بررسي تاثير آلودگي هاي زيست محيطي برمرجانهاي خليج فارس

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بررسي تاثير آلودگي هاي زيست محيطي برمرجانهاي خليج فارس

چهار‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

بررسي تاثير آلودگي هاي زيست محيطي برمرجانهاي خليج فارس
واحد مرکزی خبر:خلیج فارس و دریای عمان دارای متنوع ترین اکوسیستم های جهان است و شرایط خاص این مناطق از نظر تنوع گونه های مختلف جانداران آبزی حساسیت ویژه ای را برای این محیط آبی به وجود آورده است.
مهمترین آبزیان این مناطق آبسنگهای مرجانی،پستانداران آبزی ،لاکپشتهای دریایی،ماهیان زینتی و تجاری هستند.
تردد سالانه 15 هزار کشتی حامل فرآورده های نفتی و افزایش روزافزون آنها در خلیج فارس و سکوهای نفت و گاز موجب شده که آلودگی ها به سادگی در آبها و سواحل خلیج فارس منتشر شود.
ساخت مجموعه های متعدد نفت و گاز و پتروشیمی در کنار این مناطق و پیامدهای آن مانند ایجاد پسابهای نفتی و شیمیایی ،آلودگی های صوتی ،سوزاندن گازهای تفکیکی ،جمع شدن مواد زاید شیمیایی و دفع زباله یک چالش بزرگ زیست محیطی است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.
تخریب مرجانهای طبیعی ،تخریب اکوسیستم خلیج فارس ، از بین رفتن صدفهای مرواریدساز، هیدرولیز شدن تخم موجودات آبزی ، بارور نشدن و از بین رفتن آبزیان در مرحله نوزادی و از بین رفتن امنیت شغلی صیادان از عواقب آلودگی محیط زیست دریایی است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان می گوید:آبسنگهای حساس مرجانی خلیج فارس و سواحل کیش به علت فعالیت های انسانی و تراکم جمعیت در نواحی ساحلی تهدید می شود،این تهدیدها از طریق صید بی رویه،افزایش رسوبات و وارد شدن حجم بالایی از روان آبها به اکوسیستم دریایی تشدید می شود.
مهرداد کتال محسنی می افزاید: آبسنگهای مرجانی از تجمع جانداران بسیار کوچکی به نام پولیپ تشکیل می شوند و در حاشیه جزایر خلیج فارس و بخصوص جزیره کیش تاکنون 28 گونه از آبسنگهای مرجانی شناسایی شده است.
مرجانهای درختچه ای ،بادبزنی ،شاخ گوزنی،دودکشی،ستاره ای ،گلدانی،تخته سنگی ،مغزی و لوله ای مهمترین آبسنگهای مرجانی خلیج فارس هستند.
مسئول محیط زیست منطقه آزاد کیش می گوید:آبسنگهای مرجانی در آبهای اطراف کیش مانند پوشش گیاهی سطح خشکی نقش مهمی در زنجیره غذایی و حیات دریاها دارند که از طریق صید بی رویه ،جمع آوری آنها توسط افراد سودجو ،لنگراندازی و برخورد کشتی ها تهدید می شوند و سازمان محیط زیست باید قوانین جدیدی برای حفاظت از مرجانها وضع کند.
خانم محمدی می افزاید: افزایش غلظت آب دریا بر اثر ساخت اسکله های نفتی و باراندازها، خاکبرداری و سایر آلودگی ها موجب نابودی و خفه شدن مرجانها در خلیج فارس می شود به طوری که این موجودات دیگر قادر نیستند غذای خود را از آب تامین کنند و بسیاری از مرجانهای اطراف کیش به همین علت از بین رفته اند.
آقای باقری ، فعال محیط زیست دریایی کیش نیز می گوید: شناورها و نفتکش ها عامل اصلی 80 درصد از آلودگی های دریایی هستند و البته مقدار زیادی از سموم کشاورزی،فاضلابها و پسماندهای اغلب شهرهای ساحلی هم به خلیج فارس می ریزدکه موجب مرگ و میر آبزیان بویژه مرجانها می شود.
وی می افزاید: سازمان محیط زیست در سالهای اخیر با مکلف کردن شهرداری ها و کارخانه ها به نصب تصفیه خانه های فاضلاب تا حدودی برای کم کردن آلودگی ها قدم برداشته است و در جزیره کیش هم به شرکتهای تولیدی و صنعتی که آلودگی زیست محیطی ایجاد می کنند، مجوز فعالیت داده نمی شود.
آقای عراقی ،فعال محیط زیست دریایی کیش می گوید:در سالهای گذشته صدفهای مروارید ساز در آبهای اطراف کیش به قدری زیاد بودند که با چشم دیده می شدند ولی به دلیل آلودگی های مختلف امروزه به ندرت می توان اثری از آنها یافت.
مسئول محیط زیست کیش اجرایی شدن کامل ضوابط زیست محیطی را خواستار شد و می افزاید: بر اساس ضوابط جدید زیست محیطی ، فعالیت کشتی ها باید با محیط زیست سازگار باشد و سازمان بنادر و دریا نوردی نیز شناورها را کنترل کند تا مواد زاید خود را به دریا نریزند که در این صورت میزان آلاینده ها تا 10 سال آینده کاهش خواهد یافت.
وی می گوید:هرچند از ورود فاضلابهای شهری به آبهای اطراف کیش جلوگیری می شود،اما کنترلی بر پسابهای تولیدی آب شیرین کن ها از جمله آب شیرین کن های ساحلی خلیج فارس وجودندارد .
علاوه براین باید از تردد شناورها به محل زندگی آبسنگهای مرجانی جلوگیری شود و راه حل مناسبی برای از بین بردن آلودگی های نفتی برای حفظ محیط زیست دریایی کیش پیداکرد

دیدگاه خود را بیان کنید