توتیا ، مشکل جزایر مرجانی بوشهر

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توتیا ، مشکل جزایر مرجانی بوشهر

سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

توتیا ، مشکل جزایر مرجانی بوشهر
جزایر خارک، خارگو و محیط پیرامونی آنها از کمیاب ترین اکوسیستم های مرجانی دنیا هستند که در اعماق خلیج فارس به وجود آمده اما افزایش جمعیت توتیاها در چند سال اخیر خواب و آرام از مرجانها گرفته و متخصصان اکولوژی و محیط زیست دریایی را به تکاپو انداخته است.
توتیا یا خارپشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در همه اقیانوس های جهان یافت می شود و تاکنون بیش از 900 گونه آن شناسایی شده است . خارپشت های دریایی در حالت عادی از جلبک ها و بی مهرگان تغذیه می کنند اما عوامل گوناگونی که از مهمترین آنها صید بی رویه است، موجب شده تا ماهیانی نظیر طوطی ماهیان که از توتیا تغذیه می کنند، صید شوند و با از بین رفتن آنها جمعیت خارپشت ها افزایش یابد این در حالی است که طوطی ماهی ها در بازار مشتری هم ندارند و فقط به خاطرگیر افتادن در تور صیادان موقع صید دیگر آبزیان صید می شوند .
حالا توتیاها که دشمن طبیعی خود را از دست داده اند، افزایش پیدا کرده اند و به مرجانها که حالت نوزادگاهی برای آبزیان دارند، حمله و از آنها تغذیه می کنند
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر می گوید: تغییرات زیست محیطی در جزیره خارک از ابتدای ورود نفت و تاسیسات جانبی نفتی در دهه 30 هجری شمسی آغاز و بروز آلودگی های نفتی، تردد انواع شناورها، افزایش جمعیت جزیره و آلودگی های انسانی و صنعتی موجب مشکلات زیست محیطی در جزیره و آب های اطراف آن شد.
آقای طلاب می افزاید: وجود زیستگاه مرجانی و وفور انواع جانوران دریایی و ماهیان در اطراف مرجان ها که در تعادل و تعامل محیط زیست دریایی منطقه نقش دارند باعث تمایل صیادان به هجوم و صید با انواع ادوات صیادی اعم از مجاز و غیر مجاز شده و در سالهای اخیر کاهش منابع آبزی در خلیج فارس این موضوع را تشدید کرده است .
وی اضافه می کند: افزایش آلاینده ها و گرمای زمین براثر فعالیت های انسانی، تغییر ناگهانی هوا، طوفانی شدن دریا، آلودگی های نفتی به علت فرسوده بودن تاسیسات و لوله های انتقال، وارد شدن پساب در شهرهای ساحلی و ساخت و سازهای بی رویه در اطراف ساحل از دیگر عوامل آسیب به دریاهاست.
آقای طلاب می گوید: جزیره خارک پناهگاه حیات وحش و جزیره خارگو اثر طبیعی محسوب می شود و هرگونه صیدی تا شعاع پنج مایلی و آبهای با عمق کمتر از 20 متر در اطراف آنها ممنوع است درحالیکه برخی از صیادان بنادر گناوه، جزایر شمالی و جنوبی، ریگ و بوشهر در این مناطق صید می کنند.
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر می گوید: هرچند این اداره کل بارها به جمع آوری ادوات صید و تشکیل پرونده برای صیادان متخلف اقدام کرده اما به علت کثرت صیادان و کمبود نیرو، صید بی رویه همچنان ادامه دارد .
آقای طلاب با تاکید بر اینکه لازم است یگان حفاظت شیلات، محیط زیست و دریابانی بیش از پیش ما را یاری دهند، می افزاید: با همه اینها راه حل اصولی برای حل این مشکل مشارکت خود صیادان برای حفظ اکوسیستم و صیدگاه هاست و ما در این زمینه کلاس های آموزشی برگزار کرده ایم اما متاسفانه صیادان خیلی استقبال نکرده اند .
وی درباره اقدامات انجام شده برای مبارزه با رشد بی رویه خارپشت دریایی می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست دراین خصوص طرح تحقیقاتی برای بررسی موضوع تعریف کرده اما این طرح به علت کمبود اعتبار دو سال معطل مانده بود .
آقای طلاب می افزاید: اکنون با تخصیص اعتبار، پژوهشکده دانشگاه خلیج فارس به عنوان مجری طرح انتخاب شده که پس از گذراندن فرایند اداری و اتمام بررسی های مجری طرح، اقدامات مقتضی صورت خواهد گرفت البته با این همه حدود پنج سال طول می کشد تا اکوسیستم تعادل خود را بازیابد .
این مقام مسئول ادامه می دهد: ‌جلوگیری از حضور صیادان غیرمجاز در منطقه و صید نکردن از این مناطق حفاظت شده مهمترین راهکار برای برگرداندن شرایط به حالت طبیعی خواهد بود .
رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهراضافه می کند: این مناطق زیبا در صورت وجود زیر ساخت های لازم می تواند میزبان گردشگران طبیعت گردی و تورهای غواصی باشد که درآمد بیشتری از صیادی در این مناطق به همراه خواهد داشت
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید