زیان صیادان سیریک از اعلام نشدن وضعیت جوی دریا

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

زیان صیادان سیریک از اعلام نشدن وضعیت جوی دریا

سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

زیان صیادان سیریک از اعلام نشدن وضعیت جوی دریا
شبکه ایران/ شهرستان سیریک از دیر باز به عنوان یکی از مهم ترین کانونهای فعالیت صید و ماهیگیری در هرمزگان و کشور شناخته شده و صیادی مهم ترین فعالیت های کسب و کار ساکنان این شهرستان است. از این رو اهمیت و جایگاه هواشناسی و ارائه گزارشات به موقع از وضعیت دریا و تغییرات جوی بیشتر احساس می شود. با پیشرفت های تکنولوژی اطلاع از آب و هوا می تواند کمک رسان صیادان در امر صید شود.
در زمانهای گذشته ملوانان و دریانوردان با شناختی که از بادهای منطقه ای و فعالیت دریا داشتند سفرهای دریایی خود انجام می دادند، اما اکنون با گسترش روزافزون فعالیت صیادان و دریا نوردان نیاز مبرم به گزارش هواشناسی در سیریک دوچندان شده است.
منطقه سیریک محل اتصال دریای عمان و خلیج فارس
محل صید گاه های ماهی و میگو در سیریک به دلیل موقیت ویژه استقرار جغرافیایی در منتهی الیه خلیج فارس و شکل گرفته از بر خورد و اتصال دو دریایی مهم خلیج فارس و دریای عمان واقعه شده که نیاز صیادان به گزارش هواشناسی را بیش از پیش نمایان می سازد.
نکته اساسی نقش و کار کرد ویژه و بی بدیل این ایستگاهای هواشناسی در ارتقاء سطح ایمنی سفرهای دریایی است، که صیادان و دریانوردان را از حوادث پیش رو آگاه می سازد، اما متاسفانه هنوز صیادان سیریکی طبق آگاهی و اطلاعاتی که از اجداد خود آموخته اند دریا نوردی خود را به طور سنتی انجام می دهند. این امر باعث غرق شدن صیادان در دریا و یا طوفان، باران و بادهای سهمگین تورهای ماهیگیری آنها را از بین می برد و حتی در بعضی از مواقع پیش می اید که روزها صیادان از ترس وقوع طوفان در کنار ساحل منتظر هوای مناسب هستند.
از طریق صدا و سیما آب و هوای معتدل بیابانی سیریک باید به کشور معرفی شود
سیریک سرزمینی است که نه تنها در سواحل زیبا و بکر آن حیات و تلاش وجود دارد بلکه دارای دشتهای معتدل است که زندگی و تکاپو در آن وجود دارد، هم بستری دریا با دشتهای کویری، ارتفاعات و کوههای دامنه دار زاگرس، آب و هوای متمایز با آب و هوای جنوبی را بوجود آورده است.
با اطلاع رسانی از طریق هواشناسی می توان این منطقه را به عنوان مکانی خوش آب و هوا برای گردشگرانی که جذب هرمزگان می شوند به عنوان مهم ترین مزیت نسبی آب و هوا معرفی کرد، اما متاسفانه صدا و سیمای هرمزگان نقش کم رنگ و ضعیفی در این بخش دارد.
نماینده شیلات در سیریک با بیان اینکه گزارش هواشناسی نقش بسزایی در پایین آوردن حوادث دریای برای صیادان دارد، اظهارداشت: باید روزانه مرکز هواشناسی استان، شهر به شهر گزارش هواشناسی را از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه ها اطلاع رسانی کند تا صیادان با خاطری آسوده دریا نوردی کنند.
عبدالله رئیسی بلوچی افزود: تنها از راه پیام کوتاه به چند صیاد وضع جوی شهرستان ارسال می شود که به اطلاع همه صیادان نمی رسد.
وی با بیان اینکه گزارش هواشناسی در کاهش حوادث دریایی نقش بسزایی دارد، گفت: پیش بینی وضع هوا به طور 24 ساعته به تفکیک شهرها از طریق صدا و سیما نمایش داده می شود. از این رو می طلبد با وجود ایستگاه هواشناسی در سیریک وضعیت جوی هوا در سیریک به خصوص دریا گزارش شود.
وی بیان داشت: بادها و طوفانهای که باعث ایجاد خسارت به صیادان می شود منطقه ای است و منطقه با منطقه فرق دارد گزارش هواشناسی باید لحظه ای و شهر به شهر مخابره شود.
فرماندار سیریک نیز در مورد وضعیت ایستگاه هواشناسی در این شهرستان گفت: ایستگاه هواشناسی شهرستان سیریک در نیمه سال 1390 پشت ساختمان شیلات به بهره برداری رسید این ایستگاه متشکل از دستگاه های اندازه گیری رطوبت خاک، دمای خاک، دمای هوا، بارندگی، بادسنج است.
محمد اسفندیاری بیان داشت: ایستگاه هواشناسی سیریک به طور مستقیم و به واسطه مودم دیجیتال گزارش جوی هوا را به مرکز استان مخابره می کند که هیچگونه حاصلی از این گزارش نسیب مردمان و صیادان این شهرستان نمی شود.
وی با بیان اینکه مکاتبات اداری با استانداری، مرکز هواشناسی و صدا و سیما جهت ارائه گزارش هواشناسی سیریک شده است، خاطرنشان کرد: از زمان ارتقاء سیریک به شهرستان چهار فرماندار سمت فرمانداری سیریک را به عهده داشتند و هر چهار فرماندار در این خصوص مکاتبات و پیگیریهایی را انجام داده اند.
اسفندیاری افزود: مرکز هوا شناسی استان باید پیش بینی هوای این شهرستان بندری را به طور روزانه از طریق صدا و سیما به مردم و صیادان مخابر کند تا صیادان بتوانند در دریا به کار خود بپردازند.
وی اضافه کرد: با ارائه گزارش هواشناسی خیلی از خسارات ناشی از عدم آگاهی وضع جوی کاهش می یابد.
فرماندار سیریک با اشاره به اینکه چنانچه حتی اسم شهرستان بر روی صفحه تلوزیون ها به عنوان ارائه گزارش هواشناسی پخش شود نوعی معرفی این شهرستان است، ابرازداشت: حتی اعلام وضعیت جوی شهرستان سیریک می تواند نوعی معرفی این شهرستان تازه تاسیس برای مردم کشور باشد

دیدگاه خود را بیان کنید