سفره صیادان هندیجانی کوچک‌تر می‌شود /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سفره صیادان هندیجانی کوچک‌تر می‌شود /گ

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

سفره صیادان هندیجانی کوچک‌تر می‌شود
خبرگزاری فارس از خوزستان، صید و صیادی یکی از اصلی‌ترین مشاغل مردان خطه جنوبی‌ترین نقطه استان خوزستان است. شهرستان هندیجان با برخورداری از اسکله صیادی بحرکان روزانه شاهد تردد شناورهای تجاری و قایق‌های صیادی کوچک و بزرگ در دل خلیج فارس است.
روندی که با توجه به افزایش بیکاری در این منطقه موجب اشتغالزایی خوبی در شهرستان شده است و بسیاری را به امر صید و صیادی تشویق می‌کند.
از نظر اقتصادی رودخانه هندیجان نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی مردم داشته و این تاثیرگذاری به میزانی بوده که قلمرو جغرافیایی و منطقه را نیز با نام رودخانه مشخص می‌کردند.
این آبراه به عنوان یکی از مسیرهای تجارت خارجی از گذشته‌های دور مورد استفاده بوده‌ است و هم اکنون نیز با وجود کم شدن آب آن در فصول تابستان شناورهای با ظرفیت بیش از 100 تن قادر به رفت و آمد در آن هستند.
اما متاسفانه هر از گاهی مشکلاتی گریبانگیر این صیادان می‌شود که آنها را به اصطلاح از «نون خوردن می‌اندازد» و کارشان را تا مدت‌ها با وقفه مواجه خواهد ساخت؛ مواردی که گاه از سهل‌انگاری این شناورها و قایق‌های صیادی و گاه از سخت‌گیری‌های مسئولان مرتبط نشات می‌گیرد.
چند روز است این موضوع بار دیگر در اسکله بحرکان تکرار شده است و روند کار صید و صیادی صیادان را کند کرده و از تردد قایق‌هایی که بدون مجوز صید و صیادی مشغول فعالیت و کار هستند در دریا جلوگیری شده است.
در همین راستا جمعی از صیادان با مراجعه به دفتر امام جمعه شهرستان هندیجان خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.
مشکلی که ناشی از جلوگیری از کار قایق‌ها و شناورهای صیادی بدون مجوز بوده است زیرا به قول مسئولان موجب بروز ایجاد مشکلات بزرگ‌تری می‌شود که تنها راه حل، اخذ مجوز صیادی به قایق‌های دارای شرایط مرتبط است.
در این خصوص چند مصاحبه انجام داده‌ایم که در زیر به آنها اشاره می‌شود

*هیچ راهی برای تامین معاش نداریم
یکی از صیادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان اظهار کرد: تنها درآمد من و خانواده‌ام از صید و صیادی است و امروز که کار ما متوقف شده هیچ راهی برای تامین معیشت و گذراندن زندگی نداریم.
وی ادامه داد: هر چند مدتی یک بار مشکلاتی برای صیادان این منطقه ایجاد می‌شود که با وجود مراجعه به مسئولان هنوز نتوانسته‌ایم به پاسخ قانع‌کننده‌ای دست یابیم.
این صیاد هندیجانی که می‌گوید برای خرید قایق صیادی و مایحتاج ضروری این کار بیش از 25 میلیون تومان هزینه کرده است افزود: به منظور تخصیص سوخت سهمیه‌ای، تنها به قایق‌هایی که موتور آنها 48 است مجوز می‌دهند اما قایق‌های موتور 75 که شامل قایق صیادی من نیز است شامل این قاعده نمی‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در این شهرستان صید و صیادی اشتغالزایی بسیار خوبی را برای به ویژه جوانان ایجاد کرده است انتظار داریم مسئولان ملی و استانی مشکلات پیش روی صیادان را هر چه سریع‌تر برطرف کنند.
این صیاد هندیجانی با اشاره به اینکه فرزند خودش نیز به تازگی متاهل شده است و تنها شغلش صیادی است عنوان کرد: این شهرستان هیچ کارخانه و یا شرکتی ندارد که جوانان شهرستان را مشغول به کار کند و اگر همین نیمچه شغل‌ها را نیز از آنان محروم کنیم چگونه باید تشکیل زندگی دهند و امورات خود را بگذرانند؟!
وی با اشاره به مراحل کسب مجوز صیادی اظهار کرد: برای دریافت مجوز، حدود یک سال باید دوندگی دارد تازه به قایق‌های ما نیز مجوز نمی‌دهند که در این صورت همه هزینه‌هایی که برای خرید قایق و شغلمان کرده‌ایم به هدر می‌رود.
این شهروند هندیجانی گفت: این حرف‌ها، حرف دل همه صیادان این شهرستان است که امیدواریم به گوش مسئولان برسد

*مشکلات صیادان ریشه‌ای حل شود
امام جمعه هندیجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان با تاکید بر لزوم چاره جویی مسئولان برای حل مشکلات صیادان اظهار کرد: مشکلات صیادان این شهرستان باید ریشه‌ای حل و برطرف شود.
حجت‌الاسلام علی شمیل‌پور تصریح کرد: صیادان این شهرستان با آغاز فصل صید و صیادی به دریا می‌روند و ماهی و میگو صید و از این راه درآمد خود و خانواده شان را تامین می‌کنند.
وی ادامه داد: از مسئولان ملی و استانی انتظار می‌رود در راستای رفع مشکل صیادان این منطقه وارد کار شده و با اخذ مجوزهای لازم به توقف کار صید و صیادی هندیجان خاتمه دهند.
امام جمعه هندیجان اضافه کرد: صید و صیادی اشتغالزایی مطلوب و مناسبی در هندیجان ایجاد کرده است و در صورت جلوگیری از کار این قشر زمینه بیکاری آنان و مهاجراتشان به سایر مناطق فراهم می‌شود.
وی همچنین عنوان کرد: از صیادان نیز می‌خواهیم با حفظ کردن آرامش، کار را به مسئولان بسپرند تا هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.
شمیل‌پور خاطرنشان کرد: این شهرستان با محرومیت‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و وظیفه ما مسئولان است که دست شهروندان به ویژه جوانان را برای تشکیل زندگی و کسب درآمد و روزی حلال بگیریم نه اینکه جلوی پای آنان سنگ اندازی کنیم
به گزارش خبرگزاری فارس از هندیجان، بیش از 600 قایق صیادی و 800 شناور تجاری در شهرستان هندیجان مشغول فعالیت صیادی هستند که از این تعداد حدود 500 قایق مجوز دارند.
امید است مسئولان با رویی گشاده‌تر و با استفاده از ظرفیت‌هایی که در حوزه صیادی و شیلات در شهرستان هندیجان ایجاد کرده‌اند بیش از پیش موقعیت شغلی صیادان این منطقه را جدی گیرند و برای رفع مشکلات پیش روی آنها اقدامی عاجل کنند زیرا در سال‌های اخیر بسیاری از جوانان این منطقه به واسطه نبود شغل مناسب به مشاغل کاذب روی آورده و یا مهاجرت کرده‌اند که این امر برای منطقه ضربه مهلکی به شمار می‌رود

دیدگاه خود را بیان کنید