مزاياي کشت دوم در شاليزارهاي گيلان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مزاياي کشت دوم در شاليزارهاي گيلان /گ

شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

مزاياي کشت دوم در شاليزارهاي گيلان
گیلان با داشتن 405 هزار هکتار زمین کشاورزی یکی از مهم ترین قطب های کشاورزی کشور است. از 317 هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان، حدود 300 هزار نفر شالیکارند که در نیمه اول سال در 238 هزار هکتار از شالیزارهایشان، به تولید برنج مشغولند.
حدود 20 سال است که شالیزارهای گیلان پس از برداشت برنج خالی نمانده و از آنها برای تولید محصولاتی چون راتون، سبزیجات برگی و غده ای، شبدر، گندم، جو و حبوبات در قالب کشت دوم استفاده می شود.
براساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان به علت وجود مزایایی همچون افزایش تولید و درآمد خانوارهای روستایی، بهبود شرایط فیزیکی و شیمیایی خاک، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و تولید محصول سالم هر سال میزان کشت و تولید محصولات کشت دوم در این استان افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی می گوید: پارسال شالیکاران گیلانی 72 هزار هکتار شالیزارهایشان را زیر کشت محصولات کشت دوم بردند که 7 هزار هکتار بیشتر از سال91 بود.
آقای شعبان نژاد با بیان اینکه این شالیکاران پارسال 250 هزار تن محصولات کشت دومی به ارزش حدود 400 میلیارد تومان از شالیزارهای خود برداشت کردند، می افزاید: البته سطح محصولات کشت دوم هنوز آنگونه که باید ارتقا نیافته و وجود مشکلاتی چون نبود سامانه های زهکشی مناسب در شالیزارها، فراوانی احشام سرگردان و نبود بذر مرغوب و مقاوم به شرایط آب و هوایی نیمه دوم سال، باعث شده است بخش اعظمی از شالیزارهای استان معادل 166 هزار هکتار نیمه دوم سال خالی باقی بماند .
وی اضافه می کند: اگرچه در سالهای اخیر توانسته ایم با آگاه کردن شالیکاران از مزایای کشت دوم درقالب دوره های آموزشی، جلوگیری از رهاسازی دام از طریق رایزنی با فرمانداران و دهیاران، افزایش یکپارچه سازی شالیزارها به 68 هزار هکتار و ایجاد زهکش تا حدود زیادی مشکلات کشت دوم را حل کنیم اما هنوز تا استفاده کامل از همه ظرفیت شالیزارهای گیلان فاصله زیاد است.
بررسی ها نشان می دهد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نیز بیشترین تحقیقات خود را به امور بهزراعی محصولات کشت دوم معطوف کرده اند .
آقای ربیعی مسئول هماهنگی امور کشت دوم موسسه تحقیقات برنج کشور می گوید: این موسسه تاکنون هیچ رقم جدیدی برای کشت دوم معرفی نکرده و فقط هفت گونه گیاهی مناطق مختلف کشور را که مناسب کشت دوم و متناسب با شرایط آب و هوایی نیمه دوم سال در گیلان است، در اختیار کشاورزان قرار داده است .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان می گوید: اگرچه خشکسالی امسال سبب به تعویق افتادن شروع کشت دوم شده است اما با همت کشاورزان و کمکِ ظرفیت های دیگر کشت دوم ازجمله محصولات شیلاتی، می توان این طرح را در گیلان توسعه داد .
آقای جهانسوز می افزاید: از سال 76 شیلات گیلان برای توسعه کشت دوم طرحی در دست اجرا دارد که ازطریق آن، ماهی قزل آلا را از سبد تولیدی محصولات کشت دوم بر سر سفره های خانوارهای روستایی می برد، کاری که نیازی به وجود زهکش ندارد و مشکل نبود ارقام مقاوم کشت دوم را هم مرتفع کرده است .
به گفته وی با وجود ناکافی بودن 150 میلیون تومان اعتبار سالانه کشت دوم، جهاد کشاورزی به کسانی که متقاضی پرورش قزل آلا درقالب کشت دوم باشند، تسهیلات 2 تا 3 میلیون تومانی پرداخت می کند .
اما معاون آبزی پروری شیلات گیلان می گوید: شالیکاران کمتر از یک ماه پس از برداشت برنج با افزایش ارتفاع مرز شالیزارها و آبگیری آنها می توانند بچه ماهیان قزل آلا را در آن رهاسازی کنند و ماهی های رها شده در شالیزار تا قبل از سال زراعی جدید و در اسفند ماه قابل برداشت است .
آقای بیگ تن با بیان اینکه شالیزارهای پرورش قزل آلا باید در نزدیکی چاه های آب و خانه های روستایی قرار داشته باشد، می گوید: اگرچه مطالعات جامعی دراین باره صورت نگرفته است اما به نظر می رسد فضولات ماهی در شالیزارها سبب حاصلخیزی زمین می شود و تا حدود زیادی از مصرف کود برای تولید برنج در فصل زراعی جلوگیری می کند .
وی با اشاره به اینکه شالیکاران با پرورش قزل آلا در 500 مترمربع شالیزار در نیمه دوم سال، یک و نیم تن ماهی به ارزش حدود 6 میلیون تومان تولید می کنند، می گوید: شالیکاران گیلانی پارسال از 12 هزار و 500 متر مربع شالیزار حدود 32 تن قزل آلا برداشت کردند .
این درحالی است که در سال 86 سطح پرورش قزل آلا در شالیزارها 45 هزار و 300 مترمربع و میزان تولید هم به 200 تن رسیده بود.
معاون آبزی پروری شیلات گیلان، مهمترین علت کاهش تولید قزل آلا در شالیزارها را حذف اعتبارات یارانه ای شیلات برای تامین بچه ماهی از 2 سال پیش اعلام می کند و می افزاید: تا 2 سال پیش بچه ماهی به صورت رایگان دراختیار شالیکاران قرار می گرفت اما درحال حاضر هزینه تامین و رهاسازی هر قطعه قزل آلا هزار تومان است که برای شالیکاران هزینه بر خواهد بود.
آقای بیگ تن با بیان اینکه 800 هکتار از شالیزارهای گیلان قابلیت پرورش ماهی قزل آلا را درقالب کشت دوم دارند، اضافه می کند: درصورت پرورش ماهی قزل آلا در این شالیزارها، شالیکاران گیلانی علاوه بر تولید سالانه یک میلیون و 100 هزار تن شلتوک، 16 هزار تن قزل آلا به ارزش حدود 200 میلیارد تومان پس از برنج برداشتی در شالیزارها تولید می کنند .
معاون آبزی پروری شیلات گیلان حمایت های مالی را در توسعه کشت دوم بسیار تاثیرگذار می داند و می گوید: باوجود قرارگرفتن قزل آلا در فهرست محصولات کشت دوم، جهاد کشاورزی اعتباری برای پرورش قزل آلا از محل اعتبارات کشت دوم اختصاص نمی دهد.
به نظر می رسد با آمدن ماهی قزل آلا به شالیزارها مشکل دیرینه تولید محصولات کشت دوم در گیلان تاحدود زیادی مرتفع شود و نیمه پر باران سال گیلان، سفره شالیزارها را رنگین از ماهی قزل آلا کند.
بی شک توسعه پرورش ماهی قزل آلا درقالب کشت دوم با حمایت های مالی از شالیکاران میسر خواهد بود، امری که تحقق آن علاوه بر افزایش درآمد خانوارهای روستایی، تولید محصولات شیلاتی را نیز افزایش خواهد داد
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید