ظرفیت تقریبی ۵میلیون تنی و تولید سالانه ۱۵هزار تن ماهی در قفس /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ظرفیت تقریبی ۵میلیون تنی و تولید سالانه ۱۵هزار تن ماهی در قفس /گ

چهار‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۸۲ بازدید

ظرفیت تقریبی ۵میلیون تنی و تولید سالانه ۱۵هزار تن ماهی در قفس

ایزدی، معاون مجری طرح پرورش ماهی در قفس گفت: ظرفیت پرورش ماهی در قفس ما ۶/۴ میلیون تن است در حالیکه کل تولیدات ماهی پرورشی در دنیا سالانه ۳میلیون تن است و میتوان با هدفگذاری مناسب تولیدمان را از یک هزار تن افزایش دهیم و سهم بیشتری از کل تولیدات دنیا در اختیار بگیریم.

علی ایزدی، معاون مجری طرح پرورش ماهی در قفس در خصوص پیشینه شروع این طرح گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۰ و با مطالعاتی شروع شد به طوری که یک تیم از یک شرکت نروژی، به همراه کارشناسان سازمان شیلات، موسسه علوم تحقیقات شیلات و کارشناسان شیلات استانهای ساحلی تشکیل شد و مطالعات را هدایت کردند.

ایزدی افزود: ظرفیت اولیه تولید و پرورش ماهی در قفس، حدود ۱میلیون تن اعلام شد و سازمان شیلات مکلف شد نسبت به اجرای طرحهای پایلوت و معرفی این فرصت سرمایه گذاری، اقدام کند.

وی ادامه داد: مطالعات تکمیلی نیز در سال ۱۳۹۴ شروع و در سال ۱۳۹۶ به پایان رسید که در این مطالعات ظرفیتی که برای سه دریای کشور به صورت سالانه بدست آمد، قریب به۶/۴ میلیون تن بود که درواقع برای مناطق نزدیک به ساحل است.

ایزدی با بیان اینکه تمام استانهای ساحلی مان ظرفیت دارند، افزود: البته نوع قفسها و فاصله شان از ساحل با هم متفاوت است. با این وجود در مناطق نزدیک به ساحل یعنی حداکثر تا عمق ۵۰متر ظرفیت سنجی شده اند و آبهای دور یا عمیق مان را هنوز در برنامه ظرفیت سنجی قرار نداده‌ایم.

بهره گیری از پرورش ماهی در قفس به عنوان پدافند غیرعامل
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به گونه های بومی باارزشی که داریم امکان صادرات وجود دارد، همچنین زمینه برای اشتغال در این صنعت بالا است. به طوری که می‌توان با استفاده از این صنعت مناطق محروم را نیز پوشش داد و به این ترتیب می‌توان از این صنعت به عنوان پدافند غیرعامل نیز استفاده کرد. چون حضور مردم و پرورش دهندگان در دریا یک مکانیسم دفاعی میتواند باشد و در عین حال که تولید ناخالص ملی افزایش پیدا می‌کند، می‌توان مرزهای آبی را نیز اینگونه کنترل کرد.

ایزدی در خصوص با ارزشترین گونه‌های پرورشی در ایران گفت: در دریای جنوب عمدتا سوف دریایی و شانک دو گونه اصلی ما هستند، در شمال کشور نیز گونه قزل آلا و ماهی آزاد است. علاوه بر این کارهای مطالعاتی فیل‌ماهی و گونه های خاویاری نیز انجام شده که این گونه‌ها نیز در آینده به مجموعه‌های پرورشی اضافه خواهد شد.

وی خاطرشان کرد: از ظرفیت اعلامی ۶/۴ میلیون تن در سال، دولت هدف‌گذاری و ابلاغ کرد که هدف‌گذاری در انتهای برنامه ششم ۲۰۰هزار تن بود و برای افق برنامه ۴۰۰هزار تن بود؛ یعنی ۴۰۰هزار تن از ۶/۴ میلیون تن که در راستای این هدف‌گذاری ما جهت‌گیری و تمام کارهای لازم از قبیل هماهنگی با سازمان‌های مختلف، صدور مجوزها، تسهیلات بانکی و غیره را طراحی کرده ایم.

صادرات ۵هزار تن ماهی پرورشی در سال ۹۸
ایزدی با اشاره به این موضوع که در شروع کار هستیم و صنعت پرورش ماهی صنعت نویی محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: به همین دلیل در حال حاضر حجم تولیدمان کمتر از ۱۵هزار تن است. با این وجود دولت بحثهایی را مطرح کرده که تولید ۱۰۰هزار تن طی یک تا ۲سال آینده تحقق پیدا کند.

وی افزود: به این ترتیب اگر یارانه تسهیلات و ارز دولتی برای بخشهایی که نیاز است از خارج وارد شود، تامین گردد پیشرفت و رشد صنعت سرعت می‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این محصول امکان صادرات بالایی دارد چون قیمت تمام شده اش در داخل پایین‌تر است و یک فرصت است. بنابراین به محض عبور از مشکل کرونا، صادرات مجددا راه می افتد.

صالحی گفت: تا پیش از شیوع کرونا گونه های قفس بویژه سوف دریایی را صادر می‌کردیم که حجم صادرات در این بخش کمتر از ۵هزار تن در یکسال بوده است.

ارزآوری سالانه ۱۸ تا ۱۹ هزار یورو با صادرات سوف دریایی
وی اظهار داشت: از نظر ارزآوری بطور میانگین هر کیلوگرم سوف ۴یورو قیمت دارد به این ترتیب میتوان گفت سال گذشته ۱۸ تا ۱۹ هزار یورو صادرات داشته ایم. مقاصد صادراتی مان هم عمدتا روسیه و کشورهای CIS است که فرصت خوبی برای بازاریابی می باشد. در حوزه خلیج فارس هم کشورهای قطر، امارات، کویت و حتی عمان بازارهای خوبی هستند و می‌توانیم این کشورها را برای صادرات در برنامه‌های‌مان قرار بدهیم.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: میزان تولید ماهی در قفس در کل دنیا بیش از ۳ میلیون تن است و ظرفیت تولید ما بیش از کل دنیا یعنی قریب به ۵میلیون تن است. بنابراین اگرچه هنوز در ابتدای راه هستیم و همانطور که گفته شده میزان تولیدمان ۱۵هزار تن است، با این وجود هدف گذاری‌مان خوب است و می‌توانیم سهم بیشتری از کل تولیدات دنیا را در اختیار داشته باشیم.

منبع : تحلیل بازار

دیدگاه خود را بیان کنید