تالاب افسانه‌ای استیل اسیر دست مرگ‌اندیشی بشر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تالاب افسانه‌ای استیل اسیر دست مرگ‌اندیشی بشر /گ

یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

تالاب افسانه‌ای استیل اسیر دست مرگ‌اندیشی بشر
خبرگزاری فارس از آستار، تالاب استیل در هفت کیلومتری شهر آستارا در حاشیه جاده لوندویل به آستارا قرار دارد.
اهمیت اکوتوریستی این تالاب از نظر نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی مانند کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف جلوه‌ای زیبا را به نمایش می‌گذارد.
ضلع ‌غربی تالاب پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی و ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور وجود دارد که منظره بسیار جالب توجهی را ایجاد کرده است.
تالاب استیل در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران است و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.
وجود درختان توسکا در این تالاب جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده و مهم‌ترین ویژگی‌ درختان این تالاب قرار گرفتن ریشه آنها در آب است که همواره در پهنای تالاب جابه جا می‌شوند و حرکت می‌کنند به همین دلیل تالاب آستارا به تالاب درختان شناور معروف است.
آبگیرها، بومی‌سازی با ساختار و مشخصات بینابینی محیط‌های خشکی و آب هستند و یک اکوسیستم انتقالی محسوب می‌شوند که طبق این وضعیت در گروه اکوسیستم‌های آسیب‌پذیر‌ قرار می‌گیرند.
این بوم‌سازان‌های طبیعی آبی‌ از مهم‌ترین محیط‌های زایش و تنوع‌زیستی هستند

اسارت اکوسیستم تالاب استیل در دست توسعه نامتوازن
هر نوع نوشتار درباره تالاب‌ «استیل» آستارا که به سال 1329 توسط «میرزا عباس قلی آگینت» مرمت و دیوارکشی شده، مانند یک رمان غیر خطی است که در آن نه ‌تنها ترتیب حوادث به صورت دایم در حال تغییر و جابه‌‌جایی است بلکه رابطه‌ قراردادی زمان و مکان نیز از هم گسسته است.
به نظر می‌رسد که اکوسیستم و محیط ‌زیست تالاب استیل امروزه اسیر دست مرگ‌اندیشی انسان‌ و توسعه‌ نامتوازن و مدرنیته شده است.
آستارا با فاصله‌ای حدود 198 کیلومتر از مرکز گیلان مانند نگینی بر دامان کوه‌های سرسبز تالش و بر آستانه‌ بی‌نهایت آب دریای کاسپین با لاجوردی خیال‌انگیز آسمان و درختان جنگل‌های باستانی شمال آرمیده است.
در فاصله پلیس ‌راه تا آستارا آبگیر بی‌نظیر استیل «یکی از پنج منطقه‌ نمونه‌ گردشگری گیلان و تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور» با چشم‌اندازی بی‌همتا به چشم می‌خورد که به تمام‌ معنا رویایی است.
*تالاب استیل تجربه‌ای برای نفس کشیدن‌های طبیعت
استیل، تالابی برای تجربه‌ کامل نفس کشیدن‌های طبیعت و نمایش عاشقانه‌ آفرینش با توسکاهای شناور منحصر به‌فردش علاوه بر وجود امنیت نسبی و کمی عمق آب، مانند مادری مهربان میزبان پرندگان مهاجر و نادر نظیر «چین‌گیر نوک‌سرخ» و مامن جوجه‌آوری پرندگان کم‌یابی «باکلان کوچک»، «آگرت» و... است که برای زاد و ولد از بخش‌های مرکزی اروپا‌، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند.
استیل از نخستین ایستگاه‌های فرود پرندگان مهاجر به کشورمان در فصل برگ‌ریزان است که تعداد این پرندگان مهاجرگاه تا 7 هزار قطعه در سال می‌رسد

افسانه شکار صید اردک‌ماهی در تالاب افسانه‌ای استیل
ماهیگیرهای بومی و توریست آستارا از شکار و صید اردک ماهی و کپورهایی صحبت می‌کنند که امروزه حیات‌ آنها در این آبگیر افسانه‌ای خود تبدیل به افسانه شده است.
تالاب استیل مانند دیگر تالاب‌ها و آبگیرها از ارزش چندگانه‌ای در زمینه‌ اکوتوریسم‌، تأمین زیستگاه‌، زیبایی محیط‌، احساس ثبات و آرامش و.... برخوردار است.
تالاب استیل علاوه بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی‌ و اجتماعی نیز کارکرد بسیار مهمی دارد. این تالاب از نظر دسترسی سریع و آسان به جاده، چشم‌اندازهای طبیعی و مجاورت با روستای بهشت‌گونه‌ «دربند» از اهمیت اکوتوریستی بسیاری برخوردار است.
استفاده از تالاب‌ها به عنوان مناطق تفرجگاهی اگر چه یکی از اهداف جدید مدیریت تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست ایران در راستای آشنایی مردم با ارزش‌ها و حفاظت از آنها به شمار می‌رود اما اگر این اقدام بدون برنامه‌ریزی صحیح باشد، نه‌تنها هدف مذکور محقق نمی‌شود بلکه گاهی به روند تخریب تالاب نیز کمک می‌کند.
وسعت تالاب استیل حدود 138 هکتار و حجم آب آن به طور تقریبی یک‌میلیون مترمکعب است که عمدتاً از نزولات جوی تامین می‌‌شود و مردم منطقه اعتقاد دارند که علاوه بر نزولات جوی، منابع دیگری مانند چشمه‌های کف‌بستر و ارتباط آبی زیرزمینی با دریای خزر از دیگر منابع تامین‌کننده‌ آب استیل بوده و از سال 1381 سازمان حفاظت محیط زیست کشور این منطقه‌ را شکار ممنوع اعلام کرده است.
*آسیب تالاب استیل آستارا در سال‌های گذشته
با وجود تمام این زیبایی‌ها و ارزش‌های آورده، تالاب استیل مانند دیگر عرصه‌های محیط زیستی کشور در معرض آسیب‌های فراوان قرار گرفته است.
در سال‌های گذشته گسترش روزافزون شهر، پیشروی انسان به طرف تالاب و ازدحام جاده که موجب کاهش مهاجرت پرندگان شده است، روییدن شبانه‌ خانه‌ها در محدوده‌های خارج از شهر مانند شهرک جهاد و غلام‌محله و در زمین‌های زراعتی‌ فعالیت کارگاه‌های آسفالت و شن و ماسه‌، ایجاد آلودگی و کاهش سطح آب‌، تخلیه و انباشت زباله و نخاله‌، پیش‌بینی عبور خط راه‌آهن و معدن شن و ماسه آزادگان و ریختن زباله کامیون‌ها و... از حاشیه‌ تالاب‌ و گذر دکل‌های برق فشار قوی از جمله تهدیدهای نگران‌کننده‌ تالاب استیل است.
مدافعان محیط زیست منطقه بارها خطرات را به مسئولان گوشزد کردند اما پاسخی به دوستداران محیط زیست داده نشد

عبور دومین دکل برق از وسط تالاب استیل
دومین دکل فشار قوی برق از وسط تالاب استیل عبور کرد و معدن شن و ماسه ‌آزادگان افتتاح شد و شهرک‌سازی و دیگر موارد صورت گرفت.
تابستان آب تالاب استیل برای کشاورزی برنج‌کاری استفاده می‌شود و استفاده بیش از حد از آب موجب خشک شدن و نابودی استیل شده است و موجودات آبزی و پرندگان آن در حال نابودی هستند.
یا تاسیس یک هتل در داخل تالاب استیل، کارخانه و... تاکنون تنها یک چهارم تالاب از اوایل انقلاب توسط کشاورزان از تصرف بیرون آمده و توسط دولت وقت سند کشاورزی داده شد و به این یک‌چهارم کنونی استیل نیز ترحم نمی‌شود و احداث جاده، دکل، هتل و شهرک‌سازی و... استیل را به حال مرگ فرو بوده و باید آن را نجات داد.
این اخطار مدافعان محیط زیست و فریاد حیات‌وحش و محیط زیست آستارا است.
*مرگ زودرس تالاب رویایی استیل در گرو تصمیم‌های اشتباه
تصمیم‌گیری‌های اشتباه و کم‌توجهی به توسعه‌ آموزش‌های تخصصی در حوزه‌ تالاب‌ها مرگ زودهنگام این تالاب رویایی را رقم می‌زند.
چنین به نظر می‌رسد که عمده‌ترین عامل تخریب به حاشیه رانده شدن مطالبات مردمی در مواجهه با مشکلات محیط زیستی‌ است که خود این مورد را می‌توان در تنگناهای اقتصادی و برخوردهای نامناسب با برخی از این مطالبات جستجو کرد.
شرایط اقتصادی کشور مردم را در وضعیتی قرار داده که اولویت‌ آنها اکنون سامان دادن به زندگی روزمره است و توجه چندانی به حفظ ارزش افزوده و پایدار محیط زیست نمی‌شود.
اگر حتی با دید اقتصادی به تالاب استیل نگاه شود باید بر این واقعیت تأکید کرد که رشد اقتصادی بدون حفاظت محیط‌زیست و اکوسیستم این تالاب ملی و دیگر تالاب‌ها و منابع‌طبیعی امکان‌پذیر نیست

دیدگاه خود را بیان کنید