده کشاورزان نیز از آب این سد، متاسفانه آب به تصفیه خانه نمی رسد و به همین دلیل فعلا امكان استفاده از آن به منظور تامين آب شرب شهروندان شيرواني وجود ندارد.
اظهارات متناقض مسئولان امر و كارشناسان مستقل
در پي مرگ 20 هزار قطعه ماهي و ساير آبزيان نظير مار و ... در سد بارزو شيروان و گزارش مهر از اظهارات متناقض مسئولين محلي و كارشناسان مستقل در مورد دليل مرگ اين تعداد آبزي و احتمال عدم سلامت آب سد بارزو شيروان كه 95 درصد آب شرب شهروندان اين شهر را تامين مي كند، مسئولين مرتبط هر گونه آلودگي در آب سد را به شدت رد كردند.
خبرگزاري مهر خراسان شمالي در همان روزهايي كه نتايج آزمايشات بر روي ماهيان تلف شده مشخص و اعلام شد كه اين آبزيان به دليل پايين آمدن سطح آب تلف شده اند، اقدام به انتشار گزارشي از اين فاجعه و مباحث پيراموني آن با عنوان" دلیل مرگ 20 هزار قطعه ماهي سد بارزو در پرده ابهام/ اظهارات متناقض مسئولان امر و كارشناسان مستقل" كرد و در اين گزارش ضمن درج اظهارات مسئولين محلي با كارشناسان مستقل زيست محيطي نيز به گفتگو پرداخت.
بر پايه اين گزارش بعد از انجام آزمايشات توسط ستاد بحران تشكيل شده براي پيگيري مسئله مرگ 20 هزار قطعه ماهي در سد بارزو شيروان، معاون سياسي اجتماعي فرماندار شهرستان شيروان در اين زمينه گفت: پس از انجام آزمايش هاي متعدد توسط كارشناسان مورد تاييد اداره حفاظت محيط زيست، مشخص شده كه آب سد بارزو هيچ گونه آلودگي شيميايي نداشته و علت مرگ ماهيان به طور قطع و يقين آلودگي آب سد نبوده است.
عبدالجواد توحيدي اظهار كرد: كارشناسان پس از بررسي، پايين آمدن سطح آب سد و در نتيجه كمبود اكسيژن را دليل تلف شدن اين تعداد ماهي اعلام كرده اند.
به گفته وي بر اساس اعلام كارشناسان افزايش دماي هوا نيز در اين مسئله دخيل بوده است.
همچنين معاون فرماندار با اشاره به اين كه 95 درصد از آب شرب مشترکان شیروان از آب تصفیه شده سد بارزو تأمین می‌شود، افزود: آب آشاميدني شيروان كاملا سالم بوده و مردم در اين زمينه خيالشان راحت باشد.
توحیدی با تاكيد بر اين نكته كه علت این حادثه گرمی هوا و کمبود اکسیژن سد بر اثر بسته بودن دریچه های آن بوده است، میزان خسارت وارده را 20 هزار قطعه ماهی کوچک عنوان کرد و اظهار داشت: این حادثه فقط برای یک نوع از انواع ماهی های موجود در سد رخ داده و بعد از چند روز نيز تمام اجساد ماهی ها جمع آوری و امحا شد.
وی با رد شایعه وجود سم در آب این سد، تصريح كرد: بر اساس نتایج آزمایش های صورت گرفته ازآب این سد توسط سازمان آب منطقه ای و محیط زیست شهرستان هم اکنون آب این سد فاقد هر گونه آلودگی میکروبی و شیمیایی است.
وی با بیان این مطلب که شبکه بهداشت شهرستان شیروان نیز سلامت آب شرب این شهرستان را تایید کرده است، گفت: همشهریان شیروانی هیچ گونه نگرانی نسبت به سلامت آب شرب مصرفی خود نداشته باشند
از طرف ديگر درحالي كه مسئولان شهرستان شيروان پايين آمدن سطح آب و كمبود اكسيژن را به عنوان دليل تقريبا قطعي مرگ بيش از 20 هزار قطعه ماهي در سد بارزو اعلام كرده بودند، كارشناسان مستقل زيست محيطي در گفتگو با خبرنگار مهر، دلايل اعلام شده را غيرعلمي و نادرست ذكر مي كردند.
کاهش سطح آب؛ علت مرگ ماهیان سد بارزو شیروان
مسئولين زيست محيطي و نيز آب منطقه اي خراسان شمالي هم می گویند كه علت مرگ آبزيان سد بارزو شيروان به هيچ عنوان آلودگي نبوده و اعلام کرده اند كه بنا بر نتايج آزمايشات انجام شده آب اين سد فاقد هرگونه آلودگي ميكروبي و شيمايي است.
آنها اظهار مي كنند كه تنها دليل مرگ اين تعداد آبزي پايين آمدن سطح آب سد به دليل گرماي هوا، برداشت آب در بالادست سد توسط كشاورزان و كمبود بارندگي و در نتيجه كمبود اكسيژن براي تنفس آبزيان بوده و به همين دليل نيز هزاران قطعه ماهي تلف شده اند.
از جمله مديرعامل شركت آب منطقه‌اي خراسان شمالي علت تلف شدن هزاران ماهی در درياچه پشت سد بارزو شيروان را کاهش سطح آب اعلام مي كند.
عليرضا عامري در واکنش به مرگ 20 هزار قطعه ماهی در دریاچه پشت سد بارزو شیروان که در روزهای اخیر دلایل متعددی برای وقوع این فاجعه زیست محیطی اعلام شده است، مي گويد: كاهش ذخيره آب سد بارزوي شيروان و به تبع آن پايين آمدن مقدار اكسيژن آب، عامل اصلي تلف شدن ماهي هاي اين درياچه بوده است.
وي حجم مرده ذخيره آب مخزن سد شيروان را دوازده ميليون مترمكعب ذكر و اظهار مي كند: حجم موجود آب در مخزن اين سد در شرايط كنوني حدود هشت ميليون متر مكعب و چهار ميليون كمتر از حجم مرده است كه مخزن را در شرايط نامطلوبي قرار داده است.
عامري تصريح مي كند: حجم موجود آب مخزن سد شيروان در مقايسه با زمان مشابه در سال گذشته ۶۰ درصد كاهش يافته است.
وي مي گويد: كاهش بارندگي در سال آبي جاري، افزايش سطح زير كشت زمين هاي كشاورزي در بالادست، تامين نياز آبي زمين‌هاي پايين دست سد و نيز تبديل مزارع ديم به آبي و تبديل اراضي زراعي به باغي و توسعه بهره برداري در بالادست سد از عمده عوامل كاهش ذخيره آب سد شيروان است.
بسته شدن آب سد بارزو بر روي شهروندان
سد بارزو در 40 کیلومتری شهر شیروان در مجاورت روستای بارزو قرار دارد و از سال گذشته نيز آب اين سد پس از تصفيه بيش از 95 درصد از آب شرب مردم شيروان را فراهم مي كند.
چهارشنبه هفته جاري و تقريبا يك هفته پس از تلف شدن 20 هزار قطعه ماهي در اين سد، آب سد از شبكه توزيع آب شرب شيروان خارج شد، اقدامي كه مسئولين آن را واكنش به پايين آمدن سطح آب سد و عدم امكان ارسال آن به تصفيه خانه ذكر مي كنند
هر چه هست از چهارشنبه، آب اين سد بر روي مردم بسته شد و هم اكنون آب چاه هايي نظير اميرآباد در شبكه آب شيروان توزيع مي شود.
البته در سال هاي گذشته تقريبا تمامي آب شرب شهروندان شيرواني از اين گونه چاه ها تامين مي شد اما به دليل بالا بودن درجه سختي آن همواره مورد اعتراض بود تا اين كه آب سد بارزو پس از تصفيه وارد مدار توزيع شد و اين مشكل مرتفع گرديد.
اكنون بار ديگر مردم شيروان طعم آب چاه هاي سابق را به علت آنچه كه مسئولين پايين آمدن سطح آب سد بارزو شيروان مي دانند مي چشند.
ضروري است كه مسئولین محترم در صورت وقوع فاجعه های زيست محيطي همچون مرگ 20 هزار قطعه ماهي در سد بارزو شيروان با اطلاع رساني مناسب و سریع به شفاف سازی و اطلاع رسانی پرداخته و زمینه گسترش هرگونه شایعه و شائبه نادرست در ذهن مردم را، بزدایند

دیدگاه خود را بیان کنید