برداشت غیراصولی از رودخانه‌ها یک تهدید زیست‎محیطی است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

برداشت غیراصولی از رودخانه‌ها یک تهدید زیست‎محیطی است

جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

برداشت غیراصولی از رودخانه‌ها یک تهدید زیست‎محیطی است
دهقانی امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: تخریب محل تخم‌گذارى آبزیان در اثر فعالیت تجهیزات مربوط به استخراج، ایجاد اشکال در تصفیه آب‌هاى وارده به آبگیرها، آثار سوء بر حیوانات به ویژه پرندگان، کاهش غلظت اکسیژن در کف رودخانه و افزایش دماى آب، برخی از اثرات مخرب برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌ها است.
برداشت غیرمجاز از رودخانه‌های گلستان همچنان جریان دارد
وی ادامه داد: متاسفانه با وجود حساسیتی که این بخش از منابع طبیعی داراست، همچنان برداشت‌های غیرمجاز و غیر اصولی در رودخانه‎های استان جریان دارد.
دهقانی با اشاره به اثرات متفاوت برداشت مصالح از رودخانه‌ها اذعان داشت: این اثرات با توجه به عوامل مختلفى از قبیل، فصل برداشت، طول و عمق بازه، موقعیت برداشت، روش انجام عملیات، مقدار مصالح، میزان پوشش گیاهى، مهارت و امکانات فنى متفاوت است.
ممنوعیت برداشت رودخانه‌ها در برخی کشورها
وی توصیه کرد: با توجه به موضوع برداشت از رودخانه‎ها توصیه می‌شود این برداشت از سیلاب دشت‎هاى غیر فعال، رودخانه‎هاى بزرگ‎تر، رودخانه‎هاى شریانى انجام گیرد.
این مدرس دانشگاه گرگان تصریح کرد: محدود کردن برداشت شن و ماسه به کمتر از نرخ باز انباشت از دیگر راهکارهایی است که می‎تواند بستر رودخانه‌ها و محیط پیرامون آن را از خطرات احتمالی مصون نگهدارد.
دهقانی با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف نوع برخورد با موضوع برداشت از رودخانه‎ها متفاوت است، یادآور شد: در کشورهاى انگلستان، آلمان، فرانسه‎، هلند و سوئیس استخراج از رودخانه‎ها ممنوع است.
وی متذکر شد: در برخى از رودخانه‌هاى انتخابى کشورهای ایتالیا، پرتغال و نیوزیلند آیین‌نامه تخصصی تهیه شده و در کشور آمریکا در ایالت‎هاى مختلف بهره‌برداری از رودخانه‎ها با توجه به آیین‌نامه‌ها تهیه شده هر منطقه متفاوت است.
مدیریت مصالح رودخانه‌ای نیازمند بومی‎سازی است
دهقانی با اشاره به راهکارهای پیش‎بینی شده برای برخورد با معضل برداشت‎های غیرمجاز افزود: باید صبور بود و با برنامه‎ریزی و مطالعه مدون و هدفمند، مردم و متولیان امر را به سمت پذیرفتن اهمیت موضوع و نگرش علمی در سطوح مختلف رهنمون ساخت.
وی خاطرنشان کرد: نوع روش مقابله و مدیریت مصالح و رسوبات رودخانه‌ای نیازمند بومی‌سازی است و باید تحقیق و بررسی را به منظور ارائه راهکار و توصیه‌های بومی و منطقه‎ای سوق داد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، آموزش و انتقال یافته‏‎های جدید در راستای نیازها به کارشناسان مرتبط با مسائل رودخانه آن هم به شکل پیوسته را از دیگر راهکارهای پیش رو برشمرد.
دهقانی، جدی گرفتن آموزش‎های ضمن خدمت، مدیریت مناسب و تحقیقات جدید با توجه به نیازهای منطقه‌ای را از دیگر برنامه‎هایی قلمداد کرد که می‌توان از آن در مسیر جلوگیری از برداشت غیرمجاز و بی‌رویه شن، ماسه و رسوبات رودخانه‌ای بهره گرفت.
کارگاه تخصصی و آموزشی دو روزه «مهندسی رودخانه و مدیریت بهره‎برداری اصولی از مصالح شن و ماسه» از روز گذشته در سالن ابن‎سینای دانشگاه آزاد اسلامی گرگان آغاز شده و امروز به پایان می‎رسد

دیدگاه خود را بیان کنید