ضرورت توجه به آبزي پروري در خراسان شمالي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ضرورت توجه به آبزي پروري در خراسان شمالي /گ

یک‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۱۸ بازدید

ضرورت توجه به آبزي پروري در خراسان شمالي


بجنورد / واحد مرکزی خبر :باید و نبایدهای آبزی پروری در خراسان شمالی
خراسان شمالی با بیش از 28 هزار و 430 کیلومتر مربع مساحت دارای ظرفیت و قابلیتهای فراوانی در بخش کشاورزی است که توجه به این ظرفیتها می تواند گامی موثر در رشد و توسعه پایدار استان باشد.
از جمله این ظرفیتها که در چند سال اخیر مورد توجه متولیان امر و سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته است ، توجه به قابلیت آبزی پروری در استان است بطوری که هم اکنون 73 مزرعه پرورش ماهی اعم از گرمابی ، سردابی و زینتی در استان فعالیت دارند که از این تعداد 16 مزرعه پرورش ماهی گرمابی ، 53 مزرعه پرورش ماهی سردابی و 4 واحد هم در بخش تکثیر و پرورش ماهیان زینتی فعالیت دارند.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه هم اکنون با هدف افزایش سهم تولیدات آبزیان و افزایش آن در سبد غذایی خانوار ، توسعه شیلات استان در دستور کار این سازمان قرار گرفته است گفت : در کنار افزایش تولید آبزیان ، افزایش سرانه مصرف این محصول بین خانوارهای شهری ، روستایی و عشایری به منظور ارتقای سلامت غذایی جامعه نیز باید مدنظر قرار گیرد.
این در حالی است که برابر آمارهای موجود ، سرانه مصرف ماهی در کشورمان 8کیلوگرم و در استان خراسان شمالی کمتر از 5کیلوگرم است که باید افزایش یابد.
گلداد در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای آبی استان گفت : هم اکنون با وجود بیش از 6250 منبع آبی اعم از چشمه ، چاه ، قنات ، رودخانه در استان تنها از 1 درصد آن در بخش تولید ماهی استفاده می شود.
این کارشناس بخش شیلات با اشاره به اینکه بحث مالکیت مشاع منابع آبی از جمله مهمترین مشکلات استفاده از منابع آبی استان است می گوید : با بکار گیری آب سدها می توان این مشکل را برطرف کرد .
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه میزان تولید ماهی در سال 83 در خراسان شمالی 300 تن بود اما پارسال این میزان به بیش از هزار تن افزایش یافته، پیش بینی کرد تا پایان امسال 1200 تن ماهی گرمابی و سردابی در استان تولید شود که نسبت به پارسال (1026 تن) 17 درصد رشد خواهد داشت .
گلداد با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود در سال 92 در خراسان شمالی 960 تن ماهی تولید شود می افزاید : با رسیدن به تولید پیش بینی شده شاهد 25 درصد افزایش تولید به نسبت برنامه پنجم توسعه خواهیم بود .
وی همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون 120 نفر در بخش گرمابی و سردابی و 7 نفر نیز در بخش پرورش ماهی های زینتی بطور مستقیم و 300 نفر هم بطور غیر مستقیم در این بخش فعالیت می کنند می افزاید : با تلاشهای و ارزیابیهای انجام شده در سال 91 ، خراسان شمالی در بخش تولید ماهیان پرورشی دارای رتبه بیست و پنجم در کشور بوده است که این جایگاه با توجه به ظرفیتهای بالای استان می تواند ارتقا یابد.
به گفته یاوری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم از محل اعتبارات طرح توسعه بخش کشاورزی و کمکهای فنی و اعتباری و صندوق توسعه ملی 18 طرح جدید احداثی به ارزش 1میلیارد و 739میلیون تومان با ایجاد اشتغال 39 نفر و ظرفیت تولید 248 تن به بانک معرفی شده است که تاکنون 14 طرح آن به ارزش 1میلیارد و 110میلیون تومان برابر 64 درصد جذب شده است.
معاون مدیر امور شیلات وآبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به اینکه هم اکنون2 مزرعه بزرگ ماهی زینتی با ظرفیت تولید 500000 قطعه و 2 مزرعه تکثیر و پرورش ماهی های زینتی به ظرفیت 15000 قطعه در استان فعالیت دارند می گوید : پرورش ماهی زینتی در شهرها افزون بر اینکه نیاز به سرمایه و زمین اندک دارد می تواند زمینه های اشتغالزایی خوبی در استان ایجاد کند به شکلی که در هر کارگاه کوچک پرورش ماهی زینتی دست کم دو نفر به طور مستقیم و دو نفر به طور غیر مستقیم مشغول به کار شوند.
سالار همچنین با اشاره به شرایط آسان راه اندازی کارگاه های ماهیان زینتی می گوید: داشتن حداقل 70 متر فضای خانگی برای تولید 50 هزار قطعه در سال ، بی نیازی به آب جاری و امکان استفاده از آب چاه های داخل منازل از مهمترین شرایط راه اندازی این کارگاه ها است که موجب ترغیب و تقویت انگیزه سرمایه گذاران می شود.
رجب پور کارشناس مهندسی شیلات گرایش تکثیر و پرورش آبزیان نیز با اشاره به مشکلات پیش روی فعالان بخش پرورش ماهی استان می گوید : گسترش این مزارع در خراسان شمالی با مشکلاتی مواجه بوده که کمبود نقدینگی ، گرانی خوراک ماهی و ارزانی ماهی در بازار خرید و فروش از جمله این دغدغه‌ها است .
رستمی کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه توسعه شیلات علاوه بر کمک به امنیت غذایی جامعه ، با ایجاد کارگاه‌ها و صنایع تبدیلی مرتبط ، افزایش نرخ اشتغال را به همراه خواهد داشت و با افزایش درآمد بهره ‌برداران ، وضعیت معیشتی کشاورزان استان را ارتقا می بخشد می گوید : وجود اراضی وسیع و بلا استفاده ، وجود رودخانه های پرآب ، نیروی کار فراوان و ایجاد جاذبه های گردشگری در بخش پرورش ماهی های زینتی از مهم ترین دلایلی است که توسعه پرورش آبزیان را به عنوان یکی از فعالیت های اقتصادی درخراسان شمالی ضروری ساخته است

دیدگاه خود را بیان کنید