" تیلاپیا" خطرات زیست محیطی دارد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

" تیلاپیا" خطرات زیست محیطی دارد /گ

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

" تیلاپیا" خطرات زیست محیطی دارد
برخی معتقدند ماهی تیلاپیا دارای خطرات زیست محیطی است و از طرفی اگر چه ظاهرا هنوز ثبت نشده اما گویا در سلامت ما نیز ممکن است تاثیرات سویی داشته باشد.
چندی پیش به نقل از کارشناسان گفته شد براساس اعلام موسسه بین‌المللی بهداشت تغذیه آمریکا،‌ ماهی تیلاپیا حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا3 است اما میزان امگا6 موجود در آن،‌ بیش از اندازه زیاد و نگران‌کننده است.
پژوهشگران این موسسه می‌گویند مصرف 2 وعده این ماهی در طول هفته می‌تواند به‌دلیل داشتن امگا3، نقش محافظتی برای سیستم قلبی و عروقی‌مان داشته باشد اما امگا6 بیش از اندازه، می‌تواند باعث بروز التهاب، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تحریک ریه‌ها و تشدید آسم شود. از این‌رو، محققان مصرف مداوم و فراوان ماهی تیلاپیا را برای عموم مردم، به‌ویژه بیماران فوق‌الذکر توصیه نمی‌کنند.

همچنین برخی کارشناسان از مشکلات زیست محیطی این ماهی سخن می گویند. علاوه بر این چندی پیش در نشستی بحث این ماهی به یکی از شوراهای استان کشیده شد و مدیرکل محیط زیست و جهادکشاورزی استان پیراموان آن مواضع خود را بیان کردند و همین بهانه‌ای شد تا در همین ارتباط با کارشناسان و مسوولان مرتبط به گفتگو بپردازیم که از نظر می‌گذرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداراه کل حفاظت محیط زیست استان سمنان معتقد است: ماهی تیلاپیا دارای خطرات زیست محیطی است.

بهرامعلی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با بیان اینکه ماهی تیلاپیا ماهی مقاومی بوده و دارای بازدهی خوبی است، افزود: این ماهی غیر بومی و همه چیز خوار است و وارد شدن آن‌، اکوسیستم ماهی‌های بومی را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به برخی فواید این ماهی در خصوص بازدهی پروتئینی آن گفت: طبق تفاهم نامه فی ما بین سازمان شیلات و همچنین محیط زیست کشور طرح پایلوتی در خصوص پرورش این ماهی در استان یزد حدود سه سال پیش آغاز شد .

‌معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداراه کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در این پایلوت معین شده که مدیریت شیلات باید ابهامات و سؤالاتی را که در خصوص مسائل زیست ماهی پرورش این ماهی وجود دارد پاسخ دهد و اگر این مسائل و موارد مطرح شده بین این دو سازمان برطرف شود، پرورش این ماهی بلامانع است.

تاکید محیط زیست بر عدم تکثیر و تولید تک جنسیتی تیلاپیا

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست کشور خواستار تولید تک جنسیتی این ماهی و تکثیر نشدن آن است، خاطرنشان کرد: چون این ماهی غیر بومی بده و ماهی بسیار مقاومی است، اگر وارد آب‌های داخلی شود ضررات جبران ناپذیری را به گونه‌های بومی وارد می‌کند.

ظاهری با بیان اینکه در سیستم پرورش نباید تولید مثل و تکثیر صورت نگیرد، گفت: این ماهی در صورت اجازه تکثیر به سرعت تکثیر می‌یابد و با جمعیت زیاد خود همه مصرف غذایی سایر ماهیان را از بین می‌برد‌.

وی در پایان تصریح کرد: اگر مسائل و موارد مطرح شده بین سازمان محیط زیست و شیلات در خصوص تولید تک جنسیتی این ماهی حل شود و در صورت ابلاغ از سوی سازمان مرکزی، توسعه و پرورش این ماهی مشکلی ندارد.

آغاز پرورش تیلاپیا در سمنان منوط به موافقت سازمان محیط زیست کشور است

همچنین مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: ماهی تیلاپیا ماهی غیر بومی و بسیار مقاوم به هر نوع آب و هوایی است‌.

مسعود مهدوی در خصوص فواید این ماهی نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: هزینه تولید آن نسبت به سایر ماهی‌ها بسیار پایین است و نیاز اکسیژن بسیار پایینی دارد.

وی با بیان اینکه این ماهی قابلیت تطابق با هر نوع آب و هوایی را دارد، خاطر‌نشان کرد: این ماهی به راحتی در آب شور زندگی می‌کند و مقاومت نسبی نیز در برابر بیماری‌ها دارد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص پرورش این ماهی نیز گفت: قرار بود در پایلوتی که در استان یزد آغاز شده، واردات تک جنسی این ماهی صورت گیرد و در سال‌های بعد نیز تولید تک جنسی این ماهی انجام شود.

مهدوی در پایان تصریح کرد: آغاز پرورش این ماهی برای تأمین نیازهای پروتئینی استان در صورت اخذ موافقت نامه از سوی سازمان محیط زیست کشور شروع می‌شود.

منبع: آذر پژمان-خبرنگار ایسنا، منطقه سمنان

دیدگاه خود را بیان کنید