عرضه فرآورده‌های ‌غذایی سالم اولویت دامپزشکی است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

عرضه فرآورده‌های ‌غذایی سالم اولویت دامپزشکی است

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۰ بازدید

عرضه فرآورده‌های ‌غذایی سالم اولویت دامپزشکی است
جعفری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نرماشیر اظهار داشت‌: گوشت ماهی جزو گوشت‌های سفید و یک منبع غنی از پروتئین، ویتامین‌های B ،A و D، کلسیم، فسفر و دارای مقدار کمی آهن، مس و سلنیوم است.
وی افزود: ماهی‌هایی که در آب‌های شور زندگی می‌کنند‌، دارای مقدار زیادی یُد و مقدار بسیار کمی سدیم هستند و به همین دلیل برای رژیم‌های کم نمک توصیه می‌شود.
مدیر شبکه دامپزشکی نرماشیر ابراز داشت: گوشت ماهی حاوی 75 درصد آب، 19 درصد پروتئین، پنج درصد چربی و مواد معدنی است، میزان چربی در انواع ماهیان از یک تا 10 درصد متغیر است و در کبد ماهی ذخیره می‌شود.
وی تصریح کرد: ماهی‌ها یک نوع مخصوص از چربی‌ به نام امگا ‌3 را دارند، این نوع چربی در حقیقت از خانواده چربی‌های اشباع نشده است که در ماهی وجود دارد.
جعفری ادامه داد: متخصصان تغذیه ماهی برای تمام افراد به ویژه بیماران قلبی‌‌ دو بار در هفته و هر بار 90 گرم توصیه می‌کنند، زیرا ماهی دارای امگا ‌3 است که می‌تواند انسان را از خطر سکته قلبی و مرگ ناگهانی محافظت کند.
وی به علل فسادپذیری بالای گوشت ماهی اشاره کرد و گفت‌: بدن ماهی‌ها از فلس پوشیده که این فلس‌ها وظیفه دفاعی بدن ماهی را به عهده دارند با ترشح یک ماده مخاطی از پوست ماهی موجب جلوگیری از نفوذ عوامل بیماری‌زا و انگل‌ها و همچنین لزج شدن بدن ماهی می‌شود که با کاهش اصطکاک بدن ماهی با آب، حرکت بهتر آن در آب را سبب می‌شود.
جعفری تصریح کرد: اما بعد از صید و مرگ ماهی‌ همین ماده لزج موجب تجزیه سریع پوست و گوشت ماهی و تولید بوی بسیار زننده و نامطبوع می‌شود و سرعت این فساد با بالا رفتن درجه حرارت محیط، حمل و نقل و نگهداری در شرایط غیر بهداشتی بیشتر می‌شود.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: گوشت ماهی دارای فساد پذیری بالا بوده و هر‌گونه بی توجهی و عدم رعایت نکات بهداشتی در عرضه و نگهداری این فرآورده زمینه را برای رشد انواع میکروب‌ها در گوشت ماهی فراهم می‌کند و سبب تهدید سلامت مصرف کنندگان می‌شود‌.
جعفری از شهروندان نرماشیر درخواست کرد تا از خرید ماهی که توسط افراد دست‌فروش و یا دوره‌گرد در سطح شهر و کنار خیابان و یا داخل وسیله نقلیه عرضه می‌شود، خودداری کنند و صرفا از مراکز مورد تایید بهداشت و دامپزشکی خرید داشته باشند.
این مسئول افزود: نظارت بهداشتی از مراکز عرضه کننده فرآورده‌های آبزیان سرلوحه فعالیت‌های نظارتی این شبکه بوده است به طوری که از ابتدای سال جاری تا‌کنون 106 مورد بازدید از این مراکز انجام و 55 کیلوگرم فرآورده غیر قابل مصرف ضبط و معدوم شده است.
جعفری عنوان کرد‌: نظارت بر مراکز عرضه‌کننده فرآورده‌های آبزیان به منظور عرضه غذایی سالم به بازار در اولویت وظایف شبکه دامپزشکی است.
واکسیناسیون 250 قلاده سگ در راور
علیرضا اسلامی مدیر دامپزشکی راور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در راور با بیان اینکه بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، اظهار داشت: حیوانات اهلی هم می‌توانند به آن مبتلا شوند.
وی در مورد انتقال این بیماری عنوان کرد: سگ و سایر حیوانات گوشتخوار که مبتلا به بیماری می‌شوند، ویروس عامل آن را همراه ترشحات بزاقی به بیرون دفع می‌کنند و در بیشتر موارد این ویروس از طریق گزش حیوان هار وارد بدن انسان و سایر حیوانات اهلی می‌شود که اکثر موارد حیوان گزیدگی توسط سگ اتفاق می‌افتد و بیشتر موارد به سگ‌های ولگرد، خانگی و سگ‌های گله اختصاص می‌یابد.
سرپرست شبکه دامپزشکی راور متذکر شد: مهمترین علائم این بیماری بروز حالات خشمگین و دیوانه‌وار همراه با حمله به سایر دام‌ها، ترس از آب و نور و آبریزش از دهان و در بعضی موارد هم حالت فلجی و خاموش به خود می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این بیماری یک بیماری بدون درمان، مهلک و کشنده است، تنها راه مبارزه با آن پیشگیری از وقوع بیماری بوده است که از طریق آموزش دامداران، واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار، معدو‌‌م‌سازی و قرنطینه سگ‌های بیمار و یا مشکوک و امحاء سگ‌های ولگرد انجام می‌شود.
اسلامی ابراز داشت: در این راستا شبکه دامپزشکی شهرستان راور تاکنون 150 قلاده سگ را واکسینه کرده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به 205 قلاده افزایش یابد.
وی افزود: با برگزاری پنج کلاس آموزشی با عنوان کنترل و پیشگیری از بیماری هاری در سطح شهرستان اقدامات مؤثری انجام شده است.
اسلامی به شهروندان و دامداران توصیه کرد در صورت بروز هر گونه تغییر رفتار در حیوانات خانگی و سگ‌های گله یا سایر دام‌های اهلی در معرض خطر مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند و نسبت به واکسیناسیون سگ‌های خود همکاری لازم را داشته باشند

دیدگاه خود را بیان کنید