تنها هفت شهرک صنعتی گیلان سیستم تصفیه فاضلاب دارند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تنها هفت شهرک صنعتی گیلان سیستم تصفیه فاضلاب دارند

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

تنها هفت شهرک صنعتی گیلان سیستم تصفیه فاضلاب دارند
شکری ظهر پنجشنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر افزود: شهر صنعتی رشت تاثیر گذارترین عامل در ورود فاضلاب صنعتی به داخل تالابها بوده که با وجود پیگیری های انجام شده هنوز اقدامات مناسبی در راستای ساخت تصفیه خانه شهر صنعتی رشت صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه ایجاد زباله سوزهای بالای دو هزار تن در گیلان امری ضروری است، اظهار داشت: بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی مقرر شد تا نیم تا یک درصد درآمد مراکز صنعتی و آلاینده مانند صنایع فولادی و سیمانی برای کمک به شهرها و روستاها در اختیار شهرداریها و دهیاریها قرار گیرد.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست گیلان گفت: با توجه به ویژگی های استان مانند ازیاد سطح آب استخرها، تالابها و رودخانه های جاری پیشنهاد می شود که صنایع ویژه و پاک در استان شکل گیرد اما متاسفانه صنایعی وارد استان می شود که قوانین مصوب را نمی توانند اجرا کنند.
تفکیک زباله نیازمند فرهنگ سازی است
وی با اشاره به اینکه تفکیک زباله نیازمند فرهنگ سازی است، ادامه داد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرهای رشت، لاهیجان و لنگرود آغاز شده و در بعضی از آنها میزان تفکیک زباله به 40 درصد رسیده است.
شکری افزود: شهرداریها به عنوان متولی طرح تفکیک از مبدا زباله با فرهنگسازی در میان شهروندان نقش تاثیرگذاری را ایفا کرده اند که از طریق تشویق مانند ارائه امکانات و کیسه زباله، سازمانهای مردم نهاد و یا آموزش چهره به چهره صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: شهرداری در ساعاتی مشخص زباله های بازیافتی جمع آوری شده مردم را از آنان تحویل می گیرد که با موفقیت همراه بوده است اما بر اساس قانون باید تا پایان سال جاری طرح تفکیک از مبدا زباله در مرکز گیلان 100 درصد انجام شود.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست گیلان با بیان اینکه در سایر شهرهای استان نیز باید این طرح تا پایان سال 1393 به صورت کامل اجرا شود، افزود: گیلان در اجرای طرح تفکیک از مبدا زباله نسبت به قانون عقب است که برای جبران این عقب ماندگی تا پایان سال جاری اقداماتی صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به نظارتهای صورت گرفته از سوی محیط زیست اظهار داشت: با توجه به وجود مشکلات فراوان در معضل زباله بر اساس تبصره 20 ماده 55 قانون شهرداریها تمام آلایندگی های داخل شهرها را شهرداریها بر عهده دارند که با پشتوانه قانون می توانند به تخلفات زیست محیطی درون شهری رسیدگی کنند.
شکری بیان داشت: سازمان محیط زیست پس از کشف آلودگی های زیست محیطی با تهیه گزارش و اخذ حکم قضایی می تواند به تخلفات زیست محیطی بپردازد که نسبت به اقدامات شهرداری زمان بر است و این سازمان تنها می تواند تخلفات آلایندگی را کشف کند.
وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری و روستایی متولی ساماندهی پسابها هستند و وظیفه مدیریت فاضلابهای خانگی را بر عهده دارند که قسمتی از آن در شهرهای رشت، لاهیجان و لوشان با دستگاههای تصفیه پالایش شده و قسمت باقیمانده نیز وارد آبهای سطحی و زیرزمینی می شود
اقدامات محیط زیست نسبت به تخلفات زمان بر است
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست گیلان با بیان اینکه از دیگر معضلات زیست محیطی استان آلودگی های ناشی از سموم و کودهای شیمیایی است، عنوان کرد: با ریختن باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی به رودخانه ها، آب بندان ها و تالابها فاجعه ای زیست محیطی در حال شکل گیری است که با توجه به اقدامات اخیر سازمان جهاد کشاورزی کشاورزان باید به مبارزه بیولوژیکی با آفتها اقدام کنند.
وی اظهار داشت: از مسئولان استان انتظار می رود با داشتن فرهنگ زیست محیطی و اهمیت دادن به محیط زیست بتوانند نقش تاثیرگذاری را در حفظ سلامت محیط زیست داشته باشند علاوه براین باید با همکاری گسترده تر در تخصیص اعتبارات از تخریب بیش از حد محیط زیست جلوگیری کرد.
شکری با اشاره به اینکه آلودگیهای ناشی از رسوبات انتقال یافته از حوزه های آبخیز مشرف به تالاب عامل اصلی کاهش عمق تالاب و نابودی آبزیان شده است، ادامه داد: علاوه براین مشکلات تالابها در دو سطح دیگر مطرح است که شامل ورود فاضلاب های صنعتی به داخل تالاب ها و وجود حاشیه نشین ها در محدوده تالاب است که همه این عوامل منجر به رشد گیاهان ناخواسته و کاهش عمق این تالابها می شود

دیدگاه خود را بیان کنید