رونق پرورش ماهیان گرمابی در کویر ریگان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

رونق پرورش ماهیان گرمابی در کویر ریگان

یک‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

رونق پرورش ماهیان گرمابی در کویر ریگان
خبرگزاری فارس از ریگان، کشاورزان ریگانی با تحقق شعار حماسه اقتصادی در این شهرستان در کنار مزارع خود اقدام به پرورش ماهیان گرمابی کرده‌اند که این امر موجب اشتغالزایی و فراهم شدن اقتصاد کشاورزان ریگانی شده است.
راه‌اندازی استخر پرورش بچه ماهیان گرمابی برای نخستین‌بار در استان کرمان در شهرستان ریگان برای تامین بچه ماهیان استان با موفقیت همراه بوده و ارسال آن به نقاط مختلف استان انجام شده است.
کشاورزان ریگان در سال جاری در حالی‌ که با شرایط سخت آب و هوایی و تداوم خشکسالی 15 ساله دست به گریبان هستند برای رونق اقتصادی و بهبود شرایط زندگی به روش‌های دیگر تولید روی آورده‌اند.
عزم کشاورزان ریگانی برای بهبود شرایط اقتصادی
گرمای بیش از حد هوا، خشکسالی و پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما که دسترنج کشاورزان را در سال‌های اخیر به باد داده است، نتوانسته عزم آنها را برای بهبود شرایط اقتصادی تحت تاثیر قرار دهد و مردمان سختکوش کویر که در معرض توفان‌های مداوم شن و بادهای چندین روزه قرار دارند به پرورش ماهی در مزارع خود اقدام کرده‌اند.
در شهرستان ریگان با داشتن 6 هزار هکتار زمین زیر کشت نخیلات سالانه 30 هزار تن محصول خرما برداشت می‌شود که به دلیل شرایط آب و هوایی امسال این محصول در ریگان به نصف کاهش یافت.
کشاورزان شهرستان ریگان در واقع شعار سال حماسه اقتصادی را جامه عمل پوشاندند و سعی در خارج شدن از اقتصاد تک‌محصولی در این شهرستان دارند و در اقدامی خودجوش در کنار مزارع و باغات خود به پرورش ماهی روی آوردند.
ارسال بچه‌ماهی تولید ریگان به استان‌های همجوار
منوچهر جهانتیغی یکی از کشاورزان شهرستان ریگان که به پرورش ماهی مشغول شده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مجری طرح مزرعه تولید بچه‌ماهیان گرمابی و تولید ماهی بازاری هستم.
وی افزود: با توجه به اینکه تهیه بچه‌ماهیان گرمابی در استان کرمان با مشکل مواجه است و هزینه حمل و نقل بچه ماهیان از مراکز تکثیر گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و تلفات بین راهی نیز موجب افزایش این هزینه‌ها است، تصمیم به پرورش این نوع ماهی در ریگان گرفتم.
جهانتیغی اضافه کرد: یک مزرعه با مساحت 6 هکتار و تولید بچه‌ماهی سالانه یک‌میلیون و 500 هزار قطعه با وزن متوسط 10 گرم و همچنین تولید بیش از 20 تن ماهی بازاری احداث کردم.
وی گفت: با احداث این مزرعه و تولید بچه‌ماهی می‌توان، علاوه بر تامین بچه ماهی استان مازاد آن را به استان‌های همجوار صادر کرد که امسال در اقدامی بچه‌ماهیان گرمابی بیش از وزن مورد نظر رشد و به شهرستان‌ها و استان‌های مجاور ارسال شدند.
وی ادامه داد: در نیمه دوم سال می‌توان بر روی پرورش ماهیان سردابی در استخرهای خاکی سرمایه‌گذاری کرد، لذا این طرح برای نخستین‌بار در شهرستان ریگان آغاز شد.
راه‌اندازی 7 استخر پرورش ماهی در ریگان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز به خبرنگار فارس گفت: امیدواریم در سالی که به نام سال حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، بتوانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم.
موسی جلالی افزود: یکی از مشکلات توسعه آبزی‌پروری به ویژه ماهیان گرمابی در شرق استان کمبود بچه‌ماهی بود که علاقمندان به پرورش ماهیان گرمابی باید از شمال کشور یا زابل و جیرفت این بچه‌ماهی را تامین می‌کردند.
وی بیان داشت: امسال از این استخر پرورش ماهیان گرمابی توانستیم، بچه‌ماهیان استان‌های مجاور و شهرستان‌های استان را تامین کنیم.
جلالی عنوان کرد: کشاورزان ریگانی در کنار مزارع خود اقدام به پرورش ماهیان گرمابی کردند و تاکنون هفت استخر پرورش ماهی در شهرستان ریگان راه‌اندازی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: تعدادی از این استخرها در مناطق کوهستانی ریگان برای اشتغالزایی و اقتصاد مردم این مناطق در کنار چشمه‌سارها راه‌اندازی شده‌اند.
وی افزود: با توجه به اینکه بخش گنبکی دارای آب و هوایی مساعد در زمینه پرورش ماهی است، تاکنون یک استخر پرورش ماهی در این منطقه راه‌اندازی و یک استخر دیگر نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.
وجود 50 رشته قنات زمینه‌ای برای رونق اقتصادی
فرماندار ریگان گفت: با توجه به اینکه این شهرستان دارای آب باکیفیت در زمینه پرورش آبزیان است به کشاورزان توصیه می‌شود در کنار مزارع خود به پرورش ماهی بپردازند.
مجید اعتمادی افزود: شهرستان ریگان دارای 200 حلقه چاه و 50 رشته قنات است که کشاورزان می‌توانند در مظهر قنات خود به پرورش آبزیان مشغول شوند.
وی با اشاره به مشکل بیکاری در شرق استان کرمان ادامه داد: به راحتی می‌توان با سوق دادن جوانان و سرمایه‌ای اندک بیکاری در شرق استان کرمان را به یک رونق اقتصادی و تکاپوی مثال‌زدنی تبدیل کرد

دیدگاه خود را بیان کنید