تلاش براي افزايش توليد ماهيان خاوياري در کرمانشاه

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تلاش براي افزايش توليد ماهيان خاوياري در کرمانشاه

سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

تلاش براي افزايش توليد ماهيان خاوياري در کرمانشاه
پرورش مصنوعی ماهیان خاویاری به منظور تولیدگوشت و استحصال خاویار در جهان از سابقه کوتاهی برخوردار است.
در واقع ماهیان خاویاری از گونه های نادر و بسیار قدیمی هستند که پرورش آنها در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
امروزه اهمیت ارزش غذایی ماهیان خاویاری برکسی پوشیده نیست و به گفته کارشناسان در کشورهایی که ماهی و خاویار در عادات غذایی مردم جایگاه ویژه ای دارد میزان ابتلا به افسردگی بسیارکمتر از دیگرکشورهاست.
از طرفی وجود اسیدهای چرب quotation mark امگا 3 quotation mark در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی می شود.
در این میان چند سالی است پرورش این گونه ای ارزشمند درکرمانشاه شروع شده است و به گفته مدیرکل شیلات کرمانشاه ، این استان از نظر پرورش ماهیان خاویاری به ویژه تاس ماهی به عنوان گونه مهم ماهیان خاویاری در حال حاضر یکی از تولیدکنندگان مهم کشور است و تمامی گونه های مختلف این ماهیان در آب های استان پرورش داده می شود .
پرورش این نوع ماهیان ، خاص مناطق گرمسیری کرمانشاه یعنی شهرستان های قصر شیرین ،سرپل ذهاب و گیلانغرب است که به دلیل وجود سد های فراوان و آب و هوای مناسب شرایط پرورش این نوع ماهیان در این مناطق فراهم شده است.
دمای آب در این مناطق حدود 25 درجه سانتیگراد ثابت است و این دما از مناسب ترین دماها برای رشد این ماهیان است.
کیومرث شهبازی می افزاید : پیش بینی می شود امسال حدود 18 تا 20 تن گوشت ماهیان خاویاری در استان تولید شود و این در حالیست که پارسال بیش از 12 تن گوشت این ماهیان در استان تولید شد.
وی می گوید: کرمانشاه با توجه به استعدادی که دارد می تواند درزمینه تولید ماهیان خاویاری درکشور پیشتاز و به قطب ماهیان خاویاری تبدیل شود.
به گفته مدیرکل شیلات کرمانشاه تولید خاویار وگوشت خاویار می تواند ارزآوری بسیار بالایی برای استان داشته باشد ضمن اینکه در اشتغالزایی نیز اثرات مثبتی دارد.
کیومرث شهبازی می گوید : 3 مجتمع هزار تنی در گلین گیلانغرب ، مجتمع 200 تنی تنگ منصوری اسلام آبادغرب و طرح 100تنی سراب گرم سرپل ذهاب در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در دست ساخت است که با اعتبار طرحهای سرپل ذهاب و اسلام آباد موافقت شده است و پیگیر اقدامات لازم در زمینه زیرساختهای این طرحها هستیم.
وی می گوید:کرمانشاه پارسال بیشترین میزان ماهی مولد را تحویل انستیتو بین المللی ماهیان خاویاری گیلان داد.
مدیر جهاد کشاورزی گیلانغرب با اشاره به شرایط ویژه این شهرستان برای پرورش ماهیان خاویاری می گوید : شهرستان گیلانغرب با وجود 2 سد مخزنی و زاگرس قابلیت بالایی در تولید ماهیان خاویاری دارد.
آقای فلاحی می افزاید: پارسال 65 قطعه ماهی خاویاری پنج ساله از مزرعه پرورش ماهیان خاویاری شهرستان گیلانغرب به مرکز خاویار رامسر انتقال یافت که از 3 قطعه این ماهیان 9 کیلوگرم خاویار استحصال شد.
وی می گوید : هم اکنون 2 هزار قطعه ماهی خاویاری یک تا سه ساله از انواع فیل ماهی، سیبری و اوزن برون پرورش می یابد که خاویار این ماهیان پس از پنج سال آماده برداشت است.
به گفته مسئولان شیلات کرمانشاه هم اکنون 5 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری به ظرفیت 7 تن در استان وجود دارد.
آنان معتقدند استان کرمانشاه این توانمندی را دارد که سالانه بیش از 7 هزار تن خاویار و گوشت سفید تولید کند که با برنامه ریزیهای انجام شده تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 30 هزار تن می رسد تا جاییکه این استان از نظر پرورش ماهیان خاویاری به ویژه تاس ماهی به عنوان گونه مهم ماهیان خاویاری و نیز تولید خاویار هم اکنون یکی از تولید کنندگان مهم در کشور است و با توجه به شرایط ویژه کرمانشاه این استان در آینده ای نزدیک به قطب تولید گوشت و خاویار کشور تبدیل می شود
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید