واکاوي مشکلات صيادان مازندراني /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

واکاوي مشکلات صيادان مازندراني /گ

جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

واکاوي مشکلات صيادان مازندراني
واحد مرکزی خبر:دریاچه خزر با وسعتی حدود 430 هزار کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین محیط آبی بسته دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه جهان به لحاظ ویژگی‌های منحصر بفردش همواره مورد توجه جهانیان بوده است.
اهمیت این دریاچه را در وجوه مختلفی همچون ابعاد سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... می‌توان برشمرد.
محمودی از کارشناسان پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با بیان اینکه در بخش جنوبی دریاچه خزر و رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزند یعنی سواحل مربوط به ایران 78 گونه و ریزگونه ماهی یافت می‌شود گفت: این دریاچه یکی از منحصر به فردترین اکوسیستم‌های آبی جهان بوده که محیطی مناسب برای زندگی و رشد و نمو مرغوب‌ترین ماهی‌های خاویاری جهان است و 90 درصد ماهیان خاویاری مختص به این دریاست و درکنارآن نیز ماهیان استخوانی با ارزش و کم‌نظیری مانند ماهی سفید ، آزاد و ... نیز در این دریاچه زیست می‌کنند و جمعیتی حدود 13 هزار نفر از راه صید این آبزیان به صورت قانونی و مستقیم امرار معاش می‌ کنند که اگر صنایع جانبی و شیلاتی و... را نیز به بهره‌برداران بیافزاییم جمعیتی بیش از40هزار نفرخواهند بود.
اما صید و صیادی چه اندازه اشتغال مردم را در مازندران پوشش می دهد؟ و آیا این قشر از کارخود راضی هستند؟ عوامل مٍٍوثر درکاهش یا افزایش بهره وری در این بخش چیست؟
یعقوب دوجی رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور با بیان اینکه 11 هزار و 500 صیاد شمالی در قالب 150 تعاونی صیادی در استان های مازندران ، گیلان و گلستان صید پره را آغاز می‌کنند گفت: بیش از4 هزار و 500 نفر از این صیادان در مازندران هستند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه پره مازندران هم مهمترین مشکلات صیادان استان را کاهش صید ، نبود امنیت شغلیٍ و آلودگی دریا دانست و گفت: متاسفانه برنامه های حمایتی مسئولان از این قشر نیز روند نزولی داشته است و هم اکنون شاهد بی انگیزگی فعالان واقعی و جولان دلالان و سودجویان در بازار هستیم.
حسین آقاپور خواستار اجرای طرح های حمایتی مانند پرداخت تسهیلات کم بهره ، همکاری نهادهای بیمه گر درتامین امنیت روانی و شغلی صیادان و تغییر در نگاه مسئولان به صیادان به عنوان نخستین حلقه از زنجیره تحقق اهداف اقتصادی و اشتغال دریا شد و افزود: تعداد کل شاغلان در شرکتهای تعاونی پره یا ماهی های استخوانی حدود 4 هزارنفر، تعداد کل شاغلان در شناورهای صیادی کیلکا 429 نفر و در بخش صیدگاههای ماهی های خاویاری 406 نفر هستند.
مدیرکل شیلات مازندران هم با بیان اینکه درحوزه آبزی پروری مازندران هم حدود 10 هزار نفر مشغول به کار هستند افزود: 53 تعاونی پره با 4 هزار صیاد از بیستم مهر امسال فعالیت خود را آغازکردند و تا اواسط فروردین آینده مشغول خواهند بود.
حسن حبیب نژاد ارزش اقتصادی فعالیت صیادان مازندرانی را در یک دوره صید 900 میلیارد ریال دانست و افزود: اگر امسال شرایط جوی خوبی را شاهد باشیم ، پیش بینی می‌شود صیادان استان 10 هزار و 500 تن ماهی صید کنند.
میرنیا از صیادان عضواتحادیه تعاونی پره بابلسر هم درباره مشکلات شغل خود با بیان اینکه مشکلات بیمه ای و هزینه ها مهمترین دغدغه او و همکارانش است خواستار جدیت مسئولان در عمل به وعده ها شد.
رحمان زاده از دیگر صیادان این اتحادیه هم گفت: در شرایط کنونی فقط می توانیم به امرار معاش روزمره فکرکنیم تا دست کم بتوانیم بدهی های خود را بپردازیم.
رئیس هیئت مدیره این اتحادیه با تایید این مسائل از دولت در زمینه تحقق نیافتن پرداخت 10 درصدی حق بیمه صیادان انتقاد کرد و گفت: برای سال های 88 و 89 هزارمیلیارد ریال برای پرداخت 10 درصدی حق بیمه صیادان مصوب شد که متأسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.
آقاپور گفت: حق بیمه صیادان بیش از یک میلیون ریال است که این میزان پرداختی خارج از توان آنان است ، اما در سال های گذشته شاهد کاهش صید ماهیان استخوانی در سواحل دریای مازندران بودیم که این روند کاهشی نگران کننده است.
به گفته پورغلام رئیس پژوهشکده اکولوژی دریای خزر پساب های کشاورزی ، فاضلاب های خانگی و صنعتی ، برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و صید غیرمجاز ، رودخانه‌ها را با چالش های زیادی مواجه نموده است به طوری که می توانیم بگوییم دیگر تکثیر طبیعی را شاهد نیستیم و آلودگی های نفتی ، فاضلاب های صنعتی و رعایت نکردن مسایل زیست محیطی در دریای مازندران موجب شد نسل برخی از ماهیان مانند کفال کاهش جدی داشته باشد و از سبد صید صیادان خارج شود به طوری که در سال گذشته شاهد کاهش 22 درصدی صید نسبت به سال 90 آن بودیم.
رمضانی از صیادان شهرستان ساری نیر شغل صیادی را پرخطر می داند و می گوید: افراد شاغل در بخش صیادی پس از 30 سال فعالیت ، بیمه آنان یک سوم محاسبه می‌شود و مصوبه پارسال مجلس برای رفع این مشکل هم به درستی اجرا نمی شود.
مدیر عامل شرکت تعاونی صیادی پره شهید مطهری فریدونکنار فعالیت باندهای قاچاق ماهی را ازدیگر دغدغه جدی صیادان مازندران می داند و می افزاید: ادوات ، تجهیزات و امکانات صیادی قاچاقچیان به مراتب بالاتر و پیشرفته تر از صیادان مجاز و حتی یگان حفاظت منابع آبزیان استان است.
هدایت سازگار به بالا رفتن قیمت ادوات صیادی از جمله تور ماهیگیری اشاره کرد و افزود: قیمت تور ماهیگیری به کیلویی 310 هزار ریال رسیده است و در چنین شرایطی صیادان غیر مجاز با انداختن انواع لنگرها در دریا ، موجب پارگی تور ماهیگیری می شوند.
فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان مازندران گفت: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از راهکارهای جلوگیری از صید غیرمجاز است.
سرهنگ علی نیازی به کشف و ضبط بیش از40 هزار رشته تورغیرمجاز صیادی امسال در مازندران اشاره کرد و افزود: این یگان نیاز به تعداد بیشتری نیرو و تجهیزات دارد که برای تامین آن درخواست داده ایم و منتظر اعلام نتیجه هستیم.
قلی زاده از کارشناسان و فعالان امورصیادی مازندران هم مهمترین راهکارهای افزایش بهره وری و توسعه این بخش را اجرای تحقیقات کارآمد و تخصصی در کنار آموزش به روز ، دقت در تولید محصولات باکیفیت ، تکثیر و پرورش آبزیان دریایی ، داشتن برنامه‌ریزی اصولی سالانه برای نحوه و زمان و نیز مقدار صید و پرورش آبزیان ، تشویق به افزایش سرانه مصرف به همراه ارزان سازی و تعادل در قیمت ها برای ایجاد انگیزه خرید در مصرف کننده ، توجه به ارز آوری صادرات حاصل از صید و داشتن درآمد ارزی بالا ، بازاریابی بین‌المللی و منطقه ای ، پرورش انواع مختلف ماهیان دریایی و تامین اعتبارات مالی و رفع مشکلات آن دانست که با توجه به شرایط کنونی صید و صیادی و دیدگاه مسئولان باید گفت: این ایده ها باید جدی تر بررسی شود تا شاهد کاهش مشکلات این بخش باشیم.
با توجه به گفته مسئولان وکارشناسان و نیز صیادان مازندران به نظر می رسد نمی نوان درآینده ای نزدیک رفع مشکلات این بخش را شاهد باشیم زیرا فراموشی وعده ها ، نبود اعتبارات و ضعف اراده مسئولان ، صیادان را در تور دغدغه ها و سرگردانی گرفتارکرده است

دیدگاه خود را بیان کنید