موج‌شکن صیادی رمچاه در انحصار گل و لای /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

موج‌شکن صیادی رمچاه در انحصار گل و لای /گ

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

موج‌شکن صیادی رمچاه در انحصار گل و لای
باشگاه خبرنگاران ، علی اسلامی امروز در قشم گفت: تعداد 230 فروند شناور صیادی در این محدوده فعالیت دارند که 130 فروند از این شناورها دارای مجوز صید و تعداد 100 فروند شناور صیادی به مدت 10 سال است که در انتظار صدور مجوز صید از اداره شیلات استان و شهرستان هستند.
وی افزود: موج شکن صیادی روستای رمچاه در سال‌های اول انقلاب اسلامی توسط جهادگران جهاد سازندگی و با همکاری صیادان روستای رمچاه با امکانات و بضاعت مالی محدود دهه 60 احداث شده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی سیاف موج رمچاه بیان داشت: پس از گذشت بیش از 30 سال از عمر این موج‌شکن، چون دهانه و ورودی آن در معرض گل و لای قرار دارد، گل و لای در دهانه آن انباشته شده است.
اسلامی اضافه کرد: در مواقعی که دریا طوفانی می‌شود گل و لای و رسوبات به داخل موج‌شکن هدایت شده و هنگام جزر دریا تردد شناورهای سبک به سختی صورت می‌گیرد و ورود شناورهای متوسط از قبیل لنج به موج شکن عملا غیر ممکن می‌شود.
وی اظهار داشت: صیادان این منطقه مجبورند با طی مسافتی طولانی لنج‌‌های خود را به صورت مهمان در اسکله‌‌‌های همجوار رها کرده و لنگر بیاندازند.
اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعیت کثیری از مردم این منطقه صیاد هستند مجبور شدیم جهت رفع مشکل و امرار معاش صیادان با رایزنی و همکاری رئیس شورای اسلامی و خیران و تحمیل هزینه‌های گزافی برای باز کردن دهانه موج شکن به صورت موقت توسط بیل مکانیکی و بارج اقدام کنیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی سیاف موج یادآور شد: اقدامات و مذاکرات مکرری توسط شورای اسلامی دوره سوم با مسئولان ذی‌صلاح صورت پذیرفته که ماحصل آن تصویب احداث موج شکن جدید بوده است که امیدواریم با تامین و تخصیص اعتبار لازم، ساخت موج‌شکن بهتر و بزرگتری برای صیادان این منطقه آغاز شود.
عبدالباسط اسلامی رمچاهی رئیس سابق شورای اسلامی روستای رمچاه نیز در این راستا در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در قشم افزود: به علت انباشته شدن گل و لای در موج‌شکن و قرار داشتن دهانه ورودی در مسیر امواج دریا، گل و لای به داخل موج‌شکن هدایت می‌شود و براساس نظریه کارشناسان شیلات ترمیم و لایروبی حوضچه به صلاح نیست، که این امر باعث شده اقداماتی جهت احداث موج شکن جدید صورت پذیرد.
عضو شورای اسلامی روستای رمچاه اظهار داشت: با توجه به عدم وجود اعتبار کافی در سازمان شیلات احداث موج شکن جدید غیرممکن جلوه می‌نمود که این امر ما را بر آن داشت از محل اعتبارات تخصیصی به سازمان بنادر و کشتیرانی جهت احداث موج شکن‌های جنوب کشور بهره گیریم.
اسلامی رمچاهی در ادامه بیان داشت: با مراجعات مکرر و پی‌گیری‌های مستمر در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات ایران و مساعدت بی دریغ نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی دکتر محمد آشوری و همکاری مدیر کل شیلات هرمزگان و عنایت سید عطاالله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی مشکل اعتباری ساخت موج شکن جدید مرتفع شد.
این عضو شورای اسلامی روستای رمچاه تصریح کرد: جهت اجرای طرح توسط سازمان بنادر و کشتیرانی عنوان شد که این موج‌شکن بنام شیلات ایران به ثبت رسیده است و هر گونه اقدامات اجرایی و تخصیص اعتبار منوط به واگذاری و ثبت آن بنام اداره بنادر و کشتیرانی است که این موضوع نیز با رایزنی و مذاکرات گسترده با مسئولان ذی‌ربط محقق شد.
عبدالباسط اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد به زودی برای تسریع در اجرای پروژه، مساعدت‌‌های لازم توسط دولت تدبیر و امید صورت پذیرد تا مشکلات صیادان سختکوش روستای رمچاه و روستاهای همجوار برطرف گردد

دیدگاه خود را بیان کنید