ریگان قطب پرورش ماهی در جنوب کشور /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ریگان قطب پرورش ماهی در جنوب کشور /گ

چهار‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۲ بازدید


خبرگزاری تسنیم از ریگان، کشاورزان ریگان امسال در حالی‎که با شرایط سخت آب و هوایی و تداوم خشک‎سالی 15 ساله دست وپنجه نرم می‎کنند، برای رونق اقتصادی و بهبود شرایط زندگی به روش‎های دیگر تولید روی آورده‎اند تا از تک محصولی در این شهرستان خارج شوند.
گرمای بیش از حد هوا، خشک‎سالی و پدیده خشکیدگی خوشه‎های خرما در تابستان امسال دسترنج کشاورزان را به باد داده است، اما این شرایط نتوانسته عزم کشاورزان را برای بهبود شرایط اقتصادی تحت تاثیر قرار دهد و مردمان سخت‌کوش کویر که در معرض طوفان‎های مداوم شن و بادهای چندین روزه قرار دارند، شروع به پرورش ماهی در مزارع خود کرده‎اند.
برداشت سالانه 30 هزار تن محصول خرما در ریگان
در شهرستان ریگان با وجود شش هزار هکتار زمین زیر کشت نخیلات، سالانه 30 هزار تن محصول خرما برداشت می‎شود که به‎سبب شرایط آب وهوایی این محصول همه ساله دچار خسارت شدید می‎شود.
کشاورزان ریگانی در واقع شعار سال حماسه اقتصادی را جامه عمل پوشانده و سعی در خارج شدن از اقتصاد تک محصولی در این شهرستان دارند، به طوریکه در اقدامی خود جوش در کنار مزارع و باغات خود به پرورش ماهی روی آورده‌اند.
ریگان دارای 200 حلقه چاه برای پرورش ماهی است
فرماندار ریگان در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم در ریگان اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان ریگان دارای آب باکیفیت در زمینه پرورش آبزیان است، به کشاورزان توصیه می‏‌شود در کنار مزارع خود به پرورش ماهی بپردازند.
مجید اعتمادی افزود: این شهرستان دارای 200حلقه چاه و50 رشته قنات است که کشاورزان می‎توانند در مظهر قنات خود به پرورش آبزیان مشغول شوند.
وی با اشاره به مشکل بیکاری در شرق استان کرمان خاطرنشان کرد: به راحتی می‎توان با سرمایه‎ای اندک و با سوق دادن جوانان به سمت پرورش ماهی، معضل بیکاری را به فرصت اشتغال و رونق اقتصادی در شرق استان کرمان تبدیل کرد.
استخر پرورش ماهی در ریگان وجود دارد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان گفت: امیدواریم در سالی که به نام سال حماسه اقتصادی نام‎گذاری شده است بتوانیم به این شعار جامه عمل بپوشانیم.
موسی جلالی افزود: یکی از مشکلات توسعه آبزی پروری به‌ویژه ماهیان گرمابی در شرق استان، کمبود بچه ماهی بود که علاقمندان به پرورش ماهیان گرمابی باید از شمال کشور یا زابل و جیرفت بچه ماهی مورد نیاز خود را تامین می‎کردند.
وی تصریح کرد: با همت سرمایه‎گذار بخش خصوصی و همکاری مدیریت شیلات استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان موفق شدیم استخری در حد واسط دو روستای گروه سلمان رستم آباد و گنبکی راه اندازی و دو میلیون لارو آمور و کپور در این استخر پرورش دهیم که با استقبال خوب کشاورزان روبه رو شد.
جلالی با بیان اینکه دو سال قبل رهاسازی ماهی‌ها با کارشناسی کارشناسان مجرب شیلات استان و شهرستان انجام شد، گفت: در صدد هستیم با مراقبت و کارشناسی این لاروها در آینده‎ای نزدیک نیاز استان کرمان را تأمین کنیم.
وی افزود: تاکنون 13استخر پرورش ماهی در شهرستان ریگان احداث شده که تعداد شش استخر یک هکتاری و مابقی در ابعاد کوچک‎تر احداث شده‎اند.
پرداخت سه میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان ریگانی
مدیر جهاد کشاورزی ریگان افزود:کشاورزان ریگانی در اقدامی خود جوش به پرورش ماهیان گرمابی روی آوردند که با این اقدام اقتصاد شهرستان متحول خواهد شد .
جلالی خاطرنشان کرد: برای احداث این استخرهای پرورش ماهی تاکنون سه میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده و در صورت استقبال این تسهیلات افزایش می‌یابند.
تولید بچه ماهی گرمابی در ریگان
منوچهر جهانتیغی یکی از کشاورزان شهرستان ریگان که به پرورش ماهی در این شهرستان مشغول شده است در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم در ریگان اظهارکرد: مجری طرح مزرعه تولید بچه ماهی‌های گرمابی (فیتوفاک، آمور و کپور معمولی) و تولید ماهی بازاری هستم.
وی افزود: با توجه به مشکل بودن تهیه بچه ماهی‌های گرمابی در استان کرمان و بالا بودن هزینه حمل و نقل از مراکز تکثیر گیلان، مازندران و سیستان و بلوچستان تصمیم به پرورش این نوع ماهی در ریگان گرفتم.
تولید سالیانه 20 تن ماهی در ریگان
جهانتیغی با اشاره به اینکه یک مزرعه شش هکتاری احداث کرده و شروع به تولید بچه ماهی کردم، ادامه داد: تاکنون یک میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی با وزن متوسط 10 گرم و بیش از 20تن ماهی روانه بازار کرده‌ام.
کشاورز ریگانی گفت: با احداث این مزرعه و تولید بچه ماهی می‎توان علاوه بر تامین بچه ماهی استان، مازاد آن را به استان‎های هم‎جوار ارسال کرد.
جهانتیغی افزود: با بررسی‎های به عمل آمده توسط کارشناسان شیلات استان کرمان، منطقه ریگان از لحاظ اقلیم و شرایط آب و هوایی پتانسیل بسیار خوبی جهت تولید ماهی و بچه ماهی گرمابی و ماهیان بازاری دارد.
پرورش ماهیان سردآبی برای اولین بار در ریگان
وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال می توان برای پرورش ماهیان سردآبی در استخرهای خاکی سرمایه‌گذاری کرد، بنابراین این طرح برای اولین بار در شهرستان ریگان آغاز شده که با استقبال خوب کشاورزان ریگانی مواجه شده است.
کشاورز ریگانی با اشاره به اینکه با پشتیبانی مسئولان ذیربط شرایط اشتغال‎زایی برای افراد جویای کار در این شهرستان فراهم شده است، گفت: با این اقدام قطب پرورش ماهی استان در شهرستان ریگان ایجاد می‎شود

دیدگاه خود را بیان کنید