توسعه اقتصاد هرمزگان با فعال سازي بندر تياب /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توسعه اقتصاد هرمزگان با فعال سازي بندر تياب /گ

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

توسعه اقتصاد هرمزگان با فعال سازي بندر تياب
توسعه اقتصاد هرمزگان با فعال سازی بندر تیاب
بندر تاریخی تیاب به عنوان یکی از مراکز اقتصادی - گردشگری هرمزگان درانتظار فعالیت و تبدیل شدن به بندری چند منظوره است .
مسئولان برای ایجاد تحول و بازگشت رونق به این بندر تاریخی درسال 88، برنامه ریزی کردند تا این بندر را به بندرگاه فعال در زمینه توریستی و تجاری تبدیل کنند.
آقای امینی مدیرکل بندر شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان می گوید: با رونق دوباره این بندر، موتور لنج هایی با ظرفیت 300 تن و شناورهای مسافری و لندیکرافت با آبخور سه متر می توانند در این بندر تردد کنند.
دهیار روستای تیاب می گوید: شغل بیشتر مردم این روستا تجارت با لنج است که با 80 لنج به تجارت محصولات کشاورزی می پردازند.
آقای تقی نژاد می افزاید: با توجه به اینکه شهرستان میناب یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی است، فعال سازی و توسعه این بندر می تواند امکان صادرات محصولات را در مدت کم فراهم کند.
زاهدی یکی از شهروندان تیابی می گوید: اگر مشکل تنگ بودن دهانه خور تیاب به علت رسوب گذاری و کوچک و کم عمق بودن اسکله برای باراندازی لنج ها حل شود، صنایع تبدیلی این منطقه برای میگو و آبزیان نیز رونق می گیرد و برای جوانان بیکار شغل ایجاد می شود.
او می افزاید: طول خور تیاب حدود 6 کیلومتر و دارای یک بارانداز برای تخلیه و بارگیری لنج هاست.
آقای تقی نژاد دهیار روستای تیاب می گوید: از رونق افتادن بندر تیاب به علت لایروبی نشدن دهانه و خور از سالها پیش تاکنون موجب غرق شدن و به گل نشستن بسیاری از لنج ها شده است.
احمد یکی از ملوانان این لنج ها می گوید: لنج من به علت کم عمق بودن دهانه خور دچار آسیب شده است و من و کارکنانم مدتها منتظر تعمیر لنج هستیم.
او با اشاره به اینکه مدت هاست از تجارت دور افتاده، می افزاید: هزینه زندگی ما از تجارت خرما، صنایع دستی و محصولات کشاورزی تامین می شود.
رضا ملوان دیگر تیابی هم می گوید: 2 بار در ماه آب دریا در قسمت خور بالا می آید و لنج می تواند به اسکله نزدیک شود درنتیجه برای ورود به خور در این زمانها در صف طولانی انتظار می مانیم.
گفته می شود در صورت لایروبی این بندر برای 800 نفر به طور مستقیم و 2 هزار نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.
وجود 63 مزرعه تکثیر و پرورش میگو در شهرستان میناب، کارخانه پودر آلومینا و صنایع پتروشیمی دراین شهرستان نیاز به توسعه این بندرگاه را بیشتر نمایان می سازد.
همچنین شهرستان میناب به علت داشتن مرز آبی با کشورهای امارات متحده عربی و عمان قابلیت مناسبی برای مبادلات مرزی از طریق بندر تیاب دارد.
آقای هاشمی نخل ابراهیمی نماینده حوزه شرق استان می گوید: با توجه به نقشی که بندر تیاب بر اقتصاد شرق هرمزگان و زندگی ساحل نشینان این منطقه دارد، قرار بود تا سال 90 این بندر متحول شود اما اکنون فقط لایروبی 60 هزار مترمکعب حوضچه و پای اسکله انجام شده که آن هم به علت بارندگی ها به حالت اول برگشته است.
معاون فنی و مهندسی بندر شهید باهنر و بنادر شرق استان می گوید: لایروبی در دو مرحله اجرا می شود که در مرحله دوم 420 هزار مترمکعب حوضچه و دهانه خور به صورت تکمیلی لایروبی می شود.
آقای بنادر می افزاید: قرار بود مرحله دوم اردیبهشت امسال آغاز شود و تا 15 ماه به پایان برسد که به دلیل مشغول بودن لایروب شرکت پیمانکار این مرحله با تاخیر آغاز می شود.
آقای امینی مدیرکل بندر شهید باهنر و بنادر شرق هرمزگان با اشاره به ایجاد زیرساختهای بندری می تواند در اقتصاد کشور نقش مهمی ایفا کند، می گوید: قرار است 100 متر به اسکله کنونی این بندر اضافه شود .
بندر تیاب قدمتی 2 هزار و 500 ساله دارد و تا چندین قرن یکی از مراکز پررونق اقتصادی در خلیج فارس بود. این بندر تاریخی همچنین به نام هرمز کهنه نیز شناخته می شود و با حمله تیمور لنگ به ایران رونق تجاری خود را از دست داد.
بندر تجاری تیاب غیر از ظرفیت های اقتصادی، جاذبه های گردشگری بسیاری نیز دارد، وجود انواع پرندگان دریایی، 4 هزار هکتار جنگل های مانگرو(حرا) و 45 هزار هکتار تالاب بین المللی از جاذبه های گردشگری بندر تیاب است.
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید