استعدادهاي نهفته قم در پرورش انواع آبزيان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

استعدادهاي نهفته قم در پرورش انواع آبزيان /گ

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

استعدادهاي نهفته قم در پرورش انواع آبزيان
واحد مرکزی خبر:استان قم با وجود آب و هوای کویری استعداد فراوانی در پرورش انواع آبزیان دارد که تاکنون به طور جدی شناسایی نشده است .
به گفته مدیر شیلات قم میزان تولید انواع آبزیان استان قم درسال 1391 از مرز یکهزار تن گذشته و به 1043 تن رسیده که در مقایسه با پارسال 13 درصد افزایش یافت.
سید محمدرضا طاهری با بیان اینکه قم بعد از مازندران وگیلان سومین استان تولید کننده خاویار فیل ماهی است می افزاید : در سال 1391 سی وسه کیلوگرم خاویار فیل ماهی پرورشی تولیدی مزرعه جواد الائمه (ع) قم به خارج از کشور صادر شد.
وی می گوید: تولید ماهیان زینتی استان در سال 1391 معادل سه میلیون و 320 هزار قطعه بوده که نسبت به سال قبل 38 درصد افزایش داشته است. در قم انواع ماهیان پرورشی مانند قزل آلای رنگین کمانی ، قزل آلای خال قرمز ، کپور ، آمور، فیتوفاگ ، بیگ هد ، ماهیان خاویاری ، ماهی سفید دریای خزر وانواع ماهی های زینتی پرورش می یابند .
در چند سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی قم با هدف ترویج وگسترش آبزی پروری با ارائه تسهیلات بانکی و آموزش ویژه پرورش ماهی از فعالان این عرصه حمایت کرده است .
رئیس جهاد کشاورزی قم می گوید: در سال 1389 ، 2 میلیارد تومان به بخش تولید آبزی پروری به پرورش دهندگان ماهی اختصاص یافت می افزاید: در این زمینه کمک های فنی واعتباری به متقاضیان ساخت و تجهیز استخرهای ذخیره آب دو منظوره پرورش ماهی تعلق گرفت.
رضا سیاردر خصوص فعالیت های انجام شده در افزایش تولید آبزیان در قم می گوید: در طول سال کلاس های آموزشی، تخصصی، شیلاتی ویژه آبزی پروران برگزارمی شود وهمچنین بازدید های کارشناسی ادواری از مزارع پرورش ماهی استان و ارائه توصیه های کارشناسی به آبزی پروران و بازدیدهای علمی و آموزشی آبزی پروران از مزارع الگویی و موفق پرورش آبزیان کشور از دیگر اقدامتی است که در این جهت صورت می گیرد .
زهرا بوجاران یکی از تولید کنندگان ماهی غزل آلا درقم است بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی - ترویجی پرورش ماهی و اخذ گواهینامه پایان دوره، در سال 1382 یک استخر پرورش ماهی با هزینه ای معادل 150 میلیون ریال احداث کرد که برای احداث استخر، 75 میلیون ریال تسهیلات از بانک کشاورزی قم دریافت کرده وسپس به پرورش ماهی در این منطقه روی آورده است .
وی که هم اکنون سالانه بیش از 10تن ماهی غزل آلا تولید می کند می افزاید: 50 درصد از ماهی‌های آماده فروش تولیدی این استخر در دهستان قاهان عرضه شده و مابقی به استان قم ارسال می‌شود.
محمد تقی برخورداری یکی ازنخستین تولید کنندگان خاویار فیل ماهی درقم است که در دهستان قمرود سال1384اقدام به تاسیس استخر پرورش ماهی خاویار کرده است.
وی که امروز در زمینه پرورش ماهی خاویار کار آفرین نمونه کشوری انتخاب شده است می گوید: هم اکنون به طور متوسط سالانه بیش از5 تا 7 تن محصول تولید می کنم.
برخورداری سال گذشته موفق به استحصال خاویاراز فیل ماهی پرورشی نیز شد که محصولاتش را به خارج از کشور صادر کرد.
این کارآفرین نمونه ملی با دعوت از سرمایه گذاران در زمینه پرورش ماهی تصریح می کند : من تمایل دارم همه تجربیاتم را در این زمینه به علاقه مندان پرورش ماهی در قم ارائه دهم .
یکی دیگراز استعداد های نهفته قم در زمینه پرورش آبزیان ، پرورش ماهی ماهیان زینتی است به گفته سید حسن طباطبایى مسئول یک کارگاه پرورش ماهیان زینتى قم , استان قم از نظر تولید وپرورش ماهیان زینتى در کنار استان هاى اصفهان، کرج ،محلات،مرکزى و اردبیل از رتبه ششم کشورى برخوردار است .
وی با تجربه 15ساله خود درزمینه پرورش ماهی های زینتی از بی توجهی مسئولان شیلات قم نسبت به این نوع پرورش ماهی درقم گلایه مند است و می گوید : متاسفانه پرورش این گونه ها در کشور نه به قصد تولید وبهره بردارى اقتصادى بلکه به خاطر علاقه فردى انجام مى گیرد بنابراین کار پرورش ماهیان زینتى به روش علمى صورت نمى گیرد واز نیازهاى غذایی، شرایط نگهدارى ، بیمارى ها وسایر رسید گى هاى مورد نیاز این گونه ها اطلاع زیادى در دست نیست که این موجب تلف شدن ماهیان و از بین رفتن درآمدها مى شود.
طباطبایی بابیان اینکه صرفه اقتصادی پرورش ماهیان زینتی بسیار مطلوب است می افزاید: نگهدارى از ماهیان زینتى به شرط نداشتن تلفات و وجود بازار 50 در صد سود دهى دارد.
مدیر شیلات قم با بیان اینکه قم می تواند تولیدات خود را به بیش از دوهزارتن در سال برساند می افزاید : هم اکنون 212استخر پرورش ماهی درقم وجود دارد که برای بیش از یک هزار نفر بطور مستقیم فرصت شغلی ایجاد شده است.
طاهری تصریح می کند: فعالیت پرورش ماهی در استان هم جهت با فعالیت کشاورزی بوده و استخرهای ذخیره آب دومنظوره پرورش ماهی به نحوی طراحی و احداث میشوند که ضمن تامین هدف ذخیره آب کشاورزی ، امکان پرورش ماهی را به نحو مطلوب فراهم نماید .
وی اضافه می کند: در جهت توسعه آبزی پروری و مکانیزاسیون استخرهای پرورش ماهی ، تسهیلات بانکی و کمکهای فنی اعتباری در اختیار آبزی پروران استان قرار داشته و نیز دوره های آموزشی تخصصی تجهیز و مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی هر ساله برگزار می شود.
سرانه مصرف ماهی در قم به پنج و نیم کلیو افزایش یافته است که مابقی به خارج استان و کشور صادر می شود

دیدگاه خود را بیان کنید