پرورش ماهی گرم‌آبی؛ آری یا خیر؟

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی گرم‌آبی؛ آری یا خیر؟

دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

پرورش ماهی گرم‌آبی؛ آری یا خیر؟
باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ ماهی یکی از خوراکی‌های بسیار لذیذ در مناطق جنوبی کشور است که نحوه پخت ویژه آن در این منطقه باعث شده است تا غذاهای همراه با ماهی جنوبی زبان‌زد خاص و عام باشد، ماهی‌های دریایی و رودخانه‌ای نحوه طبیعی پرورش ماهی را طی می‌کنند و از سویی دیگر پرورش ماهی در حوض‌های وسیع تولید پرورشی و اصطلاحا مصنوعی تولید ماهی را طی می‌کنند.

ایجاد واحدهای پرورش ماهی در مناطق مختلف خوزستان باعث شده است تا استان به قطب تولید ماهی و صادرات به سایر استان‌های کشور و حتی به کشورهای منطقه به ویژه عراق تبدیل شود ولی این تولید ماهی در خوزستان علاوه بر چرخ مالی و ارز‌آوری برای کشور معایب و مشکلاتی ایجاد کرده است که بسیاری از مردم استان خوزستان با آن در حال حاضر دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکل اساسی زه‌آب‌های پرورش‌دهندگان ماهی در رودخانه گرگر و سپس اتصال این شاخه از رودخانه به رودخانه کارون در منطقه بندقیر باعث شده تا به شدت کیفیت آب در رودخانه کارون در مقطع اهواز به طبع در شهرهای پایین دست نیز تحت تاثیر قرار گیرد و مشکلاتی برای مردم به وجود آمده است.

افزایش شوری، کدورت و بوی متعفن این پس‌آب‌ها باعث شده تا وضعیت کارون در شهرهای خوزستان اصلا رضایت بخش نباشد و اضافه شدن دیگر پس‌آب‌ها در مقطع شهرستان اهواز و.. مانند پس آب‌های نیشکر، صنعتی و بیمارستانی باعث افت شدید کیفیت آب در کارون شده است که باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

*اتخاذ تصمیمات جدی

وضعیت در ماه‌های گرم در رودخانه کارون به دلیل ورود پس آب‌های پرورش ماهی به شدت مخاطره‌آمیز می‌شود و به این دلیل اتخاذ تصمیمات در این حوزه بسیار ضروری بود تا جایی که مصوبه‌ای در ستاد خشکسالی خوزستان گذرانده شده است که پرورش‌دهندگان غیرمجاز ماهی در اسرع وقت برداشت آب و پرورش دادن ماهی را باید تعطیل کنند و در غیر اینصورت با آنها برخورد شدیدی خواهد شد.

این مصوبه باعث شده است تا برای تعریف پرورش دهندگان ماهی غیرمجاز به سراغ متولی اصلی این کار برویم و مدیر کل شیلات خوزستان در این زمینه می‌گوید: پرورش‌دهندگان ماهی غیرمجاز به چند دلیل غیرمجاز شناخته می‌شوند، برخی از پرورش‌دهندگان ماهی اصلا مجوز پرورش ماهی از سوی اداره کل شیلات اخذ نکرده‌اند و این خود عامل غیرمجاز بودن آنهاست.

عبدالرحیم مغینمی با اشاره به دیگر مصادیق در این زمینه می‌‌افزاید: برخی از پرورش ماهی‌ها بدون مجوز تغییر کاربری زمین کشاورزی را به پرورش ماهی تبدیل کرده‌اند که این افراد طبق قانون اجازه تغییر کاربری نداشته و امکان صدور مجوز برای این افراد وجود ندارد زیرا تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در این مزارع غیرمجاز است، تاکید می‌کند: زمانی که برای پرورش ماهی مجوزی صادر نشده باشد یعنی شیلات که متولی اصلی پرورش ماهی و دام پزشکی که متولی اصلی تضمین بهداشت در این موضوعات است بر این مهم نظارت ندارد و پرورش ماهی غیرمجاز شناخته می‌شود.

مدیر کل شیلات خوزستان دلیل اساسی برخورد با این پرورش‌دهندگان ماهی کمبود منابع آبی دانست و می‌گوید: کار از جریمه و تنبیه و ... گذشته است فقط باید این پرورش دهندگان کار خود را متوقف کنند و به این دلیل در حال رایزنی برای برخورد با این افراد هستیم.

مغینمی تاکید کرد: به دنبال برخورد جدی هستیم زیرا کاستی‌ها در این باره باعث شده است تا رشد پرورش ماهی‌های غیرمجاز در استان خوزستان بسیار فزاینده شود و روز به روز بر تعداد این مزارع غیرمجاز افزوده می‌شود.

*محدودیت منابع آب داریم

شاید پرورش ماهی در خوزستان برای اقتصاد استان بسیار مفید باشد ولی مشکلات پیش آمده از قبل این اتفاق بسیار جبران ناپذیر است و به این دلیل اهمیت برخورد با این مزارع روز به روز بیشتر می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از تشکیل 235 پرونده برای واحدهای غیرمجاز آبزی‌پروری در محاکم قضایی خبر می‌دهد و می‌گوید: پرورش‌دهندگان ماهی یکی از عوامل اصلی کاهش کیفیت آب رودخانه گرگر به شمار می‌آیند.

فتح‌الله دهکردی می‌افزاید: در خوزستان 4 هزار و 248 هکتار پرورش‌دهنده غیرمجاز ماهی وجود و تاکنون برای آنها 755 اخطاریه صادر کرده‌ایم.

وی می‌گوید: بیشترین پرورش ماهی‌های غیرمجاز در خوزستان در شوشتر متمرکز شده‌اند که به دلیل قرار گرفتن در بالادست رودخانه تاثیرات منفی زیادتری بر آب کارون می‌گذارند.

همه ساله در این شرایط درباره مبارزه با پرورش‌دهندگان ماهی غیرمجاز سخن به میان می‌آید و اقداماتی نیز در حد تشکیل پرونده انجام می‌شود ولی مجددا این اقدامات متوقف می‌شوند و روز از نو، امید است برای یکبار هم که شده این مشکل برای همیشه برطرف شود تا کسی نا‌آگاهانه در این زمینه سرمایه‌گذاری نکند و دچار خسارت نشود

دیدگاه خود را بیان کنید