صیادان هرمزگانی خواهان اجرای بیمه اصولی شناورها

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صیادان هرمزگانی خواهان اجرای بیمه اصولی شناورها

دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

صیادان هرمزگانی خواهان اجرای بیمه اصولی شناورها
(ایسنا)- منطقه‌ی خلیج‌فارس، صیادان هرمزگانی این روزها با چندین مشکل اساسی دسته و پنجه نرم می‌کنند که صید غیرمجاز و بیمه‌ی شناورهای صیادی از اهم این مشکلات است.
با وضع این قانون که بیمه‌ی شناور صیادی لازمه‌ی صدور مجوز صید شناورهای صیادی است، صیادان برای اخذ بیمه‌نامه به شرکت‌های بیمه‌گر رو آوردند که نبود بیمه متناسب با وضعیت و ماهیت شناورهای صیادی به بروز مشکلاتی برای جامعه‌ی صیادان منجر شد.
صیادان نیز برای گریز از این مشکلات یا از بیمه کردن شناورهای خود سر باز می‌زنند و یا رو به بیمه‌نامه‌های صوری و کاغذی می‌آوردند که علت دیگر بر این عمل خود را عدم پشتیبانی شرکت‌های بیمه‌گر و شانه خالی کردن از زیر بار بیمه گران در هنگام بروز حوادث می‌دانند.
صیادان با ماهیت بیمه مشکلی ندارند
در این راستا مدیرعامل اتحادیه‌ی تعاونی‌های صیادی استان هرمزگان با اشاره به این‌که صیادان و جامعه‌ی صیادی استان هرمزگان با حمایت و پشتیبانی‌های اداره‌کل شیلات هرمزگان هم‌چنین فرهنگ‌سازی‌های انجام شده با بیمه شدن و ماهیت بیمه بودن مشکلی ندارند، گفت: صیادان با توجه به فعالیت‌ها در این راستا خود را راغب به این مهم می‌دانند و در بیمه کردن ملوانان و صیادانشان و متعاقباُ شناورهایشان پیش گام هستند.
شرایط سخت بیمه‌نامه‌ها در پرداخت خسارت، مشکل اصلی صیادان
«اسحاق تندرو» افزود: اما مشکل اساسی صیادان شرایط سخت بیمه‌نامه‌ها برای پرداخت خسارت احتمالی شناورهای بیمه‌شدگان و وعده‌های تحقق‌ناپذیر بیمه‌گران در هنگام بروز حادثه است.
وی افزود: شرکت‌های بیمه‌گر در هنگام بازاریابی و عقد بیمه‌نامه بسیار خوب و راضی‌کننده عمل می‌کنند یعنی مشتری را جذب می‌کنند اما به هنگام بروز خسارت با استفاده از شرایط و موادی که در دل بیمه‌نامه‌ها گنجانده شده از پرداخت خسارت سر باز می‌زنند.
بیمه‌نامه‌های موجود مطابق با شناورهای تجاری است نه صیادی
تندرو با بیان این‌که تیپ شناورهای صیادی استان اغلب سنتی است، تصریح کرد: بیمه‌های بدنه‌ی شناور که هم‌اکنون به صاحبان شناورهای صیادی ارائه می‌شود مطابق با شناورهای تجاری و استانداردهای بین‌المللی است و عدم مطابقت شرایط بیمه‌نامه با شرایط شناورهای استان سبب بروز بخشی از این مشکلات است.
وی با بیان این‌که بیمه‌گران شناورهای سنتی را به‌خوبی می‌شناسند و نبود شرایط استاندارد را بهانه قرار داده تا از پرداخت خسارت در مواقع لزوم خودداری کنند، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه‌گر در هنگام پرداخت خسارت‌های وارده به صیادان غیراستاندارد بودن شناور را بهانه قرار میدهند در صورتی که این شناوراز هنگام بیمه شدن تا بروز خسارت شرایط یکسانی داشته که در زمان گرفتن حق بیمه استاندارد نبود شناور اصلاً مورد توجه نیست.
بیمه‌ی بدنه‌ی شناور ماهیتش اختیاری است نه اجباری، مانند بیمه‌ی بدنه‌ی خودرو
مدیرعامل اتحادیه‌ی تعاونی‌های صیادی استان هرمزگان با اشاره به این‌که همه‌ی صیادان بیمه‌ی مسوولیت که معادل بیمه شخص ثالث است را دارند، افزود: بیمه‌ی بدنه‌ی شناور معادل همان بیمه‌ی بدنه‌ی خودرو است که برای صیادان اجباری شده است در صورتی که این بیمه ماهیتی اختیاری باید داشته باشد نه اجباری.
تندرو در پایان سخنان از بیمه‌ی مرکزی خواست تا بیمه‌نامه‌ای متناسب با شرایط و استانداردهای واقعی شناورهای صیادی ارائه دهند و شناور اگر استاندارد نیست بیمه نشود نه این‌که بیمه شود و در هنگام پرداخت خسارت شرکت بیمه‌گر به بهانه‌ی استاندارد نبودن از پرداخت خسارت خودداری کند.
عدم تطابق هزینه اعمال شده برای بیمه کردن بدنه‌ی شناور با هزینه‌های دریافتی
در همین ارتباط مدیرعامل تعاونی بندر کنگ افزود: سخت بودن شرایط بیمه‌ی بدنه‌ی شناورهای صیادی برای وصول خسارت احتمالی و عدم تطابق هزینه‌ی اعمال شده برای بیمه کردن بدنه‌ی شناور با هزینه‌های دریافتی در هنگام بروز خسارت سبب شده بخشی از صیادان برای اخذ مجوز صید با وجود نیاز به بیمه‌ی بدنه روی بیمه‌های صوری و کاغذی بیاورند.
«پژمان» تصریح کرد: جامعه‌ی صیادان با وجود حمایت‌های بی‌دریغ شیلات، هنوز در امر بیمه‌ی بدنه‌ی شناور دچار مشکل است و این جامعه زحمتکش نیازمند بیمه‌نامه‌ایست که در هنگام بروز حادثه پشتیبانی کامل را از صیادان انجام دهد.
بیمه‌گران از بیمه کردن قایق‌های صیادی خود داری می‌کنند
وی اظهار کرد: متاسفانه قایق‌های صیادی به‌علت ساختار بدنه و خطرناک بودن سوخت مصرفی یعنی بنزین بیشتر در معرض خطر و حادثه هستند اما شرکت‌های بیمه‌گر به علل عدیده از جمله خطر زیاد و کم منفعت بودن از بیمه‌ی بدنه کردن این قایق‌ها خودداری می‌کنند.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات استان هرمزگان با عنایت به اهمیت موضوع بیمه‌ی بدنه‌ی شناورها گفت: اقدامات لازم برای هرچه بهتر انجام شدن دستورالعمل‌های ابلاغی انجام شده است.
وی افزود: صیادان هرمزگانی با موضوع بیمه موافق هستند و آن‌را تضمینی برای سرمایه خود می‌دانند که شیلات با توجه به اهمیت موضوع و با برگزاری نشست‌های مشورتی و کارشناسی مشکلات و پیشنهادهای ارائه شده را به سازمان شیلا ت ایران ارجاع داده است.
برطرف کردن این معضل به هماهنگی کامل دستگاه‌های ذی‌ربط نیاز دارد
«عبدالمجید مقصودی» برطرف کردن این معضل را به هماهنگی کامل بیمه‌ی مرکزی کشور با اتحادیه‌ی سراسری تعاونی‌های خدمات صیادی، شیلات و سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان متولی دریانوردی کشور جهت تصویب آیین‌نامه‌ها و قوانین ذی‌ربط نیازمند دانست و گفت: به‌نظر می‌رسد که شاید در زمان تصویب این تبصره یعنی اجباری بودن بیمه برای شناورهای صیادی دست‌اندرکاران، شرایط شناورهای سنتی را با عنایت به لزوم استانداردهای قوانین بیمه‌ای مورد توجه قرار نداده‌اند که هم‌اکنون مشکلاتی بوجود آمده است.
وی ادامه داد: اینها مسائلی هستند که برطرف شدن آن مستلزم صبر، حوصله و مداومت در پیگیری است که باید از مجاری قانونی طی شود.
مقصودی گفت: شیلات هرمزگان برای تسریع در برطرف کردن مشکلات صیادان مذاکراتی راهم با شرکت‌های بیمه‌گر داشته است و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نمی‌کند.
براساس این گزارش، صیادان هرمزگانی که مالک بیش از 4300 فروند هستند با همراهی و هماهنگی‌های شیلات، اتحادیه‌ی تعاونی‌ها و تعاونی‌های خدمات صیادی تحت پوشش موفق به اخذ بیمه‌ی مسوولیت شناورهای خود شده‌اند و هم‌اکنون نیز بدنبال اخذ پوشش بیمه تکمیل درمان علاوه بر بیمه تامین اجتماعی هستند که این نشان از تمایل صیادان به اخذ خدمات بیمه‌ای سالم هستند

دیدگاه خود را بیان کنید