ترال، آیندگان را از دیدن آبزیان محروم می کند

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ترال، آیندگان را از دیدن آبزیان محروم می کند

پنج‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

ترال، آیندگان را از دیدن آبزیان محروم می کند
صیادان بندر گناوه می گویند: صید به روش ترال یا ˈکف روبˈ صیدگاه های شمال استان بوشهر را نابوده کرده است.

آنان در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزودند: با وجود ممنوعیت استفاده از این روش صید بجز در فصل صید میگو اما شناورهای متخلف داخلی و حتی خارجی در همه فصول سال دراین صیدگاه ها از شیوه ترال استفاده می کنند.

آنان یادآورشدند: سال هاست که درمورد ممنوعیت این روش صید مخرب اظهار نظر می شود و مسوولان ذی ربط مقابله با متخلفان را گوشزد می کنند اما همچنان این روش صید ازسوی سودجویان ادامه دارد.

در ترال از توری ریزبافت که از دو لایه فوقانی و تحتانی که انتهای آن درزمان صید به طورکامل بسته تشکیل شده و دارای تخته ای متناسب با نوع جنس بستر دریا از جنس چوب و یا فلز و به اشکال مناسب هندسی ( مستطیلی شکل ) است.

تورها و ادوات بکاررفته در ترال، همچون جارو آبزیان را از کف دریا جمع و زیان های هنگفتی به ذخایر و گونه های خلیج فارس وارد می کند.

مرتضی حسین پور صیاد فعال گناوه ای می گوید: صید به این روش موجب می شود تا موجودات ریز و درشت کف دریا درون تور ترال گرفتار شود و ازبین برود.

وی اظهارکرد: این روش صید بدلیل به دام انداختن بچه ماهی ها علاوه بر منقرض کردن نسل آبزیان، چراگاه های دریایی را هم تخریب می کند و سال به سال ذخایر آبزیان دریایی کمتر می شود.

یوسف شعبانی دیگر صیاد گناوه ای معتقد است بهترین زیستگاه وصیدگاه ماهیان مختلف منطقه ای در آبهای ساحلی بندر گناوه بوده که با تداوم صید ترال در دو دهه اخیر این صیدگاه ها از بین رفته اند ویا دچار آسیب های جبران ناپذیری شده اند.

وی گفت: این منطقه سالهاست که جولانگاه شناورهای است که به صورت قاچاق مبادرت به صید باروش کف روب می کنند وهمین امر موجب شده تا صیادان منطقه متحمل ضرر وزیانهای فراوانی شوند.

یکی دیگر از صیادان این بندر معتقد است که صید به روش ترال که در اصطلاح محلی به ˈگوفهˈ نیز معروف است در فصل صید میگو که زمانی تعیین شده و محدود (حداکثر 45 روز ) است چندان خسارت بار نیست اما برخی شناورها در تمام طول سال این روش را ادامه می دهند.

جاسم رحمانی گفت: در فصلی که ماهیان آبهای عمیق برای تخم گذاری به زیستگاهها نزدیک ساحل کوچ می کنند استفاده از این روش بسیار مخرب وزیانبار است.

او گفت: صیادی که از سالهای دور حرفه آبا و اجداد بخش زیادی از ساکنان این بندر بوده امروزه با بکار گیری روش های نامتعارف صیادی از قبیل صید به روش کف روب یاتورهای رکاسی به یک شغل ناپایدار تبدیل شده واگر چاره برای ممنوع کردن ویا ایجاد جایگزین این روش اندیشه نشود می رود تا نان را از سر سفره صیادان برچیند.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه با تایید نظر صیادان این منطقه گفت: صید ترال یا کف روب یکی از مخرب ترین روش های صید در خلیج فارس است که ادامه آن درطول سال ازسوی سودجویان نه تنها نسل آبزیان را از بین می برد بلکه شاید نسلی از انسانها را هم از دیدن گونه های مختلف ماهیان در آینده محروم کند.

عبدالله بویراتی افزود: ترال برای کشیده شدن در آبهای سطحی ،عمیق وحتی کف دریا استفاده می شود که این عمل باعث آشفتگی وبرهم خوردن توازن در زندگی دریایی می شود.

وی ادامه داد: یکی از موارد مهم جلوگیری از تخریب زیستگاهها وچراگاههای طبیعی ومصنوعی آبزیان این منطقه کنترل صید ترال است.

بویراتی گفت: متاسفانه شیلات استان بوشهر که متولی امر صید و صیادی است در این زمینه گام های موثری برنداشته است.

وی اظهار داشت: علاوه بر ورود صیادان مناطق همجوار به صیدگاههای شمال استان بوشهر وصید در زمانهای ممنوعه با روش یادشده درمواردی شناورهای صیادی برخی کشورهای همسایه نیز به آبهای ساحلی این منطقه وارد می شوند وبه صید با روش ترال اقدام می کنند.

بویراتی با بیان اینکه شناورهای درحال صید ترال بارها در 24 مایلی آبهای گناوه مشاهده شده اظهار کرد: این روش کف روب علاوه بر از بین بردن ذخایر ،نابود شدن مرجانهای دریایی وگونه های نادر ماهیان ادوات صیادان از قبیل گرگور وتورهای انتظاری را تخریب می کند.

مدیر عامل شرکت تعاونی صیادان گناوه گفت: برای کنترل دریا وممانعت از صید غیر قانونی این تعاونی حاضر است تمام امکانات خود را در اخیار اداره شیلات قرار دهد.

وی افزود: بارها مشکلات جامعه صیادان را که عمده این مشکلات شامل صید میگو به روش ترال در زمان ممنوعه و ورود صیادان غیر بومی در صیدگاههای گناوه است به گوش مسوولان رسانده اما تاکنون راهکار مناسب وتاثیر گذاری برای تغییر شرایط فعلی از سوی مسوولان ارایه نشده است .

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادان گناوه اظهار امیدواری کرد که در نشست بررسی مشکلات صیادان که قرار است بزودی باحضور نیروی انتظامی ،فرمانداری ،شیلات ،محیط زیست وجامعه صیادان برگزار .شود مسایل ومشکلات فوق الذکر توسط دستگاههای ذیربط حل شود.

رییس شیلات گناوه گفت: صید ترال یکی از شیوه های مخرب و خطرناک است که علاوه براینکه گونه های کمیاب آبزیان خلیج فارس را در معرض انقراض قرار می دهد، تهدیدی جدی برای شغل صیادان شریف و متعهد این منطقه است.

مهدی ابراهیمی افزود: صید به روش ترال (گوفه) در فصل صید میگو زمانی تعیین شده و محدود (حداکثر 45 روز ) است که با نظر کارشناسان شیلات استان بوشهر اعلام و آزاد می شود و دیگر ایام سال به هیچ وجه نباید انجام شود.

وی اظهارکرد: شیلات این استان و شهرستان برای جلوگیری از این روش مخرب و برخورد با متخلفان فعالیت ها و اقدام های زیادی اجرا و دردست برنامه دارد.

ابراهیمی برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی درخصوص نقش آسیب رسانی صیدترال، تذکرهای مکرر، نمایش فیلم و توزیع بروشور و گشت دریایی حفاظت از منابع آبزیان از مهم ترین فعالیت های شیلات استان بوشهر و شهرستان گناوه دراین ارتباط است.

وی گفت: تاکنون تعداد زیادی شناور در هنگام صیدغیرمجاز ترال توقیف و به دادگاه معرفی و در کمیسیون های تخلفات صیادی شیلات با آنان برخورد جدی و محرومیت هایی برای آنان اعمال شده است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به گستره پهناور دریا ، پایش و کنترل صددرصدی برخورد با متخلفان بکارگیری صید ترال ازسوی دستگاههای ذی ربط به تنهایی میسر نیست و باید جامعه صیادی دراین امر مهم مجدانه مشارکت کند.

شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد

دیدگاه خود را بیان کنید