کویری که میزبان اهالی دریا است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کویری که میزبان اهالی دریا است /گ

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

کویری که میزبان اهالی دریا است
باشگاه خبرنگاران جوان قم، خیلی‌ها با تصور خطرناک بودن از آن دوری می‌کنند، عده‌ای افزایش قیمت‌ها را بهانه می‌کنند و عده‌ای دیگر همیشه از بویش که به نظر نامطبوع می‌رسد و یا نحوه تمیز کردنش فرار می‌کنند.
مادران و پدرانی دیده‌ام که مصرفش را جزء واجبات خانواده می‌دانند و حتی فرزندانشان را مجبور به استفاده از آن می‌کنند و در عوض والدینی دیده‌ام که چون خودشان گریزان‌اند اجازه نزدیک شدن فرزندانشان را نیز نمی‌دهند.
نسبت تولیدش را تنها به مردمان شمال و جنوب کشور می‌دهند اما کیست که نداند در دل کویر، در هوای گرم و خشک استان قم و در شرایطی که تامین آب شرب مردم با مشکل رو به رو است، تولیدش در انواع مختلف انجام می‌شود.
تولید 1043 تن انواع آبزیان طی 91 در قم
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم از تولید بیش از هزار و 43 تنی انواع آبزیان در طول سال گذشته و رشد 13 درصدی نسبت به سال‌های قبل خبر داد.
سید محمد طاهری اظهار داشت: استان قم با دارا بودن 68 صدم مساحت کشور و دارا بودن اقلیم نیمه خشک، 32 صدم تولیدات آبزی پروری کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: میزان تولید انواع آبزیان استان قم درسال 1391 از مرز یکهزار تن گذشته و به هزار و 43 تن رسید که نسبت به سال قبل 13 درصد افزایش یافته است، این میزان تولید در تمام بخشهای تابعه استان و در 212 استخر پرورش ماهی و منبع آبی استان انجام شده است.
میزان تولید خاویار فیل ماهی در سال 92
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم تاکید کرد: در شش ماهه اول سال جاری 22 و سه دهم کیلو گرم خاویار فیل ماهی پرورشی و 7 تن گوشت ماهیان خاویاری در مزرعه جوادالائمه (ع) قم استحصال شده است و مبلغ 18 هزار میلیون ریال نیز تسهیلات بانکی برای احداث استخرهای دومنظوره پرورش ماهی و فعالیت آبزی پروری به بانکهای عامل معرفی گردیده است.
کدام نوع از ماهیان در قم تولید می‌شوند؟
طاهری با بیان اینکه رتبه استان قم در پرورش ماهیان سردابی و گرمابی در استخرهای ذخیره آب دومنظوره کشاورزی کشور به ترتیب دهم و هفتم است، گفت: انواع ماهیان پرورشی استان شامل ماهی قزل آلای رنگین کمان، قزل آلای خال قرمز، کپور، آمور، فیتوفاگ، بیگ هد، ماهیان خاویاری و ماهی سفید دریای خزر است.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم با تاکید بر اینکه کیفیت آبزیان تولیدی استان در حد مطلوب می‌باشد، گفت: همچنین 33 کیلوگرم خاویار فیل ماهی پرورشی تولیدی مزرعه جواد الائمه (ع) قم در سال 91 به خارج از کشور صادرشده است.
طاهری با اشاره به اینکه تنها سه استان قم، مازندران و گیلان در کشور موفق به تولید خاویار پرورشی فیل ماهی درسال91 شده‌اند، تصریح کرد: تولید ماهیان زینتی استان در سال 1391 معادل سه میلیون و 320 هزار قطعه بوده که نسبت به سال قبل 38 درصد افزایش داشته است و در رتبه هفتم تولید ماهیان زینتی کشوری قرار گرفت.
تولید ماهی که همسو با کشاورزی است
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم اظهار داشت: فعالیت پرورش ماهی در استان همسو با فعالیت کشاورزی بوده و استخرهای ذخیره آب دومنظوره پرورش ماهی بنحوی طراحی و احداث می‌شوند که ضمن تامین هدف ذخیره آب کشاورزی، امکان پرورش ماهی را به نحو مطلوب فراهم کنند.
طاهری در خصوص مزایای ساخت استخر ذخیره آب در مزارع کشاورزی گفت: با این کار امکان ذخیره نمودن حق آبه کشاورزی در استخر و مصرف آب در زمان مورد نیاز فراهم می‌شود‏ و ذخیره نمودن آب در استخر بهنگام شب و عدم نیاز به پرداخت هزینه کارگری آبیار ی مزارع در شب و رهائی از مشکلات ومحدودیتهای آبیاری نیز از دیگر مزایا است.
وی با بیان اینکه چنین کاری موجب افزایش توان مدیریت آبیاری با توجه به امکان آبیاری محصولات با هر رژیم آبیاری می‌شود‏، گفت: آبیاری مزرعه در روز با میزان آب بیشتر (چندین برابرآبدهی منابع آبی) خروجی از استخر ذخیره، که باعث بهبود مدیریت و افزایش راندمان و عملکرد آبیاری و هدر رفت آب می‌شود.
به گفته طاهری با این کار همچنین در مواقع قطع برق چاه کشاورزی و یا نداشتن حق آبه در روز، عملیات آبیاری مزرعه متوقف نشده و آب استخر ذخیره برای آبیاری قابل استفاده خواهد بود و در ساعات محاسبه برق به صورت نرخ پیک حداکثری در طول روز، می‌توان چاه را خاموش و در هزینه برق صرفه جویی نمود و در عین حال آبیاری مزرعه را ادامه داد.
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی اظهار داشت: از جمله این مزایا بهره برداری دومنظوره و بهینه از آب کشاورزی‏، ایجاد اشتغال مولد مستقیم وغیر مستقیم، کاهش مهاجرت روستائیان از روستا به شهر، تقویت اقتصاد کشاورزان از طریق ایجاد یک درآمد جنبی مطمئن و قابل توجه، افزایش تولید ماهی وپروتئین سفید حیوانی مرغوب، ترویج و افزایش فرهنگ آبزی پروری و مصرف آبزیان درمناطق روستائی و شهری، افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی در اثر غنی شدن آب استخر (ناشی از فعالیتهای زیستی ماهی) و اصلاح ساختمان و بافت خاک زراعی و کاهش مصرف کودهای شیمیایی درمزرعه اشاره کرد.
حمایت از تولید کنندگان ماهی در استان
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان قم افزود: در راستای توسعه آبزی پروری و مکانیزاسیون استخرهای پرورش ماهی، تسهیلات بانکی و کمکهای فنی اعتباری در اختیار آبزی پروران استان قرار داشته و نیز دوره‌های آموزشی تخصصی تجهیز و مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی هر ساله برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه 90 درصد هزینه احداث و مکانیزاسیون استخرهای دومنظوره پرورش ماهی و فعالیت‌های آبزی پروری از طریق تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان و آبزی پروران قرار می‌گیرد، گفت: در راستای سهولت دسترسی به ماهی و افزایش فرهنگ مصرف آبزیان، به متقاضیان احداث یا تجهیز و بهسازی مراکز عرضه بهداشتی و استاندارد آبزیان، تسهیلات بانکی مناسب پرداخت می‌شود.
طاهری در خصوص فعالیت‌های بخش شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی قم در خصوص افزایش تولید آبزیان استان، گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به برگزاری کلاسهای آموزشی تخصصی شیلاتی ویژه آبزی پروران، انجام بازدیدهای علمی و آموزشی آبزی پروران از مزارع الگویی و موفق پرورش آبزیان کشور، تولید، چاپ و توزیع کتابچه‌های آموزشی در زمینه پرورش ماهی، اعطای تسهیلات بانکی وکمکهای فنی واعتباری به متقاضیان ساخت و تجهیز استخرهای ذخیره آب دو منظوره پرورش ماهی، تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در زمینه آموزش فنون تولید آبزیان و بازدید‌های کار‌شناسی ادواری از مزارع پرورش ماهی استان و ارائه توصیه‌های کار‌شناسی به آبزی پروران اشاره کرد.
میانگین پایین مصرف ماهی در استان قم
طاهری تصریح کرد: سرانه مصرف ماهی در قم 4. 6 دهم کیلوگرم و در جهان 16 کیلوگرم است که این میزان پایین بودن مصرف ماهی و لزوم فرهنگ‌سازی مصرف آبزیان در استان را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی در خصوص فوائد استفاده از ماهی در سبدغذای خانوار گفت: گوشت ماهی دارای 19درصد پروتئین مرغوب با قابلیت هضم آسان و ضریب هضمی 96درصد می‌باشد‏، درصد زیادی از چربی‌های گوشت ماهی از نوع اشباع نشده بوده میزان کلسترول گوشت ماهی خیلی پائین است‏، گوشت ماهی و سابر آبزیان سرشار از ویتامینهای مختلفی چون گروه AوBوDوKوE بوده و مواد معدنی موجود در آن نظیر فسفر، کلسیم، آهن، سلیسیم، منیزیم، فلوئور، ید و سایر میکرو المنتها می‌باشد که همگی اثر مهمی در سلامت انسان دارند

دیدگاه خود را بیان کنید