نفس رود دز به شماره افتاده است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نفس رود دز به شماره افتاده است

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

نفس رود دز به شماره افتاده است
ايرنا : رشد بي رويه گياهان آبزي در مناطق مختلف اين رودخانه در سالهاي اخير به حدي شدت يافته كه بخشي هايي از اين رودخانه در حال تبديل شدن به تالاب است.
كاهش دبي رودخانه دز ناشي از كاهش نزولات آسماني وافزايش رسوبات در بستر اين رودخانه موجب شده در مناطق چال كندي ، كوپيته ، تال خاني، علي كله، دوبه و از درياچه سد تنظيمي علي كله تا پل شناور و پايين دست آن گياهان آبزي عريض و طويلي رشد نموده و بخش زيادي از بستر اين رودخانه را بپوشاند.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دزفول و دوستدار محيط زيست در كار تحقيقي و بررسي كارشناسانه از رودخانه دز در اين خصوص به اين نتيجه رسيده كه سه نوع گياه آبزي در سالهاي اخير در مناطق مختلف رودخانه دز رشد و تكثيريافته و همچنان رو به ازدياد است.
به گفته غلامحسين حسن پور طول يك نمونه از اين گياهان آبزي در رودخانه دز بين ۱۰ تا ۱۵ متر مي باشد ضمن اينكه نمونه ديگر نيز به شكل بوته اي ،افشان و كوتاه چتري بوده و نوع سوم گياه آبزي با برگ هاي سوزني است.
وي افزود:اين بوته ها در آبهاي راكد با بستر رسوبي و لجني رشد مي كنند و به قدري رشد آنها سريع است كه موجب تيره شدن رنگ آب رودخانه مي شوند.
حسنپور وجود اين گياهان آبزي را تهديدي جدي براي رودخانه دز دانست و افزود:اگر اقدامي براي كنترل اين گياهان و يا لايروبي رودخانه دز نشود در آينده نزديك رودخانه دز به مردابي تبديل خواهد شد.
وي از دستگاههاي ذيربط به ويژه اداره حفاظت محيط زيست، سازمان آب و برق خوزستان و شهرداري دزفول درخواست كرد پيش از بروز بحران جدي براي رودخانه دز نسبت به لايروبي رودخانه و اقدام علمي و عملي براي كنترل اين گياهان آبزي اقدام كنند.
فرهاد قلي نژاد رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول نيز از اجراي طرحي علمي براي بررسي علت رشد بي رويه گياهان آبزي در رودخانه دز خبر داد و گفت: اين پروژه توسط اداره حفاظت محيط زيست دزفول اجرا و نتيجه آن تا يك ماه آينده مشخص مي شود كه بر اساس آن تراكم جلبك ها در نقاط مختلف رودخانه مشخص و راهكار هايي جهت جلوگيري و مبارزه با جلبك ها ارائه مي شود.
وي به تشريح عوامل رشد گياهان آبزي و جلبك ها در رودخانه دز پرداخت و گفت: كم آبي سال هاي اخير، تخليه رسوبات در رودخانه، تغييرات فيزيكي مسير رودخانه كه موجب كند شدن سعت آب شده و نيز ورود فاضلاب خانگي داراي نيترات و فسفات از دلايل اصلي رشد گياهان آبزي در رودخانه دز مي باشد.
رييس اداره حفاظت محيط زيست دزفول بهره برداري از تصفيه خانه فاضلاب شهرستان دزفول را يادآور شد و گفت: فاضلاب شهر دزفول با ورود به اين تصفيه خانه به رودخانه دز سرازير نشده اما فاضلاب شهر چم گلك انديمشك همچنان به رودخانه دز سرازير شده كه بايد اقدام لازم در خصوص احداث تصفيه خانه فاضلاب در اين محل انجام شود.
قلي نژاد خواستار لايروبي گل و لاي كف رودخانه دز توسط وزارت نيرو شد و گفت: پل شناور دزفول و برخي از بندهاي احداث شده در مسير رودخانه موجب كندي حركت آب و در نتيجه فراهم شدن بستر مناسب جهت رشد گياهان آبزي و جلبك شده است.
رودخانه دز به عنوان سومين رودخانه پرآب كشور شاهرگ حيات اقتصادي شمال خوزستان محسوب مي شود كه جريان آن نقش اساسي و مهمي را در پويايي اكوسيستم و محيط زيست منطقه به ويژه حيات جنگل هاي پارك ملي و منطقه حفاظت شده دز دارد.
اين رودخانه با آبي سرد و زلال علاوه بر پتانسيل گردشگري ، زيستگاه انواع آبزيان بومي و بعضا منحصر بفرد است.
عدم لايروبي رودخانه دز در سالهاي اخير موجب رشد بي رويه انواع جلبك و خزه در بخش وسيعي از اين رودخانه شده به طوريكه در پايين دست پل شناور و نيز اطراف پل پنجم جريان آب به شدت كند شده و خزه ها به محل انباشت انواع پسماند و زباله تبديل شده‌اند

دیدگاه خود را بیان کنید