در کویر هم می‌توان ماهی صید کرد! /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

در کویر هم می‌توان ماهی صید کرد! /گ

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

در کویر هم می‌توان ماهی صید کرد!
(ایسنا)، منطقه کویر، کرمان با برخورداری از تنوع اقلیمی و داشتن ارتفاعات بلند و ظاهر کویری آن، استعداد بسیار خوبی برای پرورش آبزیان دارد و آبزی پروری در منابع آبی این استان، علاوه بر تولید انواع گوشت سفید که وضعیت تغذیه را بهبود بخشیده، موجب ایجاد اشتغال برای بسیاری از افراد جویای کار شده است
استان کرمان با توجه شرایط اقلیمی و کم آبی در راستای توسعه آبزی‌پروری از استان‌های مستعد در زمینه آبزی‌پروری در کشور محسوب می‌شود.
مدیرکل شیلات استان کرمان نیز در این باره به ایسنا می‌گوید: به لحاظ تنوع اقلیمی و وجود منابع آبی متعدد، استان کرمان یکی از مناطق مستعد برای پرورش انواع ماهیان گرم آبی و سردآبی است‌.
ابراهیمی ادامه می‌دهد: تحقیقات کارشناسان و آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که میزان صید دریاها در حال حاضر به سقف خود رسیده و برداشت بیشتر از منابع دریایی چندان امکانپذیر نیست و تولید آبزیان جهانی به برداشت ماهی در آب‌های داخلی معطوف شده است.
وی می‌افزاید: استخرهای کشاورزی موقعیت مناسبی را برای پرورش انواع آبزیان ایجاد کرده است که نگاهی به آمار و ارقام آن‌ها چشم‌انداز وسیعی را برای توسعه پرورش آبزیان در استان کرمان ارائه می‌دهد.
ابراهیمی با اشاره به ظرفیت‌ها، استعدادها و توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در منطقه ادامه می‌دهد: در استان کرمان ‌برخلاف ذهنیت‌های موجود، در آب‌های شور و شیرین زمینه‌های بسیار مناسب و مستعدی برای پرورش آبزیان وجود دارد که می‌توان علاوه بر تولید گوشت سفید ماهی در ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش سطح درآمد روستائیان گام های مؤثری را برداشت.
مدیرکل شیلات استان کرمان می‌گوید: گونه‏‌های جدید آبزیان در کرمان برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود، ایجاد شغل و افزایش تولید آبزیان پرورش داده می‌شوند و در خمین‌راستا 700 قطعه ماهی خاویاری در استان کرمان پرورش داده شده است‌.
وی مدت زمان لازم برای برداشت ماهی خاویار را چهارسال عنوان و می‌گوید: پرورش این نوع ماهی از آبان سال 90 در رفسنجان و شهربابک آغاز شده است و این آبزیان از مرکز تکثیر ماهیان خاویاری شهید بهشتی شمال کشور آورده شده‌اند.
ابراهیمی با بیان اینکه "ازون برون" و "استرلیاد" دو گونه پرورشی ماهی خاویار در کرمان است‌، می‌افزاید‌: ماهیان خاویاری که هم اکنون در استان در حال پرورش هستند، طی دو سال آینده آماده استحصال می‌شوند.
وی می‌گوید: طرح پرورش ماهیان خاویار یک طرح دیربازده، اما سودآور است و می‌طلبد که با آسان ترکردن فرآیند ایجاد مزارع در کرمان، سرمایه گذاران بخش خصوصی را به پرورش این نوع ماهی‌ها ترغیب کرد.
مدیرکل شیلات استان کرمان می‌گوید: با توجه به وجود منابع آبی خرد در استان کرمان، مدیریت شیلات استان به منظور دستیابی به اهداف تولید، گام های مطلوب و موثری در راستای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری و ترویج مصرف آبزیان برداشته است.
تولید سالیانه دو و نیم تن ماهی‌قزل‌آلا در شهرستان زرند
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان زرند نیز به ایسنا می‌گوید: چهارهزار و 500 قطعه بچه ماهی ‌قزل‌آلا در استخرهای آب کشاورزی دهستان سربنان ‌شهرستان زرند رهاسازی شد.
امیری ادامه می‌دهد: با رهاسازی‌ این تعداد بچه‌ماهی پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره شش ماهه حدود 1.5 تا 2.5 تن ماهی قزل‌آلا در این شهرستان تولید شود.
وی اشتغالزایی صنعت پرورش ماهی قزل‌آلا در این مناطق را بیش از 4 نفر به طور مستقیم اعلام و می‌گوید: هنگام صید و برداشت ماهی و عرضه آن به بازار مصرف‌، افراد دیگری نیز به طور غیر‌ مستقیم به کار مشغول می‌شوند.
امیری با اشاره به‌ محدودیت منابع آبی کشاورزی در این بخش می‌افزاید: با برنامه‌ریزی در راستای توسعه‌ آبزی‌پروری و استفاده از این منابع می‌توان ماهی قزل‌آلا تولید کرد.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان زرند ادامه می‌دهد: در راستای استفاده بهینه از ظرفیت‌های آبی شهرستان زرند و توسعه آبزی‌پروری تعداد 4‌ هزار 500قطعه بچه ماهی سردآبی توسط واحد شیلات مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان در استخرهای دو منظوره ‌آب کشاورزی دهستان سربنان رهاسازی شد که این کار با هدف استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی، استفاده از استخرهای آب کشاورزی در فصل زراعی، اشتغالزایی، افزایش تولید محصولات آبزی و مصرف سرانه ماهی صورت گرفت.
وی می‌گوید: واحد شیلات این مدیریت این تعداد بچه ماهی را در استخرهای ذخیره آب کشاورزی ‌به صورت رایگان در اختیار کشاورزان آموزش دیده این منطقه قرار داده است.
پرورش ماهیان گرمابی و رونق اقتصادی در ریگان
‌مدیر جهاد کشاورزی ریگان به ایسنا می‌گوید: شهرستان ریگان دارای ۲۰۰ حلقه چاه و ۵۰ رشته قنات است که کشاورزان می توانند در مظهر قنات خود به پرورش آبزیان مشغول شوند .
"موسی جلالی" با بیان اینکه هفت استخر پرورش ماهیان گرمابی امسال در این شهرستان راه اندازی شده است‌، می‌افزاید: یکی از مشکلات توسعه آبزی پروری بویژه ماهیان گرمابی در شرق استان کمبود بچه ماهی بود که علاقه مندان به پرورش ماهیان گرمابی می بایست از شمال کشور یا زابل و جیرفت این بچه ماهی را تامین می‌کردند.
وی می‌گوید: امسال از این استخرهای پرورش ماهیان گرمابی توانستیم بچه ماهیان استان‌های مجاور و شهرستان‌های استان را تامین کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی ریگان ادامه می‌دهد: تعدادی از این استخرها در مناطق کوهستانی ریگان برای اشتغالزایی و اقتصاد مردم این مناطق در کنار چشمه سارها راه اندازی شده‌اند.
وی می‌گوید: با توجه به اینکه بخش گنبکی دارای آب و هوای مساعد در زمینه پرورش ماهی است تاکنون یک استخر پرورش ماهی در این منطقه راه اندازی شده و یک استخر دیگر نیز بزودی راه اندازی می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی ریگان می‌گوید‌: با توجه به اینکه این شهرستان دارای آب با کیفیت درزمینه پرورش آبزیان است، به کشاورزان توصیه می‌شود در کنارمزارع خود به پرورش ماهی بپردازند.
جلالی با اشاره به مشکل بیکاری در شرق استان کرمان ادامه می‌دهد: براحتی می‌توان با سوق دادن جوانان و سرمایه اندک، بیکاری در شرق استان کرمان را به یک رونق اقتصادی و تکاپوی مثال زدنی تبدیل کرد.
جیرفت مقام نخست آبزی پروری در جنوب کرمان
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جیرفت به ایسنا می‌گوید: این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب، مقام نخست آبزی پروری را بین شهرستان های جنوبی به خود اختصاص داده است.
"محمدعلی سیفی"، می‌افزاید: با توجه به اینکه جیرفت دارای مناطق سردسیری و گرمسیری است، یکی از شهرستان‌های مستعد برای پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی به شمار می‌رود.
وی می‌گوید: وجود چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، قنوات، استخرهای ذخیره آب کشاورزی، سدهای خاکی و بتنی و همچنین سد عظیم جیرفت باعث شده شهرستان جیرفت با ۹۵ واحد پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و تولید یکهزار و ۴۵ تن ماهی سال گذشته رتبه نخست تولید را در جنوب کرمان به خود اختصاص دهد.
سیفی ادامه می‌دهد: این میزان تولید نسبت به سال قبل آن بیش از هفت درصد افزایش داشته است و پیش بینی می‌شود تولیدات امسال نیز به یکهزار و ۲۴۵ تن برسد که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش دارد.
شهرستان بافت قطب پرورش ماهی در استان
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بافت نیزبه ایسنا می‌گوید: تولید انواع ماهیان در شهرستان بافت از ۱۶۸ تن در سال گذشته به ۱۷۴ تن در سال جاری رسیده است.
"امیر عباس نخعی" می‌افزاید: افزایش تولید انواع ماهیان گرمابی و سردآبی سبب کسب رتبه اول استان توسط شهرستان بافت شده است.
وی می‌گوید: از مجموع ماهیان تولیدی در بافت، ۱۲۴ تن ماهیان گرمایی و۵۰ تن تولید ماهیان سرد آبی است.
‌نخعی ادامه می‌دهد: گونه‌های ماهیان گرمایی شامل کپور، آمور، فیتو لاگ، بیک هر و گونه های ماهیان سرد آبی گونه قزل آلاست.
نخعی با بیان اینکه عمده این تولیدات در شهرستان و استان به مصرف می‌رسد، تصریح می‌کند: امسال از محل تسهیلات ستاد توسعه کشاورزی، پنج طرح پرورش ماهی با سرمایه گذاری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و ظرفیت ۶۴ تن و اشتغالزایی۱۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۰ نفر به صورت غیر مستقیم در حال اجرا بوده یا به بهره‌برداری رسیده است.
وی ‌می‌گوید: چهار طرح از طرح‌های فوق بصورت نیمه متراکم و یک طرح نیمه مدار بسته است.
‌مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بافت می‌گوید: نخستین بار در استان کرمان‌، 5 طرح پرورش ماهی سرد آبی در شهرستان بافت اجرا شد که این مهم باعث کسب رتبه چهارم کشوری برای استان کرمان در این زمینه شده است‌.
نخعی می‌افزاید: ظرفیت شهرستان بافت برای تولید و پرورش آبزیان نسبت به سایر شهرستان‌های استان بسیار زیاد است.
وی می‌گوید: از انواع ماهی‌های سرد آبی مانند قزل آلا بصورت هیدرودینامیک در خبر بافت پرورش می‌یابد‌.
نخعی می‌افزاید: بیشترتولید این شهرستان انواع ماهی گرم آبی است که در سد شصت فیچ‌، نبی اکرم گوغر و زمان‌آباد پرورش می‌یابد و به کشورهایی از جمله عراق صادر می‌شود.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بافت یادآور می‌شود: سال گذشته168 تن انواع ماهی سرد آبی و گرم آبی در شهرستان بافت تولید شد‌.
به گزارش ایسنا، احداث استخرهای پرورش ماهی باعث ایجاد در آمد مضاعف بدلیل تولید ماهی، ذخیره آب کشاورزی و افزایش سطح کشت، کوددهی مداوم و دائمی به محصولات کشاورزی و نتیجتا کاهش مصرف کودهای شیمیایی، ایجاد اشتغال، تولید گوشت سفید و غیره که این فواید مستقیما متوجه فعالیت در بخش کشاورزی است‌، می‌شود و امید است که با نگاهی به آینده آبزی‌پروری در استان در راستای سیاست‌های سازمان شیلات با اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های جدید شاهد توسعه روزافزون آبزی پروری در این استان کویری باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید