تالاب ميانکاله درميان بودن يا نبودن

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تالاب ميانکاله درميان بودن يا نبودن

سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

تالاب ميانکاله درميان بودن يا نبودن
واحد مرکزی خبر:تالاب ها مناطق زیست محیطی هستند که با ویژگیهای منحصر به فرد مـانند چرخه های کوچک زیستی
و اتصال به دریا از اهمیت بالایی در سلامت محیط زیست و تعادل آن برخوردار هستند.
بر اساس تعریف کمسیون تالاب های کشور ،‌ تالاب ناحیه ای از مظاهر طبیعی و خـدادادی است که در روند پیدایش، خاک آن توسط آبهای سطحی و زیرزمینی به صورت اشباع درآمده و در یک دوره کافی و شرایط عادی محیطی تشکیل شده و دارای توالی زیستی است .
اکبرزاده کارشناس محیط طبـیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره شبه جزیره‌ میانکاله
و اهمیت آن برای منطقه می گوید: این شبه جزیره‌ در جنوب شرقی دریاچه خزر ، در 12‌ کیــلومتر شمال بهشهر در استان مازندران واقع شده است . مساحت آن بیش از 68‌ هزارهکتار و ارتفاع آن 15 تا 28متر پایین ‌تر از سطح دریای آزاد است.
وی بابیان اینکه این شبه جزیره، خلیج گرگان را از دریاچه خزر جدا می‌کند و تالاب میانکاله بخشی از
این شبه جزیره است می افزاید : این تالاب نخستین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تــالاب‌های کنوانسیون رامسر است. زمین‌های آن مجموعه‌ای از شنزارهای ساحلی ، زمین‌های با تلاقی ، آبگیرها، مرداب جنگلی با پوشش درختچه‌های گز، جنگل انارستان، بوته‌های تمشک و زمین‌های پــست و گره
‌افتاده هستند.
این پژوهشگر می گوید: اکوسیستم های خزری تالاب میانکاله را شاید بتوان یکی از آخرین سنگرهای
حیات وحش پرزخم و حادثه سرزمین های جنگلی و سبز شمال ایران نام برد که به عنوان یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین از سوی یونسکو به ثبت رسید وتاکنون حدود 126 گونه پرنده آبزی در تالاب میانکاله شناخته شده است.
رئیس اداره حـفاظت محیط زیست بهشهر هم درباره مهاجرت پرندگان به تالاب میانکاله با اشاره به اینکه
این مهاجرت هرسال از اوایل شهریور آغاز می شود می گوید : هـمه ساله با سرد شدن منـاطق شـمالی
دریاچه خزر، بیش ازیک میلیون پرنده خشکزی ، آبزی وکنارآبزی شامل انواع فلامینگو، خوتکا، اردک، غاز ، پلیکان ، چنـگر ، قوی مشکی ، قوی سفید ، عقاب سرسفید و غیره برای زمستان گـذرانی بـه تـالاب میـانکاله که یکی از ذخیره گاههای زیستی کره زمین است مهاجرت می کنند.
رضااحمدی می افزاید:پناهگاه حیات وحش میانکاله از سال1348 بــعنوان منطقه حفاظت شده و پس
از آن بــا تـوجــه بــه ویژگی های بوم شناختی و اهمیت بعنوان رویشگاه و زیستگاه تعداد بیشماری از
گونه های در معرض خطر و بویژه پرندگان مهاجر آبزی و همچنین استفاده علمی و آموزشی به پناهگاه حیات وحش ارتقاء و پس آن در سال 1355 بعنوان یکی از ذخیره گاههای زیست سپهر به کمیته برنامه انسان و کره مسکون یونسکو ( MAB ) معرفی و انتخاب شد.
اما با این وجود، فعالیتهای انسانی همواره خطری جدی برای اکوسیستم شکننده آن محسوب می شود. مقصودلو ازدیگرکارشناسان محیط زیست این فعالیت ها را اینگونه تقسیم کرد:کشاورزی: با توجه به شیب این زمین های منطقه به سمت خلیج و تالاب حتی کشاورزی در منطقه هم آثار منفی دارد ؛ چون کود و سموم آنها وارد تالاب می شود و ممکن است بلایی که به سر تالاب انزلی در اثر ورود سموم و رشد گیاه مخرب «آزولا »آمد، برای تالاب میانکاله هم رخ دهدو به نوعی نسل موجودات منطقه را مورد تهدید قرار دهد.
بندر امیرآباد : این بندر موجب تغییر کاربری هزارهکتار از زمین های غربی تالاب و پناهگـاه حیــات
وحش میانکاله شده است . مسئولان این بندر می بایست منطقه ای به مساحت 500 متر را به عنـــوان
منطقه باقرزن (ضربه گیر) همجوار با ضلع جنوبی پناهگاه حیات وحش میانکاله درختکاری کنند تا از
آثار آلودگی صوتی و نور، نورافکنها و دیگر تبعات منفی بندر به پناهگاه بکاهد .
این پژوهشگر می گوید: صدای بوق کشتی ها ، ازدیاد جمعیت انسانی ، آلودگی صوتی و مسائلی مـانند
زباله صنعتی و انسانی در صورت رعایت نکردن استـانـداردهای زیست محیــطی از بندر می تواند برای میانکاله مشکلاتی بوجود آورد. غرب پناهگاه حیات وحش میانکاله که به تملک بندرامیرآباد و شرکت ایران صدرا و صنایع دیگر درآمده است مسیر پروازی پرندگان مهاجر به میانکاله بوده و با تملک و استقرارچنین صنایعی و رفت و آمدکامیونها، قطارها وروشنایی انواع نورافکنها ، پرندگان مهاجر کریدور پروازی خود را به میانکاله تغییر داده و چه بسا مسیرمهاجرت خودرا به منطقه عوض کنند و زمینه کاهش مهاجرت گونه های نادر منطقه فراهم شود.
وی می افزاید: سرمایه بزرگ طبیعی و میراثی ارزشمند ، مهم ترین دالان زیستی غرب آسیا ، بــهشت پرندگان آسیا، مهم ترین محل تخم گذاری و پرورش ماهیان خاویاری در جهان و تنها بازمانده عـرصه های مشجر ساحلی دریای خزر، بخش هایی از ویژگی های منحصر به فرد میانکاله است که این منطقه ارزشمند را در ایران و جهان ممتاز کرده است.
بابا نژادکارشناس واحد حفاظت از اکوسیـستم تالاب میانکاله انجمن دوستداران محیط زیست مازندران
هم می گوید : هم اکنون سرانه محافظتی هرمامور در این منطقه بیش از2هزار هکتاراست که این عامل درکنار تجهیزات مخابراتی قدیمی، اسلحه، چند دستگاه قایق ، موتورسیکلت و خودروهای فرسوده، کار محافظت از این منطقه را کـه همواره در خطر تعرض شکارچیان و صیادان مختلف قرار دارد ، با مشکل جدی مواجه می کند.
این کارشناس می افزاید : ساخت و سازهای بی رویه داخل محدوده تعریف شـده میانکاله بدست افراد
حقیقی و حقوقی مانند ساخت بنا بدست گروه های صیادی و شیلات در ساحل شمالی میــانکاله، ساخت بناهای مختلف بدست دامداران و مالکان و همچنین احتمال ساخت و ساز انبوه در قسمت غربی میانکاله
از جمله آسیب هایی است که بر پیکره میانکاله وارد می شود.
بابانژاد می گوید : انواع آلاینده ها که از راه آب های سطحی وارد تالاب میانــکاله می شود، از دیگر تهدیدهای جدی این تالاب است که تاکنون اداره محیط زیست اقدام خاصی برای رفع این معضل که
به تدریج موجب افزایش آلودگی شیمیایی این تالاب می شود، نداشته است.
وی می افزاید: فاضلاب های سطحی شهرهای بهشهر، خلیل شهر، گلوگاه، لیوان، بندرگز، بندر ترکمن
و روستاهای تابعــه به تالاب میانکاله می ریزد وموجب آلودگی میکروبی و افزایش آلودگی شیمیایی
می شود.
بابانژاد می گوید : علاوه بر این، بخش زیادی از فاضلاب این شهرها و روستاها نیز که روزانه میلیونها لیتر است با روشهای سنتی وارد چاه های جاذب شده و علاوه بر آلودگی آب های زیرزمینی، می تواند بر افزایش آلودگی تالاب میانکاله نیز تاثیرگذار باشد.
این کارشناس مسایل محیط زیست می افزاید: ورود بی رویه و بدون کنترل افراد و مسافران به میانکاله یکی دیگر از عواملی است که موجب وارد کردن آسیب به گیاه ان و جانوران منطقه می شود.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران هم که چند روزیست سرپرستی این اداره کل راهم به عهده گرفته است بااشاره به تلاش های صورت گرفته برای حفاظت از این تالاب، ازکمبود اعتبار و عملی نشدن وعده های مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره اعتبارات ، جذب و تجهیز نیروهای حفاظتی گلایه کرد.
مقدس با بیان اینکه حفاظت ازاین مجموعه با ارزش وظیفه ذاتی این نهاد است می افزاید: مسئولان هم نباید این اداره کل را دراین زمینه تنها بگذارند زیرا این تالاب وفواید آن برای همه بخش هاست

دیدگاه خود را بیان کنید