وجود ظرفیت استحصال خاویار در استان سمنان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

وجود ظرفیت استحصال خاویار در استان سمنان /گ

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۱ بازدید

وجود ظرفیت استحصال خاویار در استان سمنان
باشگاه خبرنگاران با توجه به اینکه استان سمنان از شمال به استان های مازندران و گلستان از شرق به استان های خراسان و از جنوب به اصفهان و از غرب به استان تهران محدود شده دارای آب و هوای متنوعی است و این تنوع باعث ایجاد اقلیم های متفاوت شده است. این مهم و همچنین جمعیت 600 هزار نفری استان باعث وجود بسترهای مناسب برای پرورش انواع آبزیان شده است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در سه سال اخیر به طور متوسط تولید آبزیان در استان از رشد 20- 15 درصدی برخوردار بوده است که از 522 تن در سال 89 به 850 تن خواهد رسید.

تولید انواع گونه های مناسب آبزی پروری در استان سمنان

مسعود مهدوری با بیان اینکه در این استان انواع گونه های مناسب آبزی پروری را می توان پرورش داد گفت: انواع ماهیان سرد آبی، گرم آبی و خاویاری در استان سمنان پرورش داده می شود.

مهدوی با اشاره به اینکه ماهیان سرد آبی در دمای آب بین هشت تا 18درجه سانتیگراد رشد، تکثیر و نمو می شوند اظهار داشت: گونه های اصلی پرورش این نوع ماهی قزل آلا و رنگین کمان است که می توان در منابع آبی اقدام به پرورش آن کرد که امروزه بیشترین تولید استان را به خود اختصاص داده است و به عنوان محور توسعه بخش شیلات در استان های داخلی به شمار می رود.

وی با اعلام این مطلب که ماهیان گرم آبی در دمای آب بین 12 تا 35 درجه سانتیگراد پرورش داد افزود: چهار گونه از این ماهیان که شامل کپور معمولی، کپور علفخوار(آمور)، کپور نقره ای (فتیو فاگ) و کپور سر گنده یا بیگ هد را می توان در استان سمنان پرورش داد.

وجود ظرفیت استحصال خاویار در سطح وسیعی از استان سمنان

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از پرورش ماهیان خاویاری در سطح وسیع استان خبر داد و گفت: با برنامه ریزی می توان به دو دلیل تولید گوشت سفید و استحصال خاویار در سطح وسیع در استان اقدام به پرورش ماهیان خاویاری کرد و به همین منظور پیشنهاد شده ترتیبی داده شود که یک مزرعه پایلوت با اعتبارات عمرانی برای ترویج این صنعت در استان سمنان ایجاد کرد.

مهدوی با اشاره به توسعه پرورش ماهیان زینتی اظهار داشت: امروزه زندگی شهر نشینی و انواع سرگرمی های رایانه ای و اینترنتی باعث شده است که ما از طبیعت فاصله گرفته و از هم نشینی با آن محروم می شویم لذا با پرورش و توسعه ماهیان زینتی در شهرها می توان این طبیعت زیبا را به منازل شهر نشینان وارد کرد.

وی تصریح کرد: در استان سمنان منابع آبشوری وجود دارد که برای کشاورزی و مصارف مورد استفاده قرار نمی گیرد و می توان با برنامه ریزی و مطالعه آنها اقدام به پرورش آرتمیا در استان کرد که باعث ایجاد اشتغال و از سوی دیگر باعث ایجاد درآمد برای روستاییان می شود.

توسعه آبزی پروری در تلفیق با آب کشاورزی

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان استفاده از آرتمیا در مراکز تکثیر به عنوان غذاهای لاروها و یا در پرورش ماهیان زینتی را موثر عنوان کرد.

مهدوی تامین آب را به عنوان اصلی ترین دغدغه برای کشاورزی، مصارف صنعتی و انسانی برشمرد و گفت: لازم است با برنامه ریزی حداکثر استفاده از آب استحصالی از چاه ها به عمل آید که در این راستا هرساله تعداد قابل توجهی استخر ذخیره آب توسط مدیریت آب و خاک برای کشاورزان احداث شده که با پیگیری ها و برنامه ریزی های صورت گرفته توسط سازمان و مدیریت شیلات تفاهم نامه توسعه آبزی پروری در تلفیق با آب کشاورزی با همکاری مدیریت آب و خاک و مدیریت ترویج در حال انجام است.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه استخرها باید طوری طراحی شود که شرایط مناسب برای فعالیت آبزی پروری را داشته باشد که اجرای کامل این تفاهم نامه نقش بسزایی در توسعه آبزی پروری استان و افزایش بهره وری و راندمان آب و در نتیجه افزایش تولید گوشت سفید را به همرام خواهد داشت.

ضرورت افزایش سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوارها

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اهمیت افزایش سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوارهای روستایی و شهری گفت: با توجه به اینکه ماهی به عنوان غذای سلامتی در دنیا وطرح است و آن هم به دلیل وجود چربی های غیر اشباع امگا 3 موجود در آن است که باعث جلوگیری از سکته های قلبی و عروقی و همچنین مصرف آن باعث افزایش ضریب هوشی در کودکان و ... است.

مهدوی تصریح کرد: یکی دیگر از فواید ماهی جذب بالای 95 درصد پروتئین موجود در آن است که آن را به عنوان یک غذای برتر معرفی کرده است.

وی افزایش فرهنگ سرانه مصرف آبزیان در سبد غذایی خانوارها را یکی از وظایف مهم شیلات برشمرد و گفت: میانگین مصرف آبزیان در دنیا حدود 16 تا 17 کیلوگرم و میانگین آن در کشور ما حدود 7.5 کیلوگرم است.

سرانه مصرف ماهی در استان سمنان یک سوم سرانه کشور است

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: در استان برای افزایش سرانه مصرف ماهی در چند سال اخیر اقداماتی از قبیل برگزاری کلاس های طبخ آبزیان، چاپ و توزیع نشریات ترویجی، برگزاری نمایشگاه و تبلیغ از رسانه های ملی باعث شد تا مصرف ماهی افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.

مهدوی گفت: با توجه به ارزش غذایی ماهی در سبد خانوار به عنوان غذای سلامتی، این مدیریت برای افزایش سرانه مصرف آبزیان در استان برنامه های متعدد آموزشی را اجرا کرده است که سرانه مصرف در استان به 3.3 کیلو گرم رسیده است که تقریبا یک سوم سرانه کشور است.

وی ایجاد بازارچه های عرضه مستقیم و تازه آبزیان در سطح شهرستان ها، گنجاندن یک تا دو وعده ماهی در برنامه غذایی در مراکز آموزشی، نظامی، درمانی و ... و برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات شیلاتی در شهرستان های استان و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی در استان را برای افزایش سرانه مصرف ماهی در برنامه غذایی مردم استان موثر دانست.

235 استخر پرورش ماهی در استان سمنان

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره استخرهای پرورش ماهی در استان گفت: در حال حاضر حدود 60 استخر برای پرورش ماهیان سرد آبی، تعداد 170 استخر ماهیان گرم آبی، چهار استخر ویژه تکثیر بچه ماهی قزل آلا و یک استخر هم ویژه پرورش ماهیان خاویاری در استان فعال هستند .همچنین در استان 15 واحد پرورش ماهیان زینتی وجود دارد که سالانه بیش از 200 هزار قطعه ماهی زینتی پرورش می دهند و به بازار عرضه می کنند.

وی یادآور شد: استفاده از سیستم های نوین آبزی پروری به منظور افزایش تولیدات، پرورش متراکم کپور ماهیان، تکثیر و توسعه پرورش ماهیان زینتی، ارتقای فرهنگ مصرف آبزیان و افزایش سرانه مصرف، تشکیل و تقویت تشکل های آبزی پروری، استفاده از دستگاه میکروژنراتور (مولد آبی) در مزارع واجد شرایط و فاقد برق و ایجاد بازارچه و یا مراکز عرضه آبزیان از مهمترین برنامه های شیلات سازمان است.

چربی موجود در ماهی باعث رشد کامل مغز جنین و رشد مغز کودک در سال اول زندگی می شود

یکی از پزشکان عمومی نیز در ادامه این گفتگو اظهار داشت: پروتین موجود در گوشت ماهی دارای ارزش بیولوژیکی بالا بوده و به راحتی هضم می شود.

محمد حسین ابن علی با بیان اینکه ماهی نه تنها در مقایسه با سایر گوشت ها چربی کمی دارند افزود: چربی موجود در آنها به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب غیز اشباع دارای مزایای متعددی از قبیل کاهش تجمع پلاکتهای خونی و جلوگیری از لخته شدن خون در شر یانها، کاهش خطر سکته قلبی و مغزی، کاهش میزان مکترول ها و چربی خون و همچنین باعث تسهیل جریان خون در شریانها می شود.

وی، رشد کامل مغز جنین در زن های باردار، رشد مغز کودک در سال اول زندگی، تسریع در فرآیند یاد گیری کودک، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان ها بخصوص سرطان پروستات در مردان و سرطان سینه در زن ها و باعث کاهش بروز اختلات مغزی و انواع افسردگی می شود.

بیش از 95درصد پروتین ماهی جذب بدن انسان می شود

این پزشک تصریح کرد: پروتین حاصل از گوشت ماهی از انواع اسیدهای امینه ضروری و غیر ضروری مورد نیاز بدن انسان برای رشد و نمو و جایگزینی و ترمیم با فتها برخوردار است.

ابن علی با بیان اینکه قابلیت هضم و جذب پروتین گوشت آبزیان به دلیل برخورداری از بافت پیوندی کمتر در مقایسه با گوشت قرمز و طیور بیشتر بوده گفت: بیش از 95درصد پروتین ماهی جذب بدن انسان می شود.

وی استفاده از غذاهای دریایی در رژیم غذایی کودکان بد غذا و کم اشتها، افراد مسن، نوجوانان و جوانان در حال رشد و افراد مبتلا به عوارض گوارشی را مفید دانست و گفت: گوشت ماهی سرشار از املاح معدنی از قبیل آهن، روی، مس، فسفر، کلیسیم و به خصوص ید است.

میزان مناسب آهن، روی و مس موجود در گوشت ماهی موثر در ساخت گلبولهای قرمز خون

به گفته این پزشک، وجود کلسیم، فسفر و منیزیم موجود در گوشت ماهی در رشد و نمو استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، پوسیدگی دندان موثر است و به دلیل داشتن میزان مناسب آهن، روی و مس در ساخت گلبولهای قرمز موثر است.

ابن علی درخشندگی پوست ماهی، درخشندگی پولک ها در ماهی تازه و چسبندگی محکم آن به بدن ماهی، روشن، مرطوب و بدون بو بو آبشوش های ماهی، شفاف و کم بودن ترشحات سطح بدن ماهی، برجسته بودن چشم ماهی، براق و محکم بودن دیواره شکمی ماهی و سفت بودن گوشت ماهی را از راه های تشخیص ماهی سالم ذکر کرد.

وی گفت: تیره بودن، تغییر رنگ آبشوش ها به قهوه ای، شل بودن گوشت و جدا شدن آن به راحتی از استخوان و تو رفتگی چشم ماهی از نشانه های بارز ماهیان فاسد است.

یک جوان هم استانی نیز گفت: ماهی موجب کاهش کلسترول می شود و خطر لخته شدن و رسوب دهی خون را کاهش می دهد.

مصطفی قاسمیان افزود: همچنین ماهی موجب افزایش کارایی ذهنی در کودکان می شود و من ازهم استانی های خودم می خواهم حتمأ از گوشت ماهی استفاده کنند.

مرضیه حبیبی یکی دیگر از مصرف کنندگان گوشت ماهی بود و افزود: آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می‌دهد بنابر این نقش مهمی ‌در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد.

وی عنوان کرد: ماده مغذی دیگری که در ماهی به مقدار کافی وجود دارد، روی است و این ماده روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و نیز در بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی‌ دارد.

در ادامه محمد قزوینی نیز گفت: با توجه به این موضوع که مصرف ماهی موجب استحکام دندان ها و جلوگیری از پوکی استخوان می شود سعی می کنم از این گوشت سفید حداقل دوبار در ماه استفاده کنم.

وی در خاتمه اظهار داشت: مصرف گوشت ماهی با توجه به داشتن ید که کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می‌شود را توصیه می کنم هم استانی های عزیز از این گوشت سفید استفاده کنند

دیدگاه خود را بیان کنید