توسعه شیلات استان کرمان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توسعه شیلات استان کرمان /گ

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

توسعه شیلات استان کرمان
طرح توسعه شیلات کرمان تا سقف تولید شش هزار تن انواع ماهی گرمابی و سردآبی با استفاده از ظرفیت آب های کشاورزی در مدت پنج سال آینده تصویب شد.
این طرح عصر شنبه در نشست شورای شیلات استان کرمان به ریاست استاندار به تصویب رسید.
استاندار کرمان در این نشست با تاکید بر استفاده از ظرفیت بخش کشاورزی برای افزایش تولید ماهی، گفت: با توجه به حوضچه های کشاورزی، به خوبی می توان افزایش تولید را در استان پیگیری کرد تا علاوه بر افزایش آبزیان، بهره وری از منابع آب بیشتر شود.
'علیرضا رزم حسینی' به برگزاری نشست شورای شیلات استان کرمان هر سه ماه یک بار اشاره و تصریح کرد: باید با تدوین برنامه زمان بندی و عملیاتی برای افزایش تولید ماهی که غذایی سالم برای مردم است تلاش کنیم.
مدیر شیلات شمال استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به تولید 970 تن انواع ماهی در این استان، گفت: با اجرای طرح توسعه شیلات که از سال 94 آغاز می شود و تا سال 98 ادامه دارد علاوه بر افزایش تولید ماهی به میزان شش هزار تن، برای بیش از 800 نفر نیز اشتغال ایجاد می شود.

'مهدی ابراهیمی' با بیان اینکه استان کرمان به دلیل دارا بودن آب های شور، شیرین و کوهستانی قابلیت پرورش انواع آبزیان را دارد، افزود: سال گذشته، 669 تن ماهی سردآبی و 300 تن ماهی گرمابی در استان تولید شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

مزرعه پرورش خاویار در موقوفات استانداری کرمان راه‌اندازی می‌شود
خبرگزاری تسنیم: استاندار کرمان از راه‌اندازی مزرعه پرورش خاویار در موقوفات استانداری خبر داد و گفت: طرح افزایش ظرفیت تولید ماهی تا ۶ هزار تن در مدت ۵ سال آینده در دستور کار استان قرار دارد.


علیرضا رزم‌حسینی عصر امروز در جلسه شورای شیلات استان در محل استانداری کرمان، اظهار کرد: اجرای طرح توسعه‌ای شیلات کرمان می‌تواند به ایجاد شغل برای حداقل 800 نفر کمک کند.

رزم‌حسینی بیان کرد: با توجه به میزان آب مناسبی که در حوزه 30 چاه آب استان وجود دارد، می‌توان به پرورش ماهی در این خطه پرداخت.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه با این روش، از آب استفاده حداکثری شده و برای مردم نیز گوشت سالم و مفید تولید می‌شود، افزود: باید با برنامه‌ریزی در حوزه شیلات و با کمک همه بخش‌هایی که در پرورش آبزیان دخیل هستند، این مسئله مهم را هدف‌گذاری کرد.

رزم‌حسینی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در بین مردم کرمان بسیار پایین است، گفت: تولید ماهی و فعال کردن حوزه شیلات در استانی کویری نظیر کرمان،کاری بزرگ و ماندگار است.

استاندار کرمان، تصریح کرد: در حال حاضر شورای شیلات استان با حضور دستگاه‌های مرتبط با شیلات راه اندازی شده و باید هر سه ماه یک بار جلسات آن برگزار شود.

رزم‌حسینی با بیان اینکه نباید از ظرفیت حضور ائمه جمعه و فرمانداران غافل بود، افزود: برنامه زمان‌بندی به شکل چاه به چاه تعریف شده و شورای شیلات در شهرستان‌های استان نیز تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استانداری کرمان از هر کمکی برای توسعه این طرح حمایت می‌کند، اظهار کرد: تولید گوشت ماهی در کرمان به امنیت غذایی مردم نیز کمک می‌کند.

استاندار کرمان خواستار برنامه‌ریزی برای انجام تبلیغات و تشویق مردم و کشاورزان به اختصاص فضایی برای پرورش آبزیان در بندها و استخرها و منابع آب غیرشرب استان شد و افزود: باید از توان دستگاه‌هایی چون آب منطقه‌ای، محیط زیست، جهاد کشاورزی و دامپزشکی در تولید و پرورش انواع آبزیان در استان کرمان استفاده شود.

رزم‌حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بالای استان در حوزه پرورش انواع آبزیان، موقوفات استانداری کرمان در شهرستان سیرجان برای راه‌اندازی مزرعه پرورش خاویار اختصاص می‌یابد
منبع : خبرگزاری تسنیم

تولید انواع آبزیان در کرمان نیاز به ارائه تسهیلات بانکی دارد
رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه تولید انواع آبزیان در کرمان نیاز به ارائه تسهیلات بانکی دارد، گفت: محیط زیست استان امکان پرورش ماهی وارداتی تیلاپیا در استان کرمان را بررسی کند تا شرایط برای تولید این ماهی فراهم شود.

عباس سعیدی در جلسه شورای شیلات استان در محل استانداری کرمان، اظهار کرد: با توجه به تولید 24 تن در هر هکتار ماهی تیلاپیا بهتر است شرایط تولید این ماهی در استان کرمان فراهم شود.

وی بیان کرد: این ماهی به آب شور نیاز دارد و از آنجا که تولید این ماهی در یزد مطالعه شده و جواب داده است، تمایل زیادی به تولید این ماهی در بخش‌های دارای آب شور استان وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه تولید آبزیان در استان کرمان مغفول واقع شده است، گفت: باید روش‌هایی در تولید آبزیان اجرا شود که تولید را تعطیل نکند.

سعیدی، افزود: در بحث شیلات، استان کرمان شرایط تولید ماهی‌های سردابی، گرمابی و ماهی در حوزه آبی چشمه ساران مناطق کوهستانی را دارد.

وی اظهار کرد: نیاز به ارائه تسهیلات بانکی برای تولید انواع آبزیان در کرمان وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان با تاکید بر اینکه نباید مسئله تسهیلات بلاعوض را در طرح شیلات مطرح کرد، افزود: اگر قرار باشد از تسهیلات بلاعوض استفاده شود در کار توقف ایجاد می‌شود و مجریان کار باید دائما منتظر اعتبارات جهاد کشاورزی باشند.

سعیدی بیان کرد: در مکاتبه‌ای که با شهرستانها انجام شده، قرار است وضعیت اراضی خرده مالکی و عمده مشخص شود تا روی این طرح بهتر برنامه‌ریزی شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمان خواستار هماهنگی بیشتر مجریان تولید آبزیان در استان شد و تصریح کرد: در حال حاضر میزان تولید ماهی استان چه از نوع گرمابی و سردابی یک‌هزار تن در سال است.

سعیدی با اشاره به اینکه تولید برخی از انواع مهم ماهی‌ها در استان کرمان امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: اگر محیط زیست و آب منطقه‌ای هماهنگ باشند، امکان پرورش تیلاپیا در استان کرمان در سطح وسیعی فراهم می‌شود.
منبع : خبرگزاری تسنیم

محیط زیست از طرح‌های پرورش ماهی در کرمان حمایت می‌کند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه از طرح‌های پرورش ماهی در سطح استان حمایت می‌شود،گفت: بدون شک با پرورش هیچ نوع ماهی در چارچوب ضوابط زیست محیطی مخالفت نمی‌شود.

محمود صفرزاده عصر امروز در جلسه شورای شیلات استان در محل استانداری کرمان، اظهار کرد: با برنامه نظام آبزی‌پروری مخالفتی وجود ندارد.

وی بیان کرد: با پرورش هیچ نوع ماهی در چارچوب ضوابط زیست محیطی مخالفت نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان، افزود: تولید انواع آبزیان در انواع آب‌ها امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه شرایط تولید ماهی تیلاپیا متفاوت از دیگر آبزیان است، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این ماهی چینی و غیربومی محسوب می‌شود، باید با تحقیق کافی تولید این ماهی انجام شود.

صفرزاده افزود: ممکن است رها سازی این ماهی در ذخایر آبی یا محیط‌های پرورش ماهی مشکلات بعدی ایجاد کند که باید با برنامه‌ریزی قبلی و رعایت ضوابط پیش رفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان، تصریح کرد:در منابع آب شرب پرورش آبزیان ممنوع است.

وی افزود: پرورش ماهی در زون آب کرمان، مشروط بر اینکه هیچ آلودگی ایجاد نکند، بلا مانع است.

در این حلسه مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز خواستار رعایت ضوابط بهداشتی تولید ماهی در استان شد.

حسین رشیدی، افزود: نباید شتاب‌زدگی در تولید ماهی سبب ساز بیماری‌های بعدی در جمعیت آبزیان استان شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه به ویژه در بحث ماهی‌های وارداتی باید قرنطینه و اصول بهداشتی را رعایت کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید ماهی‌های سردابی به یک معضل جدی در کشور تبدیل شده است
منبع : خبرگزاری تسنیم

ایجاد اشتغال 800 نفری با اجرای طرح توسعه شیلات کرمان
مدیر شیلات شمال استان کرمان گفت: با اجرای طرح توسعه شیلات استان کرمان برای بیش از 800 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
مهدی ابراهیمی عصر امروز در جلسه شورای شیلات استان کرمان اظهار داشت: طبق طرح توسعه شیلات کرمان، میزان تولید 970 تنی کنونی استان کرمان طی پنج سال به 6 هزار تن افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال 800 نفری طرح توسعه شیلات کرمان افزود: افزایش تولید آبزیان با استفاده از 10 درصد از ظرفیت‌های موجود حاصل می‌شود و می‌توانیم سالانه افزایش تولید یک‌هزار تنی آبزیان را داشته باشیم.

ابراهیمی مدت زمان اجرای طرح توسعه شیلات استان کرمان را از سال 94 تا 98 عنوان کرد و بیان داشت: از مجموع 970 تن آبزیان تولیدی شمال استان کرمان در سال گذشته، 669 تن سردآبی و 300 تن گرمابی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان به دلیل دارا بودن آب‌های شور، شیرین و کوهستانی قابلیت پرورش انواع آبزیان را دارد و در سال گذشته 425 هزار قطعه ماهی زینتی تولید کردیم.

مدیر شیلات شمال کرمان با اشاره به برگزاری 7 هزار نفرروز دوره‌های آموزشی و ترویجی در استان گفت: 7 هزار منبع آبی مستعد آبزی‌پروری در استان کرمان وجود دارد.

ابراهیمی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مقرر شد، بازارچه آبزیان را در سطح استان کرمان داشته باشیم
منبع : خبرگزاری فارس

قابلیت تولید انواع ماهی در استان کرمان وجود دارد

مدیر شیلات شمال استان کرمان گفت: ظرفیت و قابلیت تولید انواع ماهی‌های سردابی و گرمابی در استان کرمان وجود دارد
مهدی ابراهیمی در جلسه شورای شیلات استان در محل استانداری کرمان، اظهار کرد: با تعریف طرحی که در حوزه شیلات استان انجام شده، می‌توان در مدت 5 سال میزان تولید ماهی این خطه را به 6 هزار تن افزایش داد.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت تولید ماهی و مصرف آن در سبد خانوارها، تصمیم به اجرای این طرح و تولید ماهی در سطح عمده گرفته شده است.

مدیر شیلات شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در طرح مذکور تنها 10درصد ظرفیت استان مدنظر قرار گرفته است، گفت: در طرح تولید آبزیان نه تنها آبی مصرف نمی‌شود بلکه از مصرف بی‌رویه و اسراف آب نیز جلوگیری می‌شود.

ابراهیمی، اظهار کرد: این طرح در ابتدای سال 94 وارد مرحله تولید می‌شود و تا سال 98 بر اساس یک برنامه زمان‌بندی تولید سالانه یک هزارتن عملی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 970 تن ماهی در استان کرمان تولید می‌شود، افزود: این میزان تولید شامل 669 تن ماهی سردابی و 300 تن ماهی گرمابی است.

مدیر شیلات شمال استان کرمان مکان‌های پرورش ماهی را در حوزه سدها و بندهای آبی و استخرهای ذخیره آب دانست و گفت: در حال حاضر امکان تولید آرتنیا (موجودی زنده که غذای خاویار ماهی است) در رفسنجان مراحل اولیه خود را پشت سرمی‌گذارد.

ابراهیمی، اظهار کرد: شیلات استان برنامه زمان بندی مختلفی برای پرورش انواع ماهی‌های زینتی، قورباغه و زالو و دیگر آبزیان مفید دارد.

وی با بیان اینکه حدود 7 هزار نفر روز آموزش توجیهی و ترویجی در استان اجرا شده است، افزود: هم‌اینک 7هزار منبع آبی مستعد پرورش آبزیان در استان کرمان وجود دارد.

مدیر شیلات شمال استان کرمان، تصریح کرد: قبلا به ازای هر 10لیتر آب در ثانیه یک تن ماهی تولید می‌شد و اکنون به ازای هر لیتر آب یک تن ماهی تولید می‌شود.

ابراهیمی بیان کرد: در راستای اجرای طرح شیلات در مراکز شهرهای بزرگ بازارچه‌های فروش ماهی و آبزیان ایجاد می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در استان کرمان کمتر از میانگین کشوری است، گفت: کیفیت محصولات تولید شده در کرمان بهتر از دیگر استان‌های همجوار است.

مدیر شیلات شمال استان کرمان با بیان اینکه امکان پرورش انواع آبزیان در کرمان فراهم است، اظهار کرد: مسئله تولید شیلات در کویر برای بسیاری از افراد باور نکردنی است اما با کمک مدیران استان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این مسئله دور از دسترس نیست.

ابراهیمی افزود: با روش‌های سنتی در مدت زمان 5 سال به تولید 6 هزار تن ماهی می‌رسیم و در صورتی که تولید مکانیزه شود می‌توان در این مدت 18 هزار تن ماهی تولید کرد.

مدیر شیلات شمال استان کرمان با اشاره به اینکه در شهرستان کرمان نیز امکان پرورش 1هزار و 190 تن ماهی وجود دارد، بیان کرد: این میزان تولید تنها در استخرهای ذخیره آب انجام می‌شود و با پرورش آبزیان در بندها و سدها ارتباطی ندارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تولید برخی اقلام ماهی برای سلامت آب نیز مفید است، خاطرنشان کرد: اگر تولید 6 هزارتن ماهی در استان کرمان محقق شود، سرانه مصرف ماهی هر فرد کرمانی 3 کیلوگرم می‌شود که اتفاق بسیار خوبی است
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید