تولید 65 درصد میگوی کشور در بوشهر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تولید 65 درصد میگوی کشور در بوشهر

چهار‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

تولید 65 درصد میگوی کشور در بوشهر
خبرنگار مهر، استان بوشهر با داشتن قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد در بخش‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای در زمینه اقتصادی دارد؛ به‌گونه‌ای که با به ثمر رسیدن آنها تحولاتی عظیمی در استان و کشور به همراه خواهد داشت.
این استان با داشتن سواحل طولانی زمینه مناسبی برای تولید و پرورش آبزیان به ویژه میگو محسوب می‌شود و زمین‌های ساحلی استان بوشهر با داشتن ویژگی‌های مناسب منبع تولید درآمد و افزایش درآمد ناخالص ملی در پی دارد.
استان بوشهر با اختصاص بیش از 65 درصد از اراضی زیر کشت میگو و 65 درصد تولید میگوی پرورشی کشور به‌عنوان پیشتاز صنعت پرورش میگو در کشور شناخته می شود.
تحقیقات پیرامون امکان تکثیر و پرورش میگو برای اولین بار در کشور سال 1363 در پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر با تخم کشی از میگوی ببری سبز آغاز شد. در سال 1374 برای نخستین بار میگوی پرورشی در منطقه حله بوشهر توسط بخش غیر دولتی به مرحله تولید انبوه رسید.
تولید میگو از سال سوم پرورش میگو در استان، سیر صعودی داشت؛ به‌طوری‌که که در سال 78 از مرز هزار تن فراتر رفته است که این را می‌توان مدیون تجربیات پرورش‌دهندگان و استفاده از ابزار روز دانست.
شناسایی 60 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در استان بوشهر
معاون تکثیر و پرورش آبزیان شیلات استان بوشهر گفت: در حال حاضر 60 هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو در استان بوشهر شناسایی شده است که با روند صعودی که در پیش است اکنون 3 هزار و 100 هکتار از اراضی به پرورش این آبزی اختصاص یافته است
علی صالح‌پور بابیان اینکه امسال 13 تا 15هزار تن ميگوي پرورشي از سطح پنج هزار هكتار اراضي زير پرورش در سطح كشور توليد مي شود افزود: امسال در سطح 4800 هكتار از اراضي آماده پرورش در 5 استان ساحلی کشور ذخيره سازي میگو شده است که بیش از 65 درصد آن در استان بوشهر قراردارد.
زمینه استفاده پرورش‌دهندگان از سواحل جنوب فراهم شود
پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر می‌گویند: با توجه به نقش صنعت پرورش میگو در ایجاد اشتغال مولد و پایدار، رشد صادرات و ارز آوری حمایت از رونق آن یكی از مصداق‌های عملی تحقق حماسه اقتصادی محسوب می‌شود.
محمد قدسی یکی از پرورش دهندگان میگو می‌گوید: زمین‌های ساحلی مناطق جنوب تنها برای پرورش آبزیان مناسب است به همین دلیل مسئولان برای بهره برداری بهینه از این زمین ها، ایجاد اشتغال پایدار و مولد و رونق صادرات و ارز آوری زیر ساخت ها و زمینه كار برای رونق صنعت پرورش آبزیان را دراین مناطق بیشتر فراهم کنند.
پرورش میگو در 4000 استخر پرورشی در 10 منطقه ساحلی استان بوشهر
معاون تکثیر و پرورش آبزیان شیلات استان بوشهر از روند رو به رشد پرورش این آبزی اظهار رضایت کرد و گفت: امسال بیش از چهار هزار استخر پرورشی در 10 منطقه ساحلی استان بوشهر به امر پرورش میگو اختصاص یافته است که در ایناستخرها بیش از 690 میلیون قطعه لارو میگو ذخیره‌سازی شد
صالح‌پور با اشاره به اینکه پرورش میگو از اردیبهشت در استان بوشهر آغاز شده است، افزود: امسال بیش از 1500 نفر در استان بوشهر در امور پرورش میگو فعالیت دارند که در 3 هزار و 100 هکتار اراضی ساحلی، 200 مزرعه برای پرورش میگوایجاد کرده‌اند.
افزایش 48 درصدی تولید میگوی پرورشی
وی با بیان اینکه بیش از 65 درصد میگو کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، ابراز داشت: پرورش‌دهندگان میگو امسال فعالیت خود را بیشتر کرده‌اند، به گونه‌ای که تولید میگو از شش‌هزار و 750 تن سال گذشته به بیش از 10 هزار تن در سال جاری می‌رسد.
این مقام مسئول با بیان اینکه پرورش میگو از اردیبهشت شروع می‌شود و تا مهرماه که فصل برداشت است، ادامه دارد افزود: فروش میگوی پرورشی جایگاه ویژه‌ای در جهان دارد به‌گونه‌ای که دربازارهای اروپایی و آسیایی متقاضیان زیادی دارد.
معاون شیلات استان بوشهر مرغوب‌ترین وزن میگو برای برداشت را 15 تا 20 گرم اعلام کرد و گفت: میگوی پرورشی در استان بوشهر که گونه وانامی است از مرغوب‌ترین و با کیفیت‌ترین میگو در جهان محسوب می‌شود که اکنون در بازارهایجهانی جایگاه ویژه‌ای دارد.
تولید 800 میلیون قطعه بچه میگو در مزارع استان
تولید بچه میگو یا لارو میگو در مراکز تکثیر یکی دیگر از ویژگی‌های استان بوشهر است؛ به‌گونه‌ای که لارو میگو برای پرورش در استخرهای پرورشی در همین استان تولید و پرورش داده می‌شود.
به گفته صالح‌پور امسال در 10 مرکز تکثیر میگو بیش از800 میلیون قطعه بچه میگو تولید شد که ضمن تامین نیاز استخرهای پرورشی به استان‌های دیگر نیز صادر شد
وی افزود: تولید بچه میگو در استان، بسیاری از مشکلات پرورش دهندگان را برطرف می کند و موجب کاهش هزینه تامین بچه میگو برای پرورش دارد.
تولید گونه‌های میگوی غیر بومی در مزارع پرورش میگوی استان بوشهر
حال با توجه به شرائط ویژه استان بوشهر در بخش آبزی‌پوری می‌توان اذعان کرد، سرمایه‌گذاری کنسرسیو‌های بزرگ تحت عنوان ائتلاف‌های تجاری در پرورش میگو نه تنها مشکلات اشتغال در شهرهای ساحلی برطرف می‌کند بلکه موجب افزایش درآمد ناخالص ملی، افزایش صادرات و درآمد ارزی می‌شود.
اکنون در استخرهای پرورشی استان بوشهر گونه وانامی که ‌غیربومی است پرورش داده می‌شود که توجه به گونه‌های بومی به عنوان گنجینه‌های ژنتیکی با انجام مطالعات و پژوهش در زمینه اصلاح‌نژاد آن‌ها یک ضرورت به نظر می‌رسد.
با توجه به این مهم ضمن اینکه موجب توان تولید بالا، سریع الرشد و مقاوم در برابر بیماری ها و شرایط نامطلوب زیست محیطی می‌شود بلکه نماد و هویت علمی ایران اسلامی را در این بخش افزایش می‌دهد

دیدگاه خود را بیان کنید