آلودگی رودخانه ها مانع تکثیر طبیعی ماهیان است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آلودگی رودخانه ها مانع تکثیر طبیعی ماهیان است /گ

یک‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

آلودگی رودخانه ها مانع تکثیر طبیعی ماهیان است
خبرنگار ایرنا ، ˈمهدی واعظیˈ روز شنبه در گردهمایی آبزی پروری با بیان این که تمامی رودخانه های استان ارزش شیلاتی دارد افزود: مردم و مسئولان استان باید برای رفع آلودگی رودخانه ها بعنوان شریان های حیات بسیج شده و همکاری داشته باشند .

وی با اشاره به این که ماهی برای تخمگذاری به زادگاهش باز می گردد، گفت: اگر ماهی بیاید، محیط مناسب باشد و تکثیر طبیعی امکان پذیر شود؛ هم ژن خالص ماهی حفظ می شود هم تولید گوشت بالا می رود و هم هزینه بازسازی ذخایر کاهش پیدا می کند .

وی صید غیرمجاز ، ضعف قوانین و به روز نبودن مقررات را از عمده ترین مشکلات شیلات گیلان عنوان و خاطرنشان کرد : انتظار ما این است که حداقل در زمان تخم ریزی صید نکنند و این یک فرهنگ شود .

واعظی خاطرنشان کرد : شیلات چهار سیاست محوری توسعه آبزی پروری، صید و صیادی، بازسازی ذخایر دریای خزر و یگان حفاظت منابع آبزیان را دنبال می کند .

وی افزود : در بخش توسعه آبزی پروری نگاه شیلات به استفاده از ظرفیت های بلا استفاده آب بندان ها ، مخازن پشت سد ، افزایش تولید در واحد سطح، اجرای طرح های نوین آبزی پروری نظیر پرورش ماهی در قفس و پن و توسعه و تکثیر پرورش ماهیان خاویاری است.

وی حفظ ذخایر زیستی گونه های نادر ماهیان استخوانی و غضروفی ، بازسازی ذخایر ، تثبیت مشاغل صید و صیادی و حمایت از جامعه صیادان ، ایجاد اشتغال مولد با هدف جبران کاهش تکثیر طبیعی از طریق تکثیر مصنوعی را از جمله اهداف مهم شیلات عنوان کرد .

قائم مقام شیلات گیلان یادآور شد: در پایان سال 91 ، 200 میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی و غضروفی تولید و رهاسازی کردیم که این عدد 60 درصد تولید حاشیه جنوبی دریای خزر است.

وی تاکید کرد: مراکز بازسازی ذخایر در ایجاد اشتغال مولد و توسعه و پایداری صید و صیادی نقش مهمی دارند و در اثر فعالیت آنها هم گونه های با ارزش دریای خزر حفظ می شوند و هم صید افزایش می یابد .

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم کمک هایی برای کاهش صید غیرمجاز، برداشت غیراصولی شن و ماسه ، کاهش آلودگی رودخانه ها صورت بگیرد و در بخش بازسازی نیز حمایت شود .

واعظی تاکید کرد: در گیلان ظرفیت های بالقوه و بالفعل زیادی در بخش آبزی پروری وجود دارد که بعنوان نمونه می توان به منابع آبی استان شامل 30 هزار هکتار آب بندان ، مخازن پشت سد ، تالاب ها ، خلیج ها و شالیزارها اشاره کرد .

وی افزود : خزر با وسعت مناسب اراضی حاشیه جنوبی 300 کیلومتر امکان استعداد خوبی برای توسعه و پرورش ماهیان خاویاری دارد و به استحصال نیز رسیده ایم .

وی خاطرنشان کرد: توسعه آبزی پروری کشور مدیون تلاش های شیلات گیلان و بخش خصوصی استان است .

این مسئول با اشاره به این که شیلات از ادارات قدیمی استان گیلان است افزود: گیلان در بخش صیادی سابقه بسیار قدیمی و در بخش اداره شیلات سابقه ای بیش از نیم قرن دارد .

*هفت درصد تولید آبزیان کشور در گیلان صورت می گیرد

واعظی اظهار کرد : در کشور 840 هزار تن تولید آبزیان داریم که 502 هزار تن از طریق صیادی و 338 هزار تن آبزی پروری است .

به گفته وی استان گیلان با بیش از 58 هزار تن تولید آبزیان ، هفت درصد تولید آبزیان کشور را داراست .

وی با بیان این که گیلان در بحث سرانه مصرف نیز نسبت به سایر استان ها بالاتر است افزود: سرانه مصرف آبزیان در دنیا 18 کیلوگرم در سال ، در اروپا 22 کیلوگرم ، در کشور هشت و نیم کیلوگرم و در گیلان 14 و دو دهم کیلوگرم است .

واعظی خاطرنشان کرد: شیلات تلاش هایی در زمینه توسعه بازار آبزیان در گیلان انجام داده و بزرگترین بازار الگویی توسط بخش خصوصی و با حمایت استان احداث شد.

وی اضافه کرد : ساخت بازار ماهی رودسر از مرحله مطالعاتی خارج شده و در حال اجراست و در شهر انزلی نیز مرحله مطالعات انجام شده و تلاش است با تامین اعتبار شروع به ساخت کند .

واعظی تصریح کرد : شیلات چهار سیاست محوری توسعه آبزی پروری، صید و صیادی، بازسازی ذخایر دریای خزر و یگان حفاظت منابع آبزیان را دنبال می کند .

وی افزود : در بخش توسعه آبزی پروری نگاه شیلات به استفاده از ظرفیتهای بلا استفاده آب بندان ها ، مخازن پشت سد ، افزایش تولید در واحد سطح، اجرای طرح های نوین آبزی پروری نظیر پرورش ماهی در قفس و پن و توسعه و تکثیر پرورش ماهیان خاویاری است.

وی افزود: در بخش صید و صیادی نیز نگاه ما تثبیت وضعیت موجود ، ساماندهی صید و صیادی است .

واعظی اظهار کرد: در طرح جامع صید و صیادی 620 میلیارد ریال برای تعدیل و ساماندهی در نظر گرفته شده که امیدواریم این مبلغ اختصاص یابد.

وی یاداور شد: تاکنون 72 میلیارد ریال برای تعدیل پنج پره صیادی غیرفعال با 425 صیاد تخصیص یافته و پی گیر تعدیل بقیه شرکت های صیادی غیرفعال هستیم.

وی با اشاره به غیرفعال بودن 17 شرکت ، حجیم بودن این شرکت ها از نظر تعداد افراد را از مشکلات مهم عنوان کرد .

*طرح تعدیل ناوگان صید صنعتی

قائم مقام شیلات گیلان یاداور شد: از سال 69 تا 78 تعداد شناورهای صید صنعتی از 9 فروند به 118 فروند و از 108 صیاد به یکهزار و 500 صیاد رسید .

به گفته وی در سال 78 تولید 160 هزار تن بود ولی از سال 79 به دلیل هجوم شانه دار طی سه سال 90 درصد کاهش پیدا کرده و به هفت هزار و 500 تن رسید.

واعظی اظهار کرد : برای رفع مشکل صیادان و اقتصادی شدن صید با هزینه بالای 130 میلیارد ریال 89 فروند شناور را با خرید سهام و کارت صید و ابزار آلات از چرخه صید خارج کردیم و 29 شناور اکنون فعالند .

قائم مقام شیلات گیلان افزود : یگان حفاظت منابع آبزیان نیز با نظارت و کنترل صید در زمان تخم ریزی آبزیان ، ایجاد گشت های دریایی در محدوده صیدگاه ها ، حفاظت و صیانت از آبزیان بعنوان سرمایه ملی را به عهده دارد

دیدگاه خود را بیان کنید