چرا دریاچه اورمیه را به یک مسئله امنیتی تبدیل کردید؟

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چرا دریاچه اورمیه را به یک مسئله امنیتی تبدیل کردید؟

شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

چرا دریاچه اورمیه را به یک مسئله امنیتی تبدیل کردید؟
اروم نیوز؛ مناظره ششم شبکه اول سیما با حضور جلال زاده، استاندار آذربایجان غربی، حقیقت پور، نماینده مردم اردبیل در مجلس، دائمی، فعال محیط زیست و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس، کیخاه، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حغاظت محیط زیست با موضوع بررسی وضعیت دریاچه ارومیه آغاز شد.


قاضی‌پور: کوچ اجباری 3 میلیون نفر از مردم آذربایجان به دنبال خشک شدن دریاچه ارومیـــه
نادر قاضی‌پور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مناظره بررسی وضعیت دریاچه ارومیه که هم‌اکنون از شبکه یک سیما در حال پخش است ضمن تقدیر و تشکر از صدا و سیما به منظور برپایی این مناظره اظهار داشت: با سؤال حیدری مجری این برنامه مبنی بر اینکه از آب بخش کشاورزی به منظور احیای دریاچه ارومیه کاسته شود مخالف هستم.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: من و سایر نمایندگان خانه ملت معتقدیم که ایران توان احیای تمامی تالاب‌ها و دریاچه‌ها را دارد البته در این باره باید همت کافی وجود داشته باشد.
به گفته وی بحث مجلس تنها به احیای دریاچه ارومیه ختم نمی‌شود و سایر تالاب‌ها را نیز در بر می‌گیرد.
قاضی پور: در ادامه از عدم حضور وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست در این مناظره انتقاد کرد و گفت: وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست هر دو به عنوان مسئول لزوما می‌بایست که در این مناظره حضور می‌یافتند چرا که طی 20 سال گذشته مجوزها در زمان این دو مسئول صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه وزیر نیرو از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس کارگروه احیای دریاچه ارومیه منصوب شده است بیان داشت: وزیر نیرو متهم همین قضیه است.
این نماینده خانه ملت در ادامه یادآور شد: جنگ آینده جنگ نفت نیست بلکه جنگ آب‌هاست.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 7.48 متر از ارتفاع آب دریاچه ارومیه کاسته شده است یادآور شد: به دنبال خشک شدن دریاچه ارومیه چندین هکتار از زمین‌های کشاورزی خشک می‌شود و در نهایت کارخانه‌ها تعطیل می‌شود و همین مسئله منجر به کوچ اجباری 3 میلیون نفر از مردم آذربایجان خواهد شد.
وی عدم مدیریت صحیح آب را علت اصلی خشکالی عنوان کرد و گفت: بنده به عنوان نماینده مجلس به هیچ عنوان راضی نیستم که از یک قطره آب کشاورزی کاسته شود.
قاضی‌ پور خاطرنشان کرد: از وزارت نیرو و سازمان محیط زیست انتظار می‌رفت که آب رودخانه‌ها را به سمت دریاچه ارومیه وصل کنند و یا اینکه از دستگاه‌های تولید کننده ابر به صورت کامل استفاده کنند.


دریاچه ارومیه ۱۴ میلیارد مترمکعب کسری آب دارد/ انتقال آب از حوزه ارس به دریاچه ارومیه غیراصولی است

منصور حقیقت‌پور در برنامه مناظره بررسی وضعیت دریاچه ارومیه و راهکارهای نجات آن اظهار داشت: این دریاچه بر پایه قوای طبیعی، حیات پیدا کرده است.
وی ادامه داد: برنامه ریزی غلط و مقطعی و همینطور استعدادیابی غیر کارشناسی و غیر منطقی باعث شده است که دریاچه ارومیه با یک بیماری روبرو شود.
حقیقت‌پور بیان داشت: دریاچه ارومیه 14 میلیون مترمکعب کسری آب دارد و اگر مدیران به درستی برنامه‌ریزی می‌کردند دچار این مشکل نمی‌شدیم.
وی بیان داشت: مصوب کردند که زمین‌های کشاورزی از 110 هزار هکتار به 450 هزار هکتار افزایش یابد که این اقدام به ضرر دریاچه ارومیه بود.
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح‌ریزی‌هایی برای احداث سدهای فراوان که هم‌اکنون نیز 65 سد در دستور ساخت است، لطمه زیادی به دریاچه‌ها می‌زند.
وی تاکید کرد: بعضی از مدیران باعث شدند که آبخوان دریاچه ارومیه تبدیل به آبکش بشود.
حقیقت‌پور بیان داشت:‌30 هزار چاه در مناطق ارومیه حفر شده است که این اقدام غیرقانونی است.
وی گفت:‌در صورتی که محیط زیست و محیط‌بانان به وظایف خود به درستی عمل می‌کردند شاهد چنین اقدامی در دریاچه ارومیه نبودیم.
وی با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه باید بر پایه کار کارشناسی و علمی باشد، اظهار داشت: معتقدم انتقال آب از حوزه ارس به دریاچه ارومیه غیر اصولی و کارشناسی است.
حقیقت‌پور تاکید کرد: حیات قریب به نیم میلیون نفر که از این آب استفاده می‌کنند، به خطر افتاده است.


درویش: انگشت اتهام را به سوی آسمان اشاره نرویم/ وضعیت دریاچه ارومیه از کل کشور به مراتب بهتر است

محمد درویش در برنامه مناظره گفت: اتفاقی که دارد در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه با ۲/۵ میلیون هکتار وسعت، یعنی وسعت پنج برابر لبنان می افتد، در مقیاسی بزرگتر در کل کشور ما با وسعت یک میلیون و ۶۴۸ هزار هکتار در حال رخ دادن است.
وی ادامه داد: دلیل اهمیت این موضوع از منظر من به عنوان یک فعال محیط زیست این است که ارومیه ۷ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال داشت، در حالی که میزان کل آب قابل استحصال کشور ۱۲۶ میلیارد متر مکعب است،‌ یعنی وضعیت حوزه آبخیز ارومیه به مراتب از وضعیت کل کشور ما بهتر است.
وی افزود: اگر شهامت و جسارت این را نداشته باشیم که مهمترین مولفه های این بحران را شناسایی و کنترل کنیم، با وضعیتی مخرب تر در سطح وطن مواجه می شویم.
درویش همچنین گفت: مطابق آمارهای شرکت منابع آب و خاک ایران، دشت های بزرگ ما سالانه یک و نیم تا دو متر سطح آب زیرزمینی شان افت می کند. در حالی که آب ارومیه ۲۸ تا ۳۰ سانتی متر افت کرده و این بحران به وجود آمده است. این نشان می دهد که چه فجایع بزرگتری در کشور ما در زیر زمین رخ می دهد و ما از آنها بی خبریم.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور همچنین گفت: محیط زیست یک مسئله فانتزی نیست. اگر حال محیط زیست در هر کشوری خوب باشد، حال مردم خوب است و حال مردم که خوب باشد، شاخص های مربوط به سرزمین پیشرفت می کند. ما تمام تلاشمان را باید بکنیم که نگذاریم آب شیرین وارد دریاچه ارومیه به عنوان دریاچه آب شور شود.
وی عامل ایجاد بحران دریاچه ارومیه را چنین توصیف کرد: مهمترین عامل این بحران این بود که اوایل دهه هفتاد که وسعت اراضی کشاورزی زیاد شد، مسئولان اجازه دادند ۳۸۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به حوزه آبخیز این دریاچه اضافه شود. با این روند فعلی،‌ ما دریاچه را از دست می دهیم و بخشی از آب شرب و توسعه خدمات و صنعت ما هم دچار مشکل می شود.
درویش تاکید کرد: تقصیر را گردن آسمان نیندازیم. درست است که ما با بحث تغییر اقلیم و خشکسالی روبرو هستیم، ولی وقتی می گویند ۲۴ هزار حلقه چاه غیر مجاز و ۷۲ سد کوچک و بزرگ در منطقه حفر شده و وسعت اراضی کشاورزی بیش از ۱۰۰ درصد زیاد شده،‌ آیا درست است که ما انگشت اتهام را به سوی آسمان نشانه برویم.
وی در پایان گفت:‌ما طی پنج سال گذشته ۲ متر از عمق آب دریاچه را از دست داده ایم. بنابراین باید قبول کنیم که چه اشتباهات مدیریتی مرتکب شده ایم و طراحی مهندسی حوزه آبخیز دریاچه را بر اساس توانایی بوم شناختی منطقه از نو تعریف کنیم.



مدیریت غلط و ناصحیح در استفاده از آب داریم/ آنچه در دریاچه ارومیه اتفاق افتاده اقلیمی است


حمد‌علی کیخا معاون محیط‌ طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست در برنامه مناظره بررسی وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: تغییرات آب و هوایی و تغییرات اقلیمی بسیار مؤثر است و در حال حاضر شاهد کاهش 20 درصدی نزولات طبیعی بوده است.
وی با تأکید بر اینکه اقلیم تغییر کرده است گفت: آنچه که در حوزه دریاچه ارومیه اتفاق افتاده نمی‌تواند به دور از تغییرات اقلیمی باشد.
معاون محیط‌ طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تمامی اتفاقات در دریاچه ارومیه معلول یک اتفاق بزرگتر است و اینکه آبی را به دریاچه ارومیه ببریم صحیح نیست.
کیخا با اشاره به اینکه مدیریت غلط و ناصحیح استفاده از آب در کشور موجب کاهش آب دریاچه ارومیه شده است گفت: در تمام دنیا آب‌های زیرزمینی به عنوان ذخایر احتیاطی محسوب می‌شود ولی در کشور ما چنین اتفاقی نمی‌افتد و از آب‌های زیر‌زمینی استفاده می‌شود و مطمئن باشید اگر این شیوه مدیریت اصلاح نشود مشکل‌های بزرگتری خواهیم داشت. در زمان معصومه ابتکار در سازمان محیط‌ زیست چندین بار نامه‌هایی به معاونت و وزرای سابق در خصوص کمبود آب دریاچه ارومیه در دریاچه داده شده بود.


نادر قاضی‌پور: وزارت نیرو فقط بلد است آب بفروشد/ حقیقت‌پور: آب مازاد را به استانی بدهید که بیشترین نیاز را دارد

نادر قاضی پور در برنامه مناظره گفت: مطالعات انتقال آب در وزارت نیرو به طور ناقص انجام شده است. رودخانه ارس رودخانه عظیمی است و در زمان طغیان خسارات فراوانی به استان وارد می کند، هر چند وزارت نیرو مدیریت خوبی بر این رودخانه ندارد.
وی ادامه داد: سد در آذربایجان شرقی است،‌ مدیریت آن در آذربایجان غربی و بهره برداری از آب آن در اردبیل است! ما راضی نیستیم یک درخت در دشت مغان خشک شود. اما نه به قیمت اینکه دریاچه ارومیه را خشک کنیم.
وی افزود:‌ امروز مشکل ما خشکسالی و کم آبی است، اما ممکن است فردا بارش خوبی داشته باشیم و مشکل دریاچه حل شود و رود ارس هم طغیان کند و همه روستاها را زیر آب خود ببرد. این نشان می دهد که وزارت نیرو بلد نیست کار کند، فقط بلد است آب بفروشد.
قاضی پور ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در خصوص دریاچه ارومیه گفت: چرا آب استان ما را به نیروگاه ها و ذوب آهن می دهید؟ شما ۲۷ متر مکعب از آب دریاچه را به استان های دیگر می برید که خودش به اندازه حجم آب یک دریا است و می خواهید ما را فلج کنید؟
آب مازاد را به استانی بدهید که بیشترین نیاز را دارد
منصور حقیقت پور،‌ نماینده مردم اردبیل در مجلس در پاسخ به قاضی پور گفت: یک راه حل این است که بر اساس سرمایه گذاری های ۴۰ سال گذشته، مسئولان حقابه اردبیل را کنار بگذارند و آب مازاد را از موضع حاکمیتی بررسی و نیاز سنجی کنند و هر حوزه ای مازاد آب را نیاز داشت،‌ چه آذربایجان غربی باشد چه شرقی و چه اردبیل، به آن بدهند.

کشاورزی کم بازده همه منابع آب را می بلعد

همچنین محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: بر اساس این تفکر که استان خوزستان ۳۰ درصد تمام آب های سطحی را جذب می کند، تعداد زیادی سد در این استان احداث شده و ببینید چه بلایی سر خوزستان آمده است. تمام تالابهای خوزستان با مشکل عظیم روبرو شده، از جمله تالاب شادگان که تالاب بین المللی ماست. یک میلیون نفر نخل در اروند کنار خشک شده است.
وی ادامه داد: این طرز تفکر و شیوه مدیریت در کشوری که در کمربند خشکسالی دنیا قرار دارد و ممکن است تفاوت ریزش های آسمانی در آن طی دو سال بین ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد،‌ تفکر خطرناکی است. ما تنها در صورتی مجاز به انتقال آب بین حوزه ای هستیم که خطر مرگ مردم وجود داشته باشد! هزینه این انتقال ها سرسام آور است. کدام کشاورز با آب ۸/۲ دلار می تواند روی پای خود بایستد؟
درویش همچنین گفت: همانطور که پیشتر گفتم، وضعیت دریاچه ارومیه از وضعیت سایر نقاط کشور به مراتب بهتر است. میانگین تبخیر این حوزه ۱۰۰۰ میلیمتر است، در حالی که میانگین تبخیر کشور ۲۰۰۰ میلیمتر است.
وی در انتقاد از اختصاص بیش از حد آب به بخش کشاورزی گفت: راندمان کشاورزی در کشور ما ۳۰ درصد و ضایعات آن ۳۵ درصد است. اگر ما این همه هزینه انتقال آب را صرف افزایش بهره وری کشاورزی می کردیم و راندمان آن را به حد استاندارد می رساندیم، این کشاورزی می توانست با همین میزان آب سه برابر اکنون بازدهی داشته باشد.


قاضی پور: آب را به نام دریاچه ارومیه برای آبیاری زمین افراد خاص بردند

جلال‌زاده استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری از مناظره بررسی وضعیت دریاچه ارومیه که عصر جمعه از شبکه یک سیما پخش شد اظهار داشت: من از همان ابتدا مطالبی را گفته‌ام. هر منطقه شرایط خاص خود را دارد و اگر همان میزان بارش دریاچه وان (ترکیه) که میزان افزایش دما و بحث کشاورزی و آبخیزداری را مقایسه کنید مطمئنا اتفاقی که در ایران افتاده در ترکیه نیفتاده است.
همکاران من اخیراً بازدیدی را از همان منطقه داشتند که نشان می داد آبخیزداری و سفره‌های زیرزمینی تغذیه شده است در حالیکه 13 درصد منابع طبیعی ما آبخیزداری است.
وی افزود: انتقال بین حوزه‌ای راه اول نیست و مطالعه شده که یک پروژه از جنوب استان آذربایجان غربی آب را به دریاچه ارومیه بیاورد.
قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در این میان گفت: امسال باید حداقل 300 میلیون متر مکعب به این دریاچه می‌رسید که نرسید.
جلال‌زاده در پاسخ گفت: اینکه منابع آبی برای نجات دریاچه ارومیه به‌ویژه در یکی دو سال اخیر کم اختصاص پیدا کرده شکی نیست. از سال 87 که در اجلاس «باری» تفاهمنامه‌ای بین وزرا اجرا شد و بعد در سال 89 دولت یک کارگروهی به ریاست معاون اول با اختیارات رئیس جمهور طبق قانون اساسی و هیئت دولت اختیاراتی را به کارگروه اختصاص داد.
وی ادامه داد: وزارتخانه‌ها در آن کارگروه شرکت می‌کردند و 24 راهکار از آنجا استخراج شد قرار شد منابع آن موقع 1300 میلیارد تومان برای این 24 راهکار اختصاص پیدا کند.
قاضی‌پور در اعتراض به این سخنان گفت: قرار نبود آب را ببرند به استان‌های دیگر و زمین‌های کشاورزی خودشان را آب یاری کنند خبر دارم 40 هزار هکتار زمین‌های گل فرج که شیبشان به سمت ارس است به نام احیای دریاچه ارومیه و با پول دریاچه ارومیه برای افراد خاص آبیاری شده است.
جلال‌زاده گفت: باید آب بهینه به کشاورز داده شود. ما الان 93 درصد آب مصرفی‌مان در حوزه کشاورزی است و اگر یک سوم این آب به شکل کشاورزی مدرن و تحت فشار ارائه شود در حقیقت آب مناسب و بهینه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
در ادامه این مناظره حیدری مجری مناظره خطاب به معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شما گفتید ما از خیلی وقت پیش این خطرات را گوشزد کرده بودیم اما کو گوش شنوا؟ چه کسانی گوش شنوا نداشتند؟
کیخا گفت: مکاتباتی اکنون در دست دارم که از سال 79 به امضای خانم ابتکار رئیس محیط زیست وقت رسیده که این نکات را به وزیر نیروی وقت و معاون اول رئیس جمهور در آن زمان تمام پیش‌بینی‌ها و اتفاقاتی که الان افتاده را گوشزد کرده بودند و همان زمان هشدار داده شده بود که اگر این روند ادامه پیدا کند دریاچه ارومیه را از دست خواهیم داد.
حیدری گفت: مدیریت غلط آب با چه کسی بوده با وزارت نیرو، استانداری یا کجا؟
کیخا گفت: خیلی جلسه گذاشتیم و صحبت کردیم واقعیت این است که مردم انتظار دارند کاری کنیم و مشکل حل شود. آیا آقایان منکر این می‌شوند که بعد از انقلاب و از سال 58 تا 90 سطح زیر کشت کشاورزی از 158 هزار هکتار به 450 هزار هکتار رسیده.
وی ادامه داد: حتی دیروز رقمی به من دادند که سطح زیر کشت کشاورزی اکنون به 680 هزار هکتار می‌رسد یعنی 4 برابر قبل از انقلاب که هر هکتار به طور متوسط 10 هزار مترمکعب آب می‌خواهد یعنی 4 تا 5 میلیارد مترمکعب آب را به بخش کشاورزی برده‌ایم.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آمار داریم تولید کشاورزی بالا رفته است ولی به چه قیمتی! یکی از هزینه‌های این امر از دست دادن دریاچه ارومیه است که باید شهامتش را داشته باشیم و آن را بپذیریم.
وی افزود: ما را مجبور کردند و سد زدند و آب را انتقال دادند الان باید بپذیریم که احیای دریاچه ارومیه مثل یک جراحی بدون هزینه نمی‌شود و مردم، مجلس و دولت همه باید هزینه آن را بپذیرند حتی طرح مدیریت و محافظت از تالاب‌های در مجلس هشتم و نهم مطرح شده و قرار است آن را به عنوان لایحه از طرف دولت ببریم که خانم ابتکار آن را پذیرفته‌ است.
قاضی‌پور در این میان گفت: به هیچ وجه برای احداث سد و تخریب دریاچه تلاش نکردیم بحث ما احداث آب بندان بود تا برای جلوگیری از سیلاب‌ها و زمین‌های کشاورزی استفاده شود سدهای ارومیه را تعطیل کردند و بعد در آذربایجان شرقی سد زدند.

دائمی: اگر کشاورزان منطقه طلا هم بکارند نمی‌توان هزینه انتقال آب را تأمین کرد

علیرضا دائمی سرپرست معاونت آب و آبفا وزارت نیرو اظهار داشت: هم اکنون در ایلام 45 درصد کاهش بارندگی داریم و از این رو نمی‌توان دریاچه وان و سووان را به لحاظ علمی با دریاچه ارومیه مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه مدیریت آب، مدیریتی فرابخشی است، ادامه داد: در مدیریت آب، منابع طبیعی، دام، صنعت، شهرسازی، توسعه کشور و ... مشارکت دارد.
وی با اشاره به نامه‌های متعددی از رئیس سازمان محیط زیست به وزیر نیرو که هم اکنون در اختیار احمد‌علی کیخا معاون سازمان محیط زیست است، اضافه کرد: اولین سازمانی که مشکل دریاچه ارومیه را به صورت جدی مطرح کرد وزارت نیرو بود.
دائمی ادامه داد: گزارشات مربوط به دریاچه ارومیه به دهه 70 بر می‌گردد و در آن اعلام شده بود که بهترین روش کار بهینه کردن مصرف آب است.
وی یادآور شد: متأسفانه هم اکنون در بخش کشاورزی از روش غرق‌آبی استفاده می‌شود و منابع طبیعی کشور به راحتی در دست مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.
در ادامه این مناظره وحید جلال‌زاده استاندارد آذربایجان غربی ابراز داشت: تخصیص آب یک بحث حاکمیتی است و در وزارت نیرو پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون باید دنبال راهکار باشیم بیان داشت: طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن تشکر یادآوری کردند که در مصوبه سال 89 رئیس کارگروه احیای دریاچه ارومیه معاون اول رئیس‌جمهور بود.
وی متذکر شد: از جمله متهمین این قضیه وزارت جهاد کشاورزی است که هم اکنون نیز در این مناظره حضور ندارند.
وی بیان داشت: پیش از سال 88، 25 هزار هکتار از اراضی استان آذربایجان غربی تحت فشار بوده که هم اکنون این رقم به 50 هزار هکتار افزایش یافته است.
وی یادآور شد: در سال 75 استان آذربایجان غربی جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر داشت اما هم اکنون این رقم به 3 میلیون و 25 هزار نفر رسیده است و عمده فعالیت شهروندان این ناحیه را فعالیت‌های کشاورزی تشکیل می‌دهد.
جلال‌زاده در ادامه ضمن تأکید بر مدیریت صحیح منابع آب یادآور شد: در این میان برخی فقط به نام دریاچه ارومیه دقت می‌کنند و فکر می‌کنند که ما می‌گوییم آب را به ارومیه بدهیم. این در حالی است دریاچه ارومیه دارای سه حوزه آبخیز است.
وی یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه فقط دو سد وجود داشت اما هم اکنون ما شاهد احداث 5 سد در این حوزه هستیم.
در ادامه مناظره منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر محیط زیست وظایف ذاتی خود را به صورت جدی‌تر عمل می‌کرد ما به این مشکل نمی‌رسیدیم.
وی بیان داشت: در بحث انتقال آب آزاد رودخانه ارس به حوزه آبخیز دریاچه ارومیه باید گفت که آیا برآورد اقتصادی این پروژه را انجام داده‌اید؟
وی ادامه داد: باید دید که ارس آب اضافی دارد یا نه، اگر داشت باید 3 میلیون متر مکعب را انتقال داد.
وی با بیان اینکه عملیاتی کردن این پروژه مستلزم صرف چهار هزار میلیارد تومان است بیان داشت: تحقق این امر مستلزم 250 هزار مگاوات برق است که این امر هزینه قابل ملاحظه‌ای را می‌طلبد.
به گفته وی؛ با این حساب قیمت تمام شده آب در ارومیه به بیش از 1500 تومان می‌رسد و در این صورت باید گفت اگر هم کشاورزان این منطقه طلا هم بخواهند بکارند نمی‌توانند جوابگوی این قیمت باشند.
حقیقت خاطر نشان کرد: هم اکنون راندمان آب در باغات ارومیه 35 درصد است این در حالی است که رادمان آب در مغان برابر 90 درصد است.

کیخا: محیط زیست هرگز ساخت جاده را تایید نکرد/ دائمی: هیچ سدی در کشور بدون مجوز زیست‌محیطی ساخته نشده است
احمد علی کیخا، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز گفت: در ارتباط با کارگروه یک خلط مبحثی صورت گرفته است. ما یک ستاد دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور داریم که این ستاد تنزل نیافته، اما ‌در ذیل آن ستاد، رئیس جمهور ماموریت ویژه ای به آن داده تا ظرف ۲ ماه برنامه عملیاتی برای نجات دریاچه ارومیه تهیه کنند.
وی تاکید کرد: ما معتقدیم مدیریت منابع آب در کشور مثل هر منبع دیگری بهتر است مدیریت علمی باشد تا اینکه ما تحت فشارها و غیره تصمیم بگیریم.
وی افزود: در مواردی نه فقط نمایندگان محترم، بلکه سایر گروه ها طرحی را بدون اینکه همه ملاحظات را طی کند، مصوب می کنند و در لایحه دولت هم ذکر می شود.
کیخا همچنین گفت: حتی یک سند برای جاده دریاچه ارومیه نمی توانید بیابید که سازمان حفاظت محیط زیست آن را تایید کرده باشد،‌ چون چنین چیزی هرگز رخ نداده است.
محمد درویش، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور نیز گفت: سازمان محیط زیست از وزن لازم در سبد تصمیم گیری های دولت برخوردار نیست. محیط زیست را به راحتی دور می زنند.
وی ادامه داد:‌ من در سال ۸۶ برای بررسی منطقه به سد باران دوز رفتم و در آن زمان سد در حال ساخت بود،‌ در حالی که در سال ۸۲ محیط زیست اولین هشدار را نسبت به ساخت این سد داده بود. در آن بازدید، مدیر کل محیط زیست استان به من گفت که به من گفته اند اگر با ساخت این سد مخالفت کنی، ما دیگر کلا مدیر کل محیط زیست در استان نمی خواهیم.
نادر قاضی پور،‌ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس نیز گفت: من زمان احداث جاده دریاچه ارومیه، کارمند محیط زیست و دو دوره نماینده مجلس بوده ام. شما در ارومیه زندگی نکرده اید و برای ما از این کاخ شیشه ای تصمیم می گیرید. آن جاده حیات و ممات زندگی ماست. ما گاهی ساعت ها مشکل تردد و امنیت داشتیم.
وی ادامه داد: ما در این کارگروه وزیر راه و شهرسازی را داریم که ایشان باید می آمد و توضیح می داد که چرا طرح ساخت جاده را کاملا اجرا نکرده است. در ایجاد بحران دریاچه ارومیه همه مقصر هستند.
قاضی پور در انتقاد از فقدان سرمایه گذاری های دولتی در استان آذربایجان غربی گفت: آقایان هیچ سرمایه گذاری کلانی در استان ما ندارند. هیچ کارخانه بزرگی با کارگران بالای ۱۰۰۰ نفر در استان ما نیست. ۹۹ درصد سرمایه گذاری استان توسط بخش خصوصی است و این در حالی است که مردم ما سالانه چندین میلیارد دلار با صادرات میوه ارز وارد کشور می کنند. ما شش سال است از لحاظ کنسانتره رتبه اول را در کشور داریم. کشت و صنعت مغان یک کشت و صنعت ویژه و صنعتی است.
وحید جلال زاده، استاندار آذربایجان غربی نیز درباره علل ساخت جاده دریاچه ارومیه گفت: مردم ارومیه نیاز داشتند که ترددشان به مرکز کشور و پایتخت کوتاهتر شود و مشکلات امنیتی شان حل شود. اما مقامات محلی در هر دوره تصمیم گیرنده نهایی برای جاده شهید کلانتری نبوده اند.
منصور حقیقت پور، نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز گفت: ما با ارقام ناچیزتر می توانیم از سیستم بهینه آبیاری در مزارع و باغات استفاده کنیم و می توانیم ۲۰۰ میلیون متر مکعب در خود ارومیه آب تولید کنیم تا تعادل بخشی بین آب شیرین و شور برقرار شود.

راه‌‌های پیشنهادی نجات دریاچه ارومیه اعلام شد

علیرضا دائمی سرپرست معاونت آب و آبفا وزارت نیرو اظهار داشت: ما می‌توانیم در داخل حوزه ارومیه با بهره‌وری آب شرایطی را فراهم کنیم که به بیرون از حوزه ارومیه نیاز نداشته باشیم.
وی تصریح کرد: راندمان آب در کشاورزی حدود 40 درصد است که این رقم در منطقه ارومیه به شدت کاهش پیدا کرده است.
وحید جلال‌زاده استاندارد آذربایجان غربی با اشاره به اینکه موضوع دریاچه ارومیه یک موضوع ملی محسوب می‌شود، گفت: مناظره‌ای که امروز برگزار می‌شود به بحث باغات ارومیه بر نمی‌گردد و این در حالی است که چهار رودخانه 70 درصد از آب دریاچه ارومیه را تأمین می‌کنند.
وی با ارائه چند پیشنهاد برای رفع مشکل دریاچه ارومیه گفت: در شانزده مورد درشت و ریز نسبت به دریاچه ارومیه بحث شده است که یکی از موضوعات مهم انتقال آب بین بخشی و حوزه‌ای است و دیگری صرفه‌جویی در حوزه کشاورزی و نهایتا بارور‌سازی ابرهای منطقه ارومیه است.
به گزارش فارس؛ در ادامه مناظره منصور حقیقت‌دوست نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید سد سازی‌ها و مطالعه آن متوقف شود ضمن اینکه باید از تبخیر بیش از حد آب جلوگیری به عمل آید ضمن اینکه باید به موضوع کمربند سبز توجه ویژه‌ای شود.
وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های محدوده دریاچه ارومیه جمع‌آوری فاضلاب‌های این حوزه است.
علیرضا دائمی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو نیز خاطر نشان کرد: در خصوص مشکلات دریاچه ارومیه هیچ گونه ابهامی وجود ندارد و راه‌حل‌های آن کاملا روشن و شفاف است و باید در اجرای آن دقت ویژه‌ای صورت گیرد.
وی تصریح کرد: در بخش دریاچه ارومیه سهم کشاورزان کاملا مشخص شده ضمن اینکه برای رفع مشکل دریاچه ارومیه نیاز به یک تلاش ملی و فراگیر است.
به گزارش فارس؛ در ادامه مناظره بررسی وضعیت دریاچه ارومیه و راه‌کارهای نجات آن محمد درویش فعال محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور تصریح کرد: سال گذشته معاونت نظارت جهاد کشاورزی تأکید کرد که بودجه‌ای برای اجرای تعهدات مربوط به دریاچه ارومیه وجود ندارد و این در حالی است که هم اکنون رقم قابل توجهی از سوی برخی از افراد برای رفع مشکل دریاچه ارومیه اعلام می‌شود که باید در این زمینه منطقی فکر کرد.
وی تصریح کرد: بنده به شدت با پیشنهاد وحید جلال‌زاده ( استاندارد آذربایجان غربی) در خصوص باور‌سازی و انتقال آب به دریاچه ارومیه مخالف هستم.
وی تأکید کرد: باید در رفع مشکل دریاچه ارومیه مردم را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت دهیم و تصمیم‌گیری به جای آنها بپرهیزیم.
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده با انتقال آب بین بخشی موافق هستم و این کار باید از کانال رودهای ارس صورت گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه درآمد و زندگی مردم آذربایجان از طریق کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود با محدود کردن این بخش نیز به شدت مخالف هستم و امیدوارم رسانه ملی از این اتاق‌های شیشه‌ای (محل برگزاری مناظره) برای مردم آذربایجان تصمیم نگیرد.
احمد‌علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست تأکید کرد: باید بپذیریم که اشتباه کرده‌ایم و بعد به دنبال راه‌کار باشیم.
وی اظهار داشت: مشکل دریاچه ارومیه نه تنها توسط دولت و مجلس بلکه با همراهی دولت و مجلس و مردم و همکاری سایر دستگاه‌ها عملیاتی است.
کیخا ادامه داد: نباید با تصمیم‌گیری‌های خود مشکل کشاورزان را افزایش دهیم و در صورت آسیب دیدن کشاورزی مردم آذربایجان باید هزینه آن توسط دولت پرداخت شود.

قاضی‌پور: مشکلات محیط زیست را امنیتی نکنید/دائمی: سدهای دریاچه ارومیه قبل از انقلاب ساخته شده است

مناظره کنندگان در پاسخ به پرسش‌‌های مردمی که در برنامه مناظره که در خصوص بررسی وضعیت دریاچه ارومیه درحال برگزاری است مطرح کردند.
محمد درویش، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌هاو مراتع کشور در پاسخ به پرسش مردمی مبنی بر اینکه چرا با آنکه مشکل دریاچه ارومیه از دهه هفتاد شروع شده است ولی تاکنون اقدامی نشده گفت: یکی از دردهای ما این است که ظرفیت‌سازی در محیط زیست انجام نشده است.
وی ادامه داد: اگر از تنوع محیط زیست حمایت می‌کنیم یعنی اینکه به دنبال آن هستیم که کیفیت زندگی مردم بیشتر شود.
ناصر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش مردمی مبنی بر اینکه چرا خانم ابتکار را در خصوص دریاچه ارومیه متهم می‌کنید؛ وی در 8 سال گذشته در سازمان محیط زیست نبوده است؟ گفت: در مدیریت خانم ابتکار پروژه‌های متعددی احداث شد که به مشکل فعلی دریاچه ارومیه کم لطمه نزد.
قاضی‌پور با اشاره به بیانات محمد درویش خاطرنشان کرد: یک مشکل زیست محیطی را نباید امنیتی کنیم افرادی به واسطه محیط زیست هنوز در زندان هستند.
منصور حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش مردمی مبنی بر اینکه چرا نمایندگان برای احداث سد به دولت فشار می‌آورند گفت: مطالبات منطبق بر آمایش سرزمینی است و طرحی را به حوزه‌ای تحمیل نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: شاهد آن هستیم که بعضی از گرایش‌های سیاسی و قومی در پروژه‌ها دخیلی هستند.
علیرضا دائمی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در پاسخ به پرسش مردمی مبنی بر اینکه قبل از احداث سد چرا مطالعه نمی‌کنید و چرا آثار زیست محیطی آن را در نظر نمی‌گیرد گفت: 24 مؤلفه برای احداث سد در نظر گرفته‌ می‌شود در کشور ما یک دوره شتابزده در احداث سد داشتیم و عقب‌ماندگی در حوزه توسعه را انجام می‌دادیم.
وی تأکید کرد: در حوزه دریاچه ارومیه سدهای اصلی قبل از انقلاب ساخته شده است.
وی بیان داشت: فشارهایی برای احداث‌ سدها داشته‌ایم و تاکنون 130 طرح سدسازی بدون تایید و تثبیت ساخته شده است.
در ادامه این مناظره احمد کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سازمان باید بعد از فاجعه وارد اقدام شود؟ آیا نمی‌توان قبل از وقوع اتفاق جلوی آن را گرفت گفت: در گذشته هشداری زیادی مبنی بر دریاچه ارومیه داده‌ایم.
کیخاه افزود: در قانون اساسی هر گونه فعالیتی که مبتنی بر تخریب محیط زیست شود ممنوع است.
وی تأکید کرد: اهمیت بهینه سازمان حمایت از محیط زیست به نوع نگاه دولتمردان بستگی دارد اگر آن‌ها به مسائل محیط زیست توجه داشته باشند می‌توان خیلی از مشکلات را حل کرد

دیدگاه خود را بیان کنید