افزايش روبه رشد توليد ميگو درخوزستان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

افزايش روبه رشد توليد ميگو درخوزستان

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

افزايش روبه رشد توليد ميگو درخوزستان
واحد مرکزی خبر :خوزستان یکی از استان‌های کشور است که قابلیت‌های زیادی در تولید و پرورش آبزیان به وی‍‍ژه میگو دارد.
صنعت پرورش میگو در خوزستان از سال 71 در چوئبده آبادان با سطحی محدود آغاز شد و امروز بیش از 5 هزار هکتار از اراضی چوئبده به پرورش این آبزی اختصاص دارد.
شاید بسیاری فکر کنند که با توجه به مشکلات زیادی که در عرصه پرورش دهندگان آبزیان وجود دارد امسال در تولید میگو دچار مشکل شده‌ایم اما نظر مدیرکل شیلات خوزستان در این باره متفاوت است چرا که می‌گوید: با توجه به ظرفیت هزار و500 تنی میگو، خوزستان دررتبه سوم کشور قرار دارد و پیش بینی کرد : امسال900تن میگو از مزارع استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش خواهد داشت.
رحیم مغینمی می گوید: هم اکنون 115مزرعه پرورش میگو در خوزستان وجود دارد که از این تعدادتنها 19مورد آنها فعال است و میگوی خوزستان به استانهای تهران،فارس،خراسان وشهرهای دیگر کشور صادر می شود.
باوجود همه استعداد های بالای پرورش میگو در خوزستان مشکلاتی نیز بر سر راه تولید کنندگان است که کارشناسان شیلات خوزستان معتقدند: افزایش بی سابقه قیمت نهاده ، لارو(بچه میگو) وغذای میگو و تامین نشدن نقدینگی وتسهیلات جاری در بخش پرورش میگو باعث کاهش تولید میگو در استان خوزستان شده است.
رحیم معلم مسئول اتحادیه پرورش میگوی خوزستان می گوید: تسهیلات به پرورش دهندگان داده نشده است اگر هم پرورش دهنده ای تسهیلات گرفته از بانک کشاورزی گرفته است نه بانک های صادرات ،بانک ملت و...
وی می افزاید: 2 میلیارد تومان اعتبار در استان خوزستان برای حمایت از مکانیزه کردن پرورش میگو تصویب شد اما پرداخت آن هنوز عملی نشده است.
معلم در خصوص غیر فعال بود80 مزرعه میگو می گوید: هزینه بالا،خشکسالی،بالا رفتن آلاینده های آب، همچنین در سال 80 سرمازدگی وسال 81 خسارت بیماری لکه سفید را داشته ایم که این سبب تعطیلی برخی از این مزارع شده است.
پرورش میگو از اسفندماه آغاز می‌شود و شست‌وشوی حوضچه‌ها، آبگیری و رهاسازی بچه ‌میگوها در مراحل اولیه و تغذیه و نگهداری برای برداشت تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
دشتی، یکی از تولیدکنندگان میگو در استان می گوید: در سال‌های گذشته میگوپروران انواع دیگر میگو را پرورش می‌دادند اما تلفات زیادی داشتند، به طوری که تولید برای آن‌ها به صرفه نبود اما گونه جدید وانامی سازگاری خوبی با این منطقه از خود نشان داده و از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.
وی می گوید: از جمله مشکلاتی که با آن مواجه هستیم افزایش قیمت مواداولیه تولید میگو است؛ به‌طور مثال قیمت غذای میگو در سال‌گذشته مناسب بود اما امسال قیمت آ‌ن چند برابر شده است.
وی همچنین از دیر کرد بانک ها نسبت به پرداخت وام ها گله مند بود.
انصاری،دیگر پرورش دهنده میگو که دارای 20 هکتار مزرعه پرورش میگو است می گو ید : نقدینگی بسیار کم است این هم به دلیل سیاست انقباضی واینکه تا پرورش دهندهی وام قبلی خود را تصویه نکند به او وام دیگری داده نمی شود.
فرهاد زاده،کارشناس شیلات در خصوص صید میگوی دریای هم می گوید: در خوزستان 39 هزار و500 نفر صیاد به کار صید میگو مشغول هستند که در شهرهای ساحلی ازجمله ماهشهر،هندیجان ،شادگان و...از طریق لنج و قایق صیادی امرار معاش می کنند.
این کارشناس مسئول ادامه داد: در سال91، 46 هزارتن ماهی ومیگو برداشت شدودرامسال از زمان برداشت (9مرداد) تاکنون 262هزار تن میگو از مزارع پرورشی استان برداشت شد.
نا گفته نماند که میگو یک منبع غذایی برای موجودات دریایی است .
میگوها می توانند رو به عقب شنا کنندآنها مقاومت بالایی در برابر مواد سمی در مناطق آلوده دارند .
همانند سایر خوراک‌های دریایی میگو سرشار از کلسیم، ید، و پروتئین است ومصرف میگو بر روی سیستم گردش خون انسان تاثیر گذار است

دیدگاه خود را بیان کنید