توليد ميگو درشهر چوئبده آبادان نيازمند حمايت مسئولان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توليد ميگو درشهر چوئبده آبادان نيازمند حمايت مسئولان /گ

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

توليد ميگو درشهر چوئبده آبادان نيازمند حمايت مسئولان
واحد مرکزی خبر :شهر چوئبده یکی از شهرهای شهرستان آبادان در حال رسیدن به توسعه و پیشرفت پایدار به واسطه توسعه مراکز پرورش میگو در این منطقه است.
شهر چوئبده در سی و پنج کیلومتری جنوب شرق آبادان واقع شده است. یکی از امتیازات ویژه ای که شهر چوئبده از آن برخوردار است جایگاه این شهر در داشتن شرایط خاص برای پرورش میگو است که ارز آوری خوبی برای کشور به همراه دارد .
صنعت پرورش میگو در خوزستان از سال هفتادو یک در چوئبده آبادان آغاز شد اما در سالهای هشتاد و هشتادو یک به علت بروز پدیده سرمازدگی و به دنبال آن بیماری لکه سفید روند تولید متوقف شد تا اینکه پس از هفت سال پرورش دهندگان میگو بار دیگر تولید میگو را آغاز کردند.
در خوزستان صادرات آبزیان صرفا به کشور عراق صورت می گیرد و سایر کشورها هنوز به جمع خریداران آبزیان ایران نپیوسته اند ولی همین عراق نیز توانسته با خرید آبزیان خوزستان، این صنعت را به خوبی رونق بخشد و ارز اوری خوبی را برای کشور ایجاد کند .
در این میان چوئبده به علت نزدیکی به عراق و شهر فاو از جایگاه ویژه ای برای رونق فعالیت های پرورش آبزیان برخوردار است و می طلبد که نگاه حمایتی دولت از این شهر بیشتر شود.
هم اکنون چوئبده یکی از قطب های اصلی پرورش میگو در کشور به شمار می رود این در حالی است که زمانی تمامی سرمایه گذاران در این شهر برای پرورش میگو با مشکل و تلف شدن محصول خود به علت وجود نوعی بیماری مواجه شدند ولی اکنون این بیماری مهار شده و چوئبده می رود که دوباره دوران شکوه خود را باز یابد.
در همین خصوص رئیس اداره بهداشت و مدیر بیماریهای آبزیان دامپزشکی خوزستان گفت: سایت چوئبده آبادان از جمله مناطقی است در ایران که بیماری لکه سفید در آن دیده شده و به نوعی بومی منطقه محسوب می شود ولی با اقدامات قرنطینه ای و عملیات بهداشتی توانسته ایم بیماری را کنترل کنیم .
محمد مکی نیا رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای و اعمال شدید فیلتراسیون آب ورودی استخرها توسط پرورش دهندگان را از مهمترین عوامل موفقیت در پرورش میگو در چوئبده آبادان در دو سال گذشته عنوان کرد و افزود : رصد عوامل ویروسی لکه سفید (WSSV) و سندرم تورا (TSV)در مراکز تکثیر و پرورش میگو چوئبده برای صدور گواهی سلامت لاروهای میگو الزامی است که در این راستا به صورت رندوم از لاروهای تولید شده در مزارع پرورش فعال میگو نمونه برداری به عمل می اید و خوشبختانه تاکنون تلفات مشکوکی در سایت پرورش میگو چوئبده آبادان مشاهده نشده است.
وی گفت : بیماری لکه سفید از جمله بیماریهایی است که سالانه هزاران تن خسارت به سایتهای پرورش میگو در سراسر جهان وارد می کند .
معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان نیز در مورد لزوم داشتن نگاه خاص به چوئبده برای افزایش تولید میگو گفت: به منظور افزایش توان تولید در مجموعه پرورش میگو چوئبده آبادان باید زیر ساخت ها را در این بخش تقویت کرد .
اسماعیل عامری گلستان اظهار کرد: در سال های گذشته پرورش میگو در این سایت با مشکلات زیادی مواجه بود اما خوشبختانه در سال 91 برداشت میگو در این مجموعه بدون هیچ گونه تلفاتی و به صورت صددرصدی انجام گرفت.
وی با بیان اینکه، مجموعه پرورش میگو در چوئبده با هزینه بخش خصوصی راه اندازی شده است گفت: در سال های گذشته بروز بعضی مشکلات ازجمله بیماری لکه سفید در این مجموعه منجر به خسارت دیدن تعداد زیادی از تولید کنندگان میگو شد.
رئیس اتحادیه میگو پروران خوزستان نیز در همین زمینه گفت: گسترش فعالیت در سایت پرورش میگو چوئبده منجر به افزایش اشتغال و ارزآوری در کشور می شود.
محمد معلم با اشاره به پرداخت نکردن به موقع اعتبارات تخصیص یافته به این مجموعه گفت: تسهیلات در نظر گرفته شده دیر به این بخش تزریق می شوند و در سال گذشته نتوانستیم از اعتبارات در نظر گرفته شده به منظور حمایت از بخش پرورش میگو استفاده کنیم.
وی همچنین گفت: مسئولان باید از هر چه زودتر با در نظر گرفتن اعتبارات مناسب از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کنند.
معلم با اشاره به اینکه سی درصد از تولید کنندگان میگو مشمول دریافت اعتبار از بانکها نشدند، گفت: در صورتی که اجرای این مصوبه و پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان در سطح استانی مقدور نیست، بانکهای استان این مصوبه را در سطح ملی مطرح کنند تا مشکل کمبود اعتبار رفع شود .
وی همچنین ایجاد مانع در راستای دریافت مجوز برداشت آب از رودخانه را از یکی دیگر از مشکلات پیش روی مجموعه پرورش میگوی چوئبده برشمرد و گفت: در مراکز تکثیر و تولید میگو با مشکل کمبود نیروی متخصص و کارشناس زبده نیز مواجه هستیم.

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تولید میگو پرورشی را بسیار پر هزینه اعلام کرد و گفت : هزینه پرورش میگو در هر یک از حوضچه های مکانیزه دویست میلیون میلیون تومان است و قیمت میگو را سالانه اتحادیه کشوری تعیین و به اتحادیه های استانی ابلاغ می کند و امسال به دلیل شیوع بیماری در کشورهای تولید کننده میگو، قیمت جهانی آن افزایش یافته و متقاضیان زیادی برای خریداری به ما مراجعه کرده اند.
او افزود : نرخ نامه میگو با توجه به سایز میگوها از سیزده هزار تومان تا سی هزار تومان تنظیم شده است.
به هر حال با توجه به اینکه شهرستان آبادان از نرخ بالای بیکاری رنج می برد و همه نگاه های این شهر به پالایشگاه و اشتغال در آن معطوف شده است، توسعه فعالیت های پرورش میگو در این شهرستان می تواند پنجره ای جدید برای اشتغال و نقطه امیدی برای جوانان بیکاری این شهر باشد ولی توسعه این صنعت بی شک نیازمند نگاه سخاوتمندانه تری از سوی دولت به این شهر است .
خوشبختانه امسال هم پرورش دهندگان میگو برداشت خوبی داشتند و به گفته مدیرکل شیلات خوزستان امسال بیش از نهصد تن میگو از چوئبده برداشت می شود که هشتاد درصد بیشتر از پارسال است .
اما نباید فراموش کرد که این شکوفایی فقط با حمایت همه جانبه مسوولان تداوم می یابد

دیدگاه خود را بیان کنید