فروش فیله گربه‌ماهی به جای ماهی‌شیر در بندرعباس

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

فروش فیله گربه‌ماهی به جای ماهی‌شیر در بندرعباس

یک‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

فروش فیله گربه‌ماهی به جای ماهی‌شیر در بندرعباس
خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام رضا حمزه‌ای پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عزت انسان در گرو روزی حلال است، اظهار داشت: اهمیت تعذیه در اسلام روشن است و بشر نیز از قانون حاکم بر طبیعت در تغذیه، از حیوانات مستثنی نیست.
وی با بیان اینکه 114 بار در قرآن از کلمات رزق و طعام استفاده شده است، افزود: در حال حاضر 20 کتاب فقهی مطرح در مورد غذای حلال در حوزه‌های علمیه مورد تدریس قرار می‌گیرد.
نماینده ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید در سال 87 به تأیید و تصویب شورای نگهبان رسیده، اضافه کرد: توسعه فرهنگ غذای پاک یکی از مهم‌ترنی اهداف این قانون است.
حمزه‌ای در ادامه ابراز داشت: دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان این افتخار را دارد که در تمام کارگاه‌ها، سردخانه‌ها، بخش‌های عمل‌آوری و شناورهای صیادی یک نفر ناظر شرعی بر امور ذبح و صید مستقر کند.
به گفته وی؛ در سطح استان هرمزگان 40 نفر ناظر شرعی در بخش‌های یاد شده مستقر و در کشتارگاه‌ها نیز 60 نفر ضابط آموزش دیده ساماندهی و از کارت شناسایی معتبر برخوردارند.
نماینده ولی فقیه در دامپزشکی هرمزگان با بیان اینکه این نمایندگی در راستای آگاهی بیشتر جامعه اقدام به راه‌اندازی وبلاگ نظارت شرعی کرده است، یادآور شد: در همین راستا بیش از دو هزار پوستر معرفی‌کننده آبزیان حلال و حرام و همچنین دو هزار پوستر اجزای حرام حیوانات حلال گوشت در استان توزیع شده است.
حمزه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمامی سفارشات جمهوری اسلامی در بخش گوشت تحت نظر ناظر شرعی اعزام از ایران کشتار و به ایران صادر می‌شود، بیان داشت: در حال حاضر 16 مورد آبزی حرام گوشت که احتمال صید و ارائه آنها به بازار است شناسایی و به جامعه معرفی شده است.
وی ابراز داشت: خرچنگ، ماهی مرکب، گربه‌ماهی، یال اسبی، مارماهی، عروس دریایی و خیار دریایی از جمله این آبزیان هستند.
حمزه‌ای اضافه کرد: متأسفانه برخی‌ها به دلیل شباهت گوشت گربه ماهی با ماهی شیر، آن را فیله کرده و در بازار به جای ماهی شیر و با قیمتی گزاف به مردم می‌فروشند که در همین راستا پیشنهاد می‌شود مردم ماهی شیر را قبل از فیله شدن مشاهده و بعد اقدام به خرید کنند.
این مسئول تأکید کرد: در راستای مبحث حلال و حرام بودن گوشت برخی از آبزیان، بررسی مصداقی مد نظر است و به عنوان نمونه در مورد گوشت خرچنگ، دیدگاه برادران و پیروان اهل سنت برای ما قابل احترام است.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اینکه سالانه میزان قابل توجهی آبزیان حرام از استان به کشورهای خارجی صادر می‌شود، اگر علم بر آن باشد که در‌ آن کشورها به مصارف غیرخوراکی می‌رسد، این نوع تجارت بلامانع است

دیدگاه خود را بیان کنید