هامون خشکیده و هامونیان خشکیده لب در انتظار امید دو باره /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

هامون خشکیده و هامونیان خشکیده لب در انتظار امید دو باره /گ

چهار‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۲ بازدید

هامون خشکیده و هامونیان خشکیده لب در انتظار امید دو باره
هامون جان داده در غریبی و هامون نشینان ناامید با عنایت ویژه مسوولان بین المللی، ملی و استانی بار دیگر امید به زندگی در وجودشان جاری و در انتظار توجه بیشتر مسوولان و تحقق وعده های داده شده، امیدوار به آینده شده اند.
دریاچه هامون پیش از خشکیدن به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین در فلات ایران با مساحت پنج هزار و 700 کیلومترمربع و دامنه عمقی یک تا پنج متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور در منطقه سیستان علاوه بر اهمیت زیست محیطی، منبع اشتغال و فعالیت اقتصادی مستقیم برای حدود 100 هزار نفر جمعیت منطقه در بخشهای شیلات، کشاورزی، دامداری و صنایع دستی بود.
15 سال است که لب تشنه و نالان در گوشه ای از دشت سیستان تنها به زوزه های قهرآمیز و چندش آور توفان و بادهای 120 روزه گوش می دهد و دریغ از قطره ای آب.
امروز هامون خشکیده در روز ملی تالاب ها پس از سالها بی مهری و کم توجهی امید به حیاتی دوباره گرفت به طوری که حسرت 15 ساله این تالاب به شنیدن صدای مرغابی ها، لک لک ها، قوها و چورها کمرنگ شد.

برگزاری مراسم روزجهانی تالابها در کناره تالاب خشکیده هامون آن هم با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سفرای کشورهای آلمان و افغانستان، مسوولان ملی و استانی، استاندار سیستان و بلوچستان و سازمانهای مردم نهاد، مردم سیستان را امیدوار به آینده ای روشن برای هامون کرد.

هر چند که به گفته نماینده مقیم سازمان ملل در ایران؛ در روز جهانی تالابها چیزی برای جشن گرفتن در تالاب هامون وجود ندارد، اما مردم امید به تلاش مسوولان دولت تدبیر و امید بسته اند و یقین دارند که توجه ویژه رییس جمهور و دولتمردان نوید دهنده آینده ای درخشان و شاداب برای هامون و هامون نشینان خواهد بود.

ˈگری لوییسˈ نماینده سازمان ملل در ایران در مراسم روزجهانی تالابها در دانشگاه زابل گفت: جامعه جهانی به تالاب هامون می اندیشد و بطوریکه حضور ما در این مکان نشان دهنده این مهم است.

وی گفت: در سفر 20 سال پیش من به زابل وضعیت تالاب هامون با اوضاع فعلی آن بسیار متفاوت بود اما هم اینک هیچ آثاری از آن دوران شادابی و سرزندگی هامون در منطقه وجود ندارد زیرا در آن زمان ˈقایق ها در آب بالا و پایین می رفتند و ماهی گیران به صید روزانۀ خود دست می یافتند و تا چشم کار می کرد همه جا آب بود و سرسبزی. هامون و هامونیان زنده بودند.

وی تصریح کرد: شوربختانه، این روزها هامون ها با وضعیتی متفاوت رو به رو هستند، آب هایی درخشان که زمانی ماوای مرغان مهاجر و منبع ماهیان فراوان بودند، از میان رفته اند و بسترِ خشک و خالی دریاچه گورستان قایق های واژگون و بلا استفاده و رها شده است.

وی اظهار داشت: تالاب هامون با آن همه زیبایی هم اینک از بین رفته و حضور ما در این منطقه نشان از اهمیت این تالاب برای همه جامعه جهانی دارد و می خواهیم بیان کنیم که ما هستیم.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورنیز گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم با توجه ویژه رییس جمهوری نسبت به محیط زیست برای نخستین بار شاهد اختصاص ردیف بودجه ویژه برای تالاب های مهم کشور هستیم و در این زمینه برنامه خاصی تدوین شده است.

ˈمعصومه ابتکارˈ ادامه داد: رویکرد دولت یازدهم توجه ویژه به تالاب ها است و در این راستا برنامه اختصاصی مدیریت تالاب ها با همکاری مردم در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه سند راهبردی تالاب هامون در دست تدوین است افزود: سازمان محیط زیست کشور در نظر دارد بزودی یک برنامه ملی مشترک را برای نجات تالاب هامون در کنار برنامه منطقه ای و بین المللی آن تنظیم کند.

وی گفت: در نظر داریم برنامه تالاب بین المللی هامون را به عنوان یک تالاب مشترک و پارک صلح بین مرزهای مشترک ایران و افغانستان تعریف کنیم زیرا حیات مردم هر دو کشور به این تالاب بستگی دارد.

وی اظهار داشت: برنامه مشترک و بین المللی با افغانستان می تواند در تحکیم و پایداری روابط در زمینه های مختلف موثر واقع شود زیرا محیط زیست منحصر به طبیعت نیست بلکه به توسعه پایدار مربوط می شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشورنیز گفت: سالها قبل کنوانسیون رامسر برای مراقبت و حفاظت از تالاب ها تهیه و تدوین شده است و امروز بر اساس همان کنوانسیون اینجا هستیم تا برای احیا تالاب هامون همه با هم بکوشیم و برنامه ای منسجم و همه جانبه را برای احیا آن آماده کنیم.

ˈاحمد علی کیخاˈ با بیان اینکه تالاب های کشور به دلیل رشد زمین های اطراف آنها به زوال رفته اند، اظهار داشت: باید برنامه ای بر حفظ و احیا تالابها در اولویت همه بخشها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با تالاب های هامون و دریاچه ارومیه کار را آغاز کرد و امروز شاهد هستیم که در کنار تالاب هامون، مردم، سازمانهای مردم نهاد، مسوولان بین المللی و ملی و استانی برای احیا این تالاب مهم کشور در روز جهانی تالابها جمع شده اند تا صدای هامون و مردم سیستان را به گوش جهانیان برسانند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: هامون سرمایه ملی و فرامنطقه ای است و برای نجات نیازمند برنامه ریزی دولت های ایران و افغانستان است.

ˈعلی اوسط هاشمی ˈ ادامه داد: به منظور نجات مردم دو سوی مرز ایران و افغانستان و احیای تالاب هامون به برنامه ریزی دو دولت نیاز است.

وی با بیان اینکه مرز ایران و افغانستان یک مرز حقوقی است، اظهار داشت: ایران در روزهای سخت یاور مردم و دولت افغانستان بود و ما هم اینک به هامون می اندیشیم زیرا هامون به تمام مردم جهان تعلق دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امروز تالاب بین المللی هامون برای نجات نیازمند همکاری سفرای افغانستان، آلمان، گری لوییس نماینده مستقر سازمان ملل درایران و دکتررحیم پور معاون وزارت امورخارجه است زیرا هامون محور تولید و توسعه منطقه است.

وی خاطر نشان کرد: خانم دکتر ابتکار ناجی زمین و بانوی احیای هامون با آشنایی درباره مسائل و مشکلات هامون پیگیر جدی برای حل مشکلات و احیای این تالاب بین المللی است.

وی ادامه داد: نماینده سازمان ملل نیز با مشکلات این تالاب و مردم ایران کاملا آشنا بوده و سفیر افغانستان با فرهنگ و مرزی مشترک آشنای دیرین این منطقه است.

سفیر آلمان در ایران نیز گفت: سازمان ملل بهترین مرجع برای حمایت و احیا تالاب هامون بصورت فرا منطقه ای، فرامرزی و بین المللی است.

ˈمیکائیل بارون فون اونگرن- اشترنبرگˈ افزود: خیلی تحت تاثیر این ماموریت قرار گرفتم و وقتی پرواز کردم بر فراز این منطقه از بیابان و کویرها عبور کردیم و به این منطقه رسیدیم بسیار متاثر شدم.

وی بیان کرد: گذشته این منطقه را که دیده بودیم و شرایط فعلی و امروز را مشاهده کردم یادم آمد که این منطقه تاریخ چند هزار ساله دارد، باید اقدامی اساسی برای احیا این اکو سیستم انجام شود و خیلی خوب است که این مسیر ایجاد شده مسیر سیاسیون نیست، مردم منطقه و جامعه محلی نیز در این فرآیند هستند و دولت ها به ویژه دولت های ایران و افغانستان کمک کنند.

سفیر آلمان در ایران اظهار داشت: دولت آلمان علاقه مند به همکاری در حل این مشکل است ما سابقه طولانی همکاری با ایران را از گذشته داشته و همین طور سابقه سازنده و طولانی با کشور افغانستان داشته ایم، در این شرایط فقط ما همراه روزهای خوشی شما نیستیم در روزهای سختی و مشکلات همکاری و همراهی مان را اعلام می کنیم و امیدواریم برای حل این مشکل راه حلی مناسبی پیدا کنیم.

وی افزود: خیلی خوشحالم که می بینم جنبه های فرامرزی و فراتر از مرزهای کشورها مورد توجه قرار گرفته و سازمانهای مردمی این را به رسمیت می شناسند و راجع به آن صحبت می کنند.

بارون فون اونگرن اشترنبرگ بیان کرد: شعارهایی داده می شود که هامون را برای بچه های ما حفظ کنید بنابراین هر دو جنبه بسیار مثبت و خوب است که مورد توجه قرار گرفته و می خواهم به دولت تبریک بگویم بخاطر اینکه موضوع محیط زیست را فراتر از منطقه برده و این موضوع خیلی مهمی است که ابراز خرسندی می کنم

وی اضافه کرد: حل این مشکلی یک شبه امکان پذیر نیست، بلکه نیازمند کار مداوم و همکاری مشترک در سطح بین المللی، منطقه ای، ملی و محلی است.

سفیر آلمان در ایران گفت: سعی می کنیم در این فرآیند یار و همراه شما باشیم و امیدواریم که با کمک یکدیگر این مشکل را رفع کنیم.

سفیر افغانستان در ایران نیز گفت: این کشور هرگز مانع جریان آب به تالاب هامون نشده اگر کاهش آبی وجود دارد علت آن چیزی دیگر است زیرا این کشور هنوز از آب های خود استفاده آنچنانی نکرده است.

ˈاحمد نورˈ افزود: دو کشور افغانستان و ایران هم ریشه و هم پیشینه، همسایه و هم فرهنگ و هم زبان هستند.

وی با بیان اینکه دو کشور مکمل یکدیگر هستند و چالشها و منابع آنها مشترک است گفت: یکی از چالشهای بزرگ تغییر اقلیم است خشکسالی های پیاپی که متاسفانه در چندین سال اخیر شاهد آن بودیم نتیجه تغییر اقلیم است.

وی افزود: همانگونه که ملت و دولتمردان ایران بخوبی می دانند و به حکم همسایگی پذیرای میلیونی مهاجران افغانستان در بیش از سه دهه بودند، کشور افغانستان در این مدت تحت اشغال و جنگ و فتنه ها و ناآرامی های گوناگونی بود و این وضعیت، کشور افغانستان را از سالها برنامه ریزی و ساخت و ساز بازداشته بود.

سفیر افغانستان در تهران گفت: بخش اعظم مردم افغانستان به کشاورزی مشغول هستند و اساس کشاورزی نیز آب است کشاورزان طی این چند دهه مزرعه، باغات، تاکستان های خود را رها کرده و جهاد و هجرت می کردند و تمام آبهای افغانستان جدای از حق آبه تقریبا همه آبها به کشورهای همسایه رفته و تاکنون در این لحظه این وضعیت جریان دارد.

وی مهمترین عامل خشکسالی را تغییر اقلیم دانست و اظهار داشت: میزان بارندگی و برف کاهش یافته است تغییر در دما و درجه حرارت باعث شده برف ها ذوب و ناپدید شوند میزان تبخیر آبها بیش از پیش افزایش یافته است.

احمد نور ادامه داد: هامون در میان هر دو کشور مشترک است بنابراین چالش ها و فرصت هر دو مشترک است، چه بسا وضعیت ما به مراتب بدتر از جمهوری اسلامی است، زیرا در ایران ما شاهد سازندگی، پیشرفت و توسعه هستیم.

وی تصریح کرد: وضعیتی که استان سیستان و بلوچستان از آن رنج می برد در کشور افغانستان به مراتب دشوار تر است، امروز اگر مرزها از نظر سیاسی در بین ما ایجاد شده ولی از نقطه نظر بشری و تاریخی یکی هستیم، استانهای همجواری که در دو کشور افغانستان و ایران هستند جزو سیستان تاریخی هستند ما اگر سری به کشور افغانستان بزنیم تفاوت بین روستاهای دو سوی مرز نمی بینم.

وی بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی افغانستان همیشه برای روابط با همسایگان خود بویژه با کشور برادر و همسایه و هم فرهنگ خود جمهوری اسلامی ایران ارج فراوان قائل است و خوشبختانه اراده سیاسی در توسعه و گسترش روابط در عرصه های مختلف وجود دارد.

سفیر افغانستان در ایران گفت: دولت جدید افغانستان روابط با همسایگان را در اولویت سیاست خارجی اعلام کرده است و آماده هرگونه همکاری برای مقابله با چالش های مشترک و برای دستیابی به منافع مشترک آماده می باشد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید