تلاش برای صادرات ماهیان پرورشی گیلان در بازار بین المللی ضروری است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تلاش برای صادرات ماهیان پرورشی گیلان در بازار بین المللی ضروری است /گ

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

تلاش برای صادرات ماهیان پرورشی گیلان در بازار بین المللی ضروری است
بیگ تن ˈ روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گیلان با چهار هزار و 329 مزرعه پرورش ماهیان گرمابی به مساحت هفت هزار و 140 هکتار و 30 هزار و 370 تن تولید بیشترین سهم پرورش ماهیان گرمابی در مزارع منفرد کشور را دارد.

وی افزود: هم اکنون بیشترین مزارع پرورش ماهی در شهرهای رشت، صومعه سرا و شفت وجود دارد که از کانال آبرسان منشعب از سفیدرود آبگیری می کنند.

بیگ تن یادآور شد: میانگین تولید چهار هزار و 250 کیلوگرم در هکتار است که پیش بینی می شود با مکانیزاسیون و افزایش راندمان تولید تا پنج هزار کیلو در هکتار تا پایان برنامه پنجم توسعه برسد.

وی اضافه کرد: در بخش گرمابی علاوه بر مزارع منفرد در یک هزار و پنج پهنه آب بندان به مساحت چهار هزار و 178 هکتار هفت هزار و 500 تن ماهی گرمابی تولید می شود.

به گفته بیگ تن؛ شاغلان در مزارع پرورش ماهی سه هزار و 30 نفر و در آب بندان ها 500 نفر هستند.

*وجود 9 هزار هکتار آب بندان مستعد آبزی پروری

معاون تکثیر و پرورش آبزیان شیلات گیلان خاطرنشان کرد: حدود 9 هزار هکتار آب بندان مستعد آبزی پروری داریم که تنها 40 تا 50 درصد مورد استفاده قرار گرفته اند.

بیگ تن با اشاره به این که هر ساله بر اساس ردیف اعتبارات اختصاص داده شده از سوی استانداری گیلان بین 500 تا یک هزار هکتار از آب بندان های استان ماهی دار می شوند، افزود: امسال 500 هکتار از آب بندان ها را در صورت تامین اعتبار ماهی دار می کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون متوسط تولید در آب بندان ها یک هزار و 800 کیلوگرم در هر هکتار است، خاطرنشان کرد: با تجهیز و مکانیزاسیون دنبال افزایش تولید به سه هزار کیلوگرم در هر هکتار هستیم .

*تولید 70 میلیون بچه ماهی و 373 میلیون لارو

معاون تکثیر و پرورش آبزیان شیلات گیلان همچنین از تولید بیش از 70 میلیون بچه ماهیان گرمابی در این استان خبر داد.

وی اظهار کرد: 50 درصد از این بچه ماهیان برای پرورش در مزارع و منابع آبی استان و 50 درصد به سایر استان ها و خارج از کشور ارسال می شود.

به گفته بیگ تن؛ هشت مرکز بخش خصوصی تمام فرایند آبزی پروری را به عهده داشته و به عراق و آذربایجان نیز صادرات بچه ماهی از گیلان صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بیش از 373 میلیون لارو ماهی تولید می کنیم که 200 میلیون لارو به استان های دیگر صادر می شود.

بیگ تن افزود: بیوتکنیک کپور ماهیان هندی را نیز به دست آورده ایم و پس از صدور مجوز از سوی محیط زیست آماده تولید بچه ماهیان کپور هندی توسط بخش خصوصی بعنوان جایگزین یا در کنار کپور ماهیان چینی هستیم.

*25 درصد تولید ماهیان گرمابی کشور

وی با اشاره به 38 هزار و 860 تن ماهیان گرمابی در استان تصریح کرد: این میزان 25 درصد سهم تولید ماهیان گرمابی کشور است .

به گفته بیگ تن؛ ماهیان گرمابی تولیدی کپورماهیان (فیتوفاک) کپور نقره ای ، بیگ هد (سرگنده) ، آمور (علفخوار) و کپور معمولی است .

بیگ تن یادآور شد: در کشور 155 هزار تن ماهی گرمابی تولید می شود که بیش از 90 رصد تولید مربوط به استان های گیلان ، مازندران، خوزستان و گلستان است.

وی با اشاره به وجود 15 مرکز فرآوری آبزیان در گیلان گفت: اغلب این مراکز تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و قطعا افزایش تولیدات گرمابی بعنوان مواد اولیه این کارخانجات می تواند صنایع را فعال کند.

معاون تکثیر و پرورش آبزیان شیلات گیلان در خاتمه افزود: پرورش ماهیان گرمابی در 14هزار حلقه چاه موجود در استان نیز از ظرفیت های آبزی پروری استان بشمار می رود که باید آن را در دستور کار قرار دهیم .

وی یاداور شد: 75 درصد تعداد مزارع پرورش ماهیان گرمابی استان و 50 درصد سطح این مزارع فاقد مجوز فعالیت از شیلات هستند.

بیگ تن علت این مساله را ضوابط دامپزشکی در خصوص فواصل این مزارع عنوان و اظهار کرد: به این منظور پیشنهاد کردیم برای استان های شمالی با مساحت کم و تراکم جمعیتی زیاد، ضوابط از طریق اصلاح قانون تعدیل شود.

اولین مجتمع پرورش ماهیان گرمابی گیلان با عنوان ˈسفید رودˈ سال 1350 به مساحت هشت هکتار ایجاد شد که هم اینک به یک هزار هکتار افزایش یافته است

دیدگاه خود را بیان کنید