استان بوشهر مقام نخست در پرورش میگو در کشور

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

استان بوشهر مقام نخست در پرورش میگو در کشور

یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

استان بوشهر مقام نخست در پرورش میگو در کشور
استان بوشهر با تولید بیش از ۱۰ هزار تن میگو در اراضی ساحلی مقام نخست در تولید این آبزی در کشور دارد و این در حالی است که صادرات محصولات آبزیان در این استان نقش مهمی دارد.
استان بوشهر با داشتن 900 کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس دارای سواحلی آماده برای پرورش آبزیان از جمله میگو که مشتریان فراوانی در جهان دارد است.
بدون شک نقش شیلات در تامین بخش عمده‌ای از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست و توسعه زیرساخت‌های این بخش می‌تواند کمک بسیار زیادی به اشتغال، ارزآوری، تامین آبزیان مورد نیاز و درآمدزایی باشد.
یک کارشناس صنعت شیلات با بیان اینکه صنعت آبزی پروری می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی، اشتغال و تامین نیازهای پروتئینی مردم داشته باشد اظهار کرد: استان بوشهر زمینه بسیار مناسبی برای تولید ابزیان از طریق پرورش دارد که باید با برنامه ریزی از این فرصت فراهم شده بهره جست.
علی صالح‌پور با اشاره به تولید میگو در سواحل استان بوشهر گفت: استان بوشهر دارای سواحل طولانی و بکر برای پرورش ابزیان به ویژه میگو که خواهان زیادی در جهان دارد است.

به گفته کارشناسان شیلات،آبزی پروری از ساده‌ترین و اقتصادی‌ترین راه‌های تولید پروتئین است بگونه‌ای که ضمن ایجاد اشتغال و بهره‌وری از امکانات خدادادی ساحل، زمینه اشتغال و تامین معیشت مردم در ابعاد گوناگون فراهم می‌کند.

مدیر کل شیلات استان بوشهر نیز با بیان اینکه بیان اینکه بیش از 70 درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود، تصریح کرد: امسال 4 هزار و 40 هکتار ازاراضی ساحلی استان بوشهر به پرورش میگو اختصاص یافته که پیش بینی تولید 12 هزار تن میگو می‌شود.

حسین بهمنیاری، با بیان اینکه عملیات ذخیره سازی بچه میگو به اتمام رسیده است گفت: عملیات ذخیره سازی بچه میگو در استخرهای پرورشی استان بوشهر در 10 منطقه ساحلی این انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: پرورش دهندگان میگو در استان بوشهر بیش از یک میلیارد و 300 میلیون قطعه بچه میگو در استخرهای پرورشی در اراضی ساحلی به مساحت چهار هزار و 40 هکتار ذخیره سازی کردند.

و اما صادرات ابزیان از جایگاه مهمی در صنعت پرورش و صید و صیادی استان بوشهر دارد بگونه‌ای که سال قبل میگوی پرورشی 65 درصد صادرات آبزیان استان را تشکیل اداد.

مسئول بهبود کیفیت شیلات استان بوشهرگفت: پارسال 12 هزار و 800 تن آبزی به ارزش 70 هزار دلار به خارج از کشور فرستاده شد که 65 درصد این میزان را میگوی پرورشی به خود اختصاص داده بود.

اصغر دشتی زاده با بیان اینکه صادرات سال قبل نسبت به سال ماقبل آن افزایش داشته است افزود: صادرات آبزیان نسبت به سال 91 از نظر وزن 53 و ارزش 158 درصد افزایش داشت.

وی کشورهای ویتنام، اسپانیا، بلژیک، امارات متحده عربی، ایتالیا، مصر، کره جنوبی، مالزی، ترکیه، چین، تایلند، کویت و یونان را مقصد صادرات آبزیان استان بوشهر عنوان کرد و گفت: 49 درصد آبزیان به کشور ویتنام فرستاده شد.

دشتی زاده بیان کرد: سال گذشته 9 هزار تن میگوی پرورشی در استان تولید شد که هشت هزار و 315 تن آن یعنی حدود 98 درصد به خارج از کشور صادر شد

مسئول بهبود کیفیت شیلات استان بوشهر افزود: سالانه در دنیا سه میلیون و 400 هزار تن میگوی پرورشی تولید می‌شود که چین تولید کننده یک میلیون تن از این میزان است.

وی با اشاره به صادرات یک هزار 600 تن ابزی در سه ماه نخست امسال از استان بوشهر گفت: از این میزان صادرات 842 تن ماهی یال اسبی، 450 تن ماهی مرکب ، 190 تن میگو و مابقی از سایر ابزیان بود.

در این میان باید اذعان داشت صنعت پرورش ابزیان در حوزهای گوناگون اقتصادی، اشتغال‌زایی، اجتماعی و توسعه و پیشرفت هر منطقه تاثیر بسزایی دارد چراکه میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این حوزه در مدت بسیار کمی بر می‌گردد و زمینه را برای توسعه این صنعت فراهم می‌کند.

منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید