سد کاسه رود تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد استان یزد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

سد کاسه رود تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد استان یزد /گ

پنج‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

سد کاسه رود تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد استان یزد
باشگاه خبرنگاران مرکز یزد : شهرستان ابرکوه با دارا بودن تنها زیستگاه آبی منحصر به فرد استان، با وسعت 4 کیلومتر مربع و 5 میلیون مترمکعب آب، علاوه بر جاذبه های گردشگری شهرستان و بازدید افراد از منطقه، زیستگاه دائم تعداد زیادی از پرندگان آبزی و کنار آبزی که تعداد آنها به بیش از 5000 قطعه می رسد است. این زیستگاه منحصر به فرد به صورت روزانه توسط مامورین اجرایی پایش و از تخلفات شکار و صید جلوگیری به عمل می آید.
در ضمن تصاویر بسیار زیاد و فیلمبرداری های جالبی از 35 قطعه فلامینگو و پرندگان دیگر در این زیستگاه آبی تهیه شده است.

"محمد مهدي صادقي” رئيس منابع طبيعي و آبخيزداري ابركوه در اين باره گفت: پروژه سدكاسه رود از سال 88 شروع شد و در سال 89 پايان يافت و در سال 90 آبگيري شد. ارتفاع منطقه كاسه رود از سطح دريا 1500 متر و وسعت آن 4 كيلومتر مربع است، ارتفاع بند 5 متر است و سرريز آن با حجم آبگيري 4.5 ميليون متر مكعب است.
وي ادامه داد: اين بند در سال 88 وجود داشت و از سوي آب منطقه اي ايجاد شده بود كه تكميل پروژه توسط اداره منابع طبيعي ابركوه شروع و ارتفاع آن را افزايش داديم.
اين مسوول، اجراي اين پروژه را با هدف حفاظت از جاده حفاظتي يزد - شيراز عنوان و تصريح كرد: هرساله تخريبهايي متوجه جاده حفاظتي يزد- شيراز مي شد و جاده را به مدت 24 تا 48 ساعت مسدود مي كرد كه با افزايش ارتفاع بند از سال 90 اين معضل را نداشتيم.
وي هدف بعدي ايجاد سد كاسه رود را انتقال آب به منطقه شرق ابركوه دانست و افزود: اين منطقه در چند سال اخير در اثر خشكسالي، به شدت دچار خسارت شده و اكثر قنوات و چشمه هاي منطقه خشك شده بود كه با اين انتقال آب، مشكل كم آبي منطقه شرق ابركوه مرتفع مي شود.
صادقي گفت: سدكاسه رود در 20 كيلومتري جاده يزد - ابركوه به عمق 9 كيلومتر قرار گرفته و با آبي كه پشت بند جمع مي شود اكوسيستم هاي حيات وحش معروفي در اين منطقه بوجود آمده است به طوري كه پرنده هاي مهاجر در آنجا اتراق مي كنند و يا در اين منطقه ماندند و حتي توليد مثل هم كردند.
وي خاطرنشان كرد: سد كاسه رود به لحاظ محيط زيستي به مكان خوبي تبديل شده است و درياچه اي در منطقه كوير ايجاد شده كه مردم در اوقات فراغت به عنوان يك تفرجگاه از آن استفاده مي كنند اين در حالي است كه اين منطقه امكانات تفريحي و رفاهي ندارد و چنانچه فردي در زمينه گردشگري در اين مكان سرمايه گذاري كند محل مناسبي براي گردشگري خواهد بود.
"حسن اكبري” معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد گفت: بر اساس كنوانسيون رامسر، كليه آبگيرهاي سطحي، دائمي، موقت، شور و شيرين در زمره تعريف تالاب قرار مي گيرند بنابراين سد كاسه رود اگرچه يك سازه انسان ساخت است ولي اكنون مي توانيم به آن عنوان تالاب بدهيم چراكه مقدار قابل توجهي آب پشت بند جمع شده و تعدادي ماهي يعني ماهي هاي كوچك و قابل مصرف پرندگان در آن وجود دارند و همين طور رويش گياهي كه در حاشيه تالابها ديده مي شود در حاشيه اين تالاب هم در حال شكل گيري است.
وي تصريح كرد: از آنجايي كه در شعاع قابل توجهي در اطراف اين تالاب محيط آبي مناسبي براي پرندگان وجود ندارد، از سوي ديگر اين منطقه مسير عبور پرندگان مهاجر است، هرساله تعداد قابل توجهي پرندگان آبزي وارد آن تالاب مي شوند به طوري كه عمده پرندگان آن انواع كنار آبزيان مانند آب چليك ها، سليم ها و انواع پرندگان آبزي مانند چنگر، اردك سرسبز و حتي پرندگان درشت تر مانند فلامينگو و درنا هستند كه به صورت فصلي وارد تالاب مي شوند.
اكبري گفت: با توجه به اينكه اين تالاب در منطقه شكار ممنوع كفه طاقستان قرار دارد، بدين ترتيب توسط ماموران اجرايي محيط زيست استان يزد مورد گشت و كنترل و حفاظت قرار دارند.
معاون محيط زيست استان افزود: از آنجايي كه شكارچيان بومي استان عمدتا تعداد معدودي از پرندگان آبزي اين تالاب را كه از حلال بودن گوشت آنها مطمئن هستند شكار مي كنند بطور كلي پرندگان آبزي در استان يزد نسبت به برخي استانها كمتر مورد شكار قرار مي گيرند و همين موضوع به همراه حفاظت از اين عرصه آبي موجب شده به دليل وجود امنيت پرندگان مهاجر مدتي را در اين تالاب سپري مي كنند

دیدگاه خود را بیان کنید