فعاليت باندهاي قاچاق ماهي دغدغه جدي صيادان مازندران است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

فعاليت باندهاي قاچاق ماهي دغدغه جدي صيادان مازندران است

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

فعاليت باندهاي قاچاق ماهي دغدغه جدي صيادان مازندران است
ايرنا، چهار هزار و ۲۰۰صياد در قالب ۵۴ شركت تعاوني صيادي پره از امروز به دريا زدند و تور ماهيگيري خود را در سواحل مازندراني خزر پهن كردند.
صيادان شركت هاي تعاوني پره استان مازندران كه از فعاليت صيادان غير مجاز و قاچاقچيان گله دارند، مي گويند: اداوات و تجهيزات صيادان غير مجاز پيشرفته تر است و بخش عمده اي از آبزيان را بطور غيرقانوني و شبانه از دريا صيد مي كنند.
هدايت سازگار مدير عامل شركت تعاوني صيادي پره شهيد مطهري فريدونكنار در مراسم آغاز صيد ماهيان استخواني از مسوولان استان خواست تا دريا را براي قاچاقچيان ماهيان استخواني و خاوياري ناامن كنند.
وي با بيان اينكه صيادان غير مجاز در خزر به صورت مافيايي عمل مي كنند، ادامه داد: ادوات، تجهيزات و امكانات صيادي قاچاقچيان به مراتب بالاتر و پيشرفته تر از صيادان مجاز و حتي يگان حفاظت منابع آبزيان استان است.
وي به مشكلات صيادان در بخش بيمه و پايين آمدن مقدار صيد و در نتيجه كاهش درآمد اشاره كرد و گفت: كمبود فضاي ساحلي براي كشيدن تور از ديگر مشكلات شركت هاي تعاوني صيادي است.
سازگار به بالا رفتن قيمت ادوات صيادي از جمله تور ماهيگيري اشاره كرد و بيان داشت: قيمت تور ماهيگيري به كيلويي ۳۱۰ هزار ريال رسيده است.
وي اظهار داشت: در چنين شرايطي صيادان غير مجاز با انداختن انواع لنگر ها در دريا، موجب پارگي تور ماهيگيري مي شوند.
محمد آقاپور رييس اتحاديه صيادي پره استان مازندران نيز بر لزوم برخورد جدي يگان حفاظت منابع آبزيان با صيادان غير مجاز تاكيد كرد و گفت: در حالي صيادان قانونمند كه صيد مسوولانه را با هدف حفظ ذخيره آبزيان خزر انجام مي دهند و از اين راه امرار معاش مي كنند، مافياي قاچاق ماهيان استخواني و خاوياري با خيال راحت در دريا حضور مي يابد و بيشتر از صيادان مجاز صيد مي كنند.
وي با بيان اينكه صيادان غير مجاز ماهيان خاوياري از جمله فيل ماهي دو ساله را بدون توجه به اهميت گونه، صيد مي كنند، ادامه داد: به نظر مي رسد يگان حفاظت منابع آبزيان استان مازندران توانايي برخورد جدي با آنان را ندارد.
رييس اتحاديه صيادي پره استان مازندران گفت: صيادان غير مجاز با داشتن ادوات و تجهيزات پيشرفته، بيشتر از صيادان مجاز صيد مي كنند.
وي از برخورد و درگيري صيادان شركت هاي تعاوني صيادي پره با صيادان غيرمجاز در دريا خبر داد و گفت: به نظر مي رسد دست هايي از پشت صيادان غير مجاز را كه به صورت مافيايي عمل مي كنند، حمايت مي كند.
وي با بيان اينكه حضور صيادان غير مجاز به صورت سازمان يافته در خزر روز به روز در حال گسترش است، گفت: شركت هاي تعاوني صيادي پره مازندران علاوه بر مشكلات ناامني دريا، با گران شدن ادوات و تجهيزات صيادي نيز مواجه هستند.
وي از بدهي ۱۵ميليار ريالي شركت هاي تعاوني صيادي پره به اتحاديه خبر داد و گفت: به دليل كم شدن مقدار صيد، درآمد تعاوني هاي صيادي كاهش چشگميري يافته است.
آقاپور با اشاره به اينكه جامعه صيادي پره استان مازندران همكاري خوبي را با شيلات و يگان حفاظت منابع آبزيان دارد، گفت: اتحاديه صيادي پره در تكثير مصنوعي و رهاكردن انواع ماهيان مشاركت جدي دارد.
وي از افزايش صيد ماهي سفيد در سه سال اخير در خزر خبر داد و گفت: به دليل رها كردن بچه ماهي سفيد، جمعيت اين نوع ماهي در دريا افزايش يافته و حدود ۷۰ درصد صيد ماهيان خزر را ماهي سفيد تشكيل مي دهد.
حسن حبيب نژاد مدير كل شيلات مازندران، درآمد سالانه از محل استحصال ماهي استخواني از سواحل مازندراني خزر را ۹ هزار ميليارد ريال در سال عنوان كرد و گفت: بازسازي و حفظ ذخاير آبزيان خزر ماموريت اصلي شيلات است.
وي از همكاري صيادان عضو شركت تعاوني پره استان مازندران تقدير كرد و گفت: صيد مسوولانه و قانونمند شركت تعاوني ها به درستي انجام مي شود.
مديركل شيلات مازندران نيز به حضور صيادان غير مجاز در خزر اشاره كرد و بيان داشت: به رغم حضور مقتدرانه يگان حفاظت منابع آبزيان در دريا، اما همچنان دريا با حضور صيادان غيرمجاز ناامن است.
وي بيان داشت: علاوه بر آنكه به نظر مي رسد ادوات و تجهيزات صيادان غيرمجاز وقاچاقچيان پيشرفته تر از صيادان معمولي باشد، يگان حفاظت منابع آبزيان نيز توانايي پوشش كامل ۳۴۰ كيلومتر سواحل مازندراني خزر را نداشته باشد.
وي روند صيد ماهيان استخواني از خزر را رو به رشد دانست و گفت: با انجام تكثير مصنوعي و رها كردن بيش از ۸۰ ميليون قطعه بچه ماهي، صيد در چند سال اخير افزايش يافته است.
حبيب نژاد گفت: پيش بيني مي شود در فصل صيد امسال حدود ۱۱هزار تن انواع ماهيان استخواني از خزر صيد شود.
رضا عظيمي رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران نيز بر لزوم صيد پايدار از خزر تاكيد كرد و گفت: مشكلات جامعه صيادي بايد برطرف تا صيد پايدار به درستي انجام شود.
وي با بيان اينكه حضور صيادان غير مجاز و مقوله سازمان يافتگي قاچاقچيان در امر صيادي در خزر تبديل به دغدغه جدي شده است، گفت: امروز بزرگترين دشمن صيد پايدار در خزر، حضور صيادان غير مجاز است.
رييس سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت: هماهنگي ، وحدت و همكاري دستگاه هاي اجرايي با مشاركت جدي بخش خصوصي در برخورد با صيادان غير مجاز ضروري است.
وي به اهميت توليدات محصولات مازندران در بخش هاي شيلات، زراعت ، باغ و دام و طيور اشاره كرد و گفت: عقبه فرهنگي مردم در برداشت تمامي محصولات كشاورزي استان بسيار غني و با ارزش هاي ديني و اسلامي گره خورده است.
عظيمي گفت: توليدات محصولات كشاورزي با بركت همراه است و كشاورزان با تمام وجود بدون توجه به مقدار درآمد و هزينه فعاليت هاي كشاورزي را در تمامي بخش ها ادامه مي دهند.
سرهنگ علي نيازي فرمانده يگان حفاظت منابع آبزيان مازندران در حاشيه آيين آغاز برداشت صيد ماهيان استخواني در خزر به خبرنگار ايرنا گفت: يگان با تمامي قوا درسواحل مازندراني خزر حضور دارد و دريا را براي حضور صيادان غير مجاز نا امن مي كند.
فرمانده يگان حفاظت منابع آبزيان استان مازندران حراست از دريا را مهم ترين وظيفه اين يگان برشمرد و گفت: فرهنگ سازي و اطلاع رساني يكي از راهكارهاي جلوگيري از صيد غير مجاز است.
وي بر لزوم اجراي دستورالعمل هاي صيد و صيادي در زمان صيد تاكيد كرد و افزود: رعايت استاندارد و معيار چشمه تورهاي ماهيگيري، تحويل ماهيان خاوياري و ثبت شناورهاي صيادي مهم و ضروري است.
وي ادامه داد: تمامي شهروندان و صيادان مي توانند هرگونه اخبار مربوط به صيد غير مجاز ماهيان استخواني و غضروفي را به پايگاه هاي حفاظت منابع و يا به ستاد خبري يگان به شماره ???????????بابلسر اطلاع دهند.
سرهنگ نيازي همچنين به برگزاري مانور آمادگي مقابله با صيادان غير مجاز در طول ??? كيلومتر از سواحل مازندراني درياي خزر اشاره كرد و گفت: اين مانور فردا (يكشنبه) با هدف اينكه درياي خزر براي حضور صيادان غير مجاز نا امن خواهد بود، برگزار مي شود

دیدگاه خود را بیان کنید