وزارت خارجه حق آب ایران از افغانستان را با جدیت بیشتری پیگیری کند / گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وزارت خارجه حق آب ایران از افغانستان را با جدیت بیشتری پیگیری کند / گ

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

وزارت خارجه حق آب ایران از افغانستان را با جدیت بیشتری پیگیری کند
بروجردیˈ شنبه شب در پایان سفر یک روزه هیاتی از کمیسیون امنیت ملی مجلس به شمال سیستان و بلوچستان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در زاهدان اظهار داشت: بدنبال بازدید و بررسی های انجام شده در این سفر مقرر شد در نشست روز سه شنبه آینده با محوریت وزارت امور خارجه موضوع حقابه ایران از رودخانه مرزی هیرمند با کشور افغانستان مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: محور اقتصاد سیستان و بلوچستان کشاورزی است و از آنجایی که کشاورزی نیز با آب گره خورده و این استان با معضل خشکسالی مداوم چندین ساله رو به رو است پیگیری حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی هیرمند از اهمیت زیادی برخوردار است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خشکسالی، وضعیت نامناسب کشاورزی و جوابگو نبودن حقابه ایران موجب شده تا مردم این استان به تجارت و فعالیت های تجاری و بازرگانی از طریق بازارچه های مرزی وابسته شوند که این سفر نیز برای بررسی مشکلات موجود این بخش انجام شد.

بروجردی افزود: اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد و رونق ترانزیت از طریق بندر چابهار در سیستان و بلوچستان نیازمند آماده شدن زیرساخت، امکانات و تجهیزات است که اکنون این حوزه با مشکلاتی رو به رو است.

وی بیان کرد: از طرفی سرعت کار در مبادی مرزی شمال سیستان و بلوچستان قابل قبول نیست بطوریکه صدها دستگاه کامیون حامل کالا و سوخت ترانزیتی در صف های طولانی منتظر عبور از گمرک و بازارچه مرزی هستند.

وی گفت: کندی کار در بخش گذرنامه، کنترل گمرک و سایر دستگاههای دست اندرکار مستقر در مرز میلک و کم عرض بودن پل ابریشم از جمله مشکلات و دلایل طولانی شدن صف کامیونها است که مقرر شد اقدامات و مکاتبات لازم برای ساخت پل دوم برروی رودخانه مشترک مرزی انجام شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: استفاده از سامانه ها و تجهیزات مدرن کنترلی مانند دستگاه ایکس ری در مرز میلک، افزایش ساعات کار و سرعت عمل دستگاههای دست اندرکار مستقر در این مکان، ارتقاء باجه بانک موجود در پایانه به شعبه ای که کار ارزی تجار را نیز انجام دهد از جمله مسائل و نیازهای منطقه است که مقرر شد اقدامات و پیگیریهای لازم در این حوزه ها انجام شود.

بروجردی اضافه کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل و مشکلات پایانه و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان بویژه بازارچه مرزی میلک و گمشاد پیگیریهای لازم را در نشست با مسوولان وزارتخانه ها و دستگاههای دست اندرکار انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: تاسیس کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز افغانستان به منظور شتاب بخشی به کار تجار و بازرگانان از دیگر ضروریات است که در این زمینه نیز پیگیریهای لازم از طریق وزارت امور خارجه انجام خواهد شد.

دکتر بروجردی اظهار داشت: بازارچه مرزی میلک در گذشته یک در به سمت مرز افغانستان داشته که با ساخت دیوار امنیتی این در مسدود شده است و تجار و بازرگانان و مسوولان بازارچه در خواست بازگشایی آن را داشتند که در این زمینه نیز اقدامات لازم انجام می شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بالا بودن قیمت سوخت تحویلی به مرزنشینان برای صادرات گفت: وزارت نفت باید نرخ منطقی برای سوخت سهمیه مرزنشینان در نظر گیرد.

وی افزود: در سفر قبلی حدود چهار هزار دستگاه خودرو وانت به کار قاچاق سوخت مشغول بودند که موادسوختی را با قیمت معمول در بازار ایران تهیه کرده و به آنسوی مرز قاچاق می کردند، اکنون نیز وزارت نفت باید با هدف کمک به مرزنشینان قیمت تمام شده را از آنان دریافت کند نه اینکه با قیمت بین المللی محاسبه شود.

وی ادامه داد: در صورت فراهم شدن این تسهیلات و فعال شدن بازارچه های مرزی و مبادلات کالا توسط مرزنشینان به صورت قانونی مشکلات اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان حل می شود.

دکتر بروجردی بیان کرد: در نشست شورای تامین شهرستانهای پنج گانه شمال سیستان و بلوچستان که با حضور استاندار، فرمانداران شهرستانهای زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در فرمانداری زابل برگزار شد، مسائل و مشکلات منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به همراه حجت الله سوری و سید باقر حسینی از اعضای این کمیسیون روز شنبه به اتفاق استاندار، معاون برنامه ریزی و مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری، فرمانده مرزبانی و فرمانداران شهرستانهای پنج گانه شمال سیستان و بلوچستان از بازارچه های مرزی میلک و گمشاد، دیوار امنیتی و نوار مرز ایران با افغانستان دیدن کردند.

همچنین این هیات در نشستی با مسوولان حوزه اقتصادی ولایت نیمروز افغانستان در پایانه مرزی میلک شهرستان هیرمند مسائل و مشکلات تجارت مرزی را مورد بررسی قرار دادند.

گمرک و بازارچه مرزی میلک در روستایی به همین نام در شمال سیستان و بلوچستان مرکز مبادلات و فعالیت تجار و بازرگانان دو کشور همسایه ایران و افغانستان است.

طی سالهای اخیر به سبب رعایت نکردن حق آب ایران از رودخانه مرزی هیرمند توسط افغانستان که بر خلاف معاهده دوجانبه صورت گرفته است، دریاچه بین المللی هامون خشکید که این معضل به از بین رفتن صنعت شیلات و کشاورزی، رشد بیکاری، افزایش گرد و غبار در جنوب شرق کشور و تغییر اکوسیستم منطقه منجر شد

دیدگاه خود را بیان کنید