صید و جامعه صیادی در حال نابودی است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صید و جامعه صیادی در حال نابودی است /گ

سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

صید و جامعه صیادی در حال نابودی است
خبرگزاری فارس از بندرعباس، اسحق تندرو ظهر امروز در نشستی پیرامون بیان مشکلات جامعه صیادی هرمزگان، با بیان اینکه صید میگو سال جاری جوابگوی هزینه‌های بسیاری از صیادان نبوده است، گفت: صید غیرمجاز که به صورت غیر مسئولانه و توسط سودجویان بی‌ملاحظه صورت می‌گیرد به شکل رقابتی در بین این سودجویان در حال ادامه پیدا کردن است که اگر با نگاهی ملی و کلان با این معضل برخورد نشود حرفه صیادی استان هرمزگان به ویژه در رابطه با میگو و چند گونه مهم ماهی دیگر به کلی از بین خواهد رفت.
*اعتبارات مبارزه با صید غیرمجاز و بازسازی ذخایر آبزیان نیازمند بازنگری
این فعال صیادی، با بیان اینکه اعتبارات مبارزه با صید غیر مجاز و بازسازی ذخایر آبزیان نیازمند بازنگری است از مسئولان خواست تا با افزایش اعتبارات مبارزه با صید غیر مجاز و بازسازی ذخایر آبزیان به کمک شیلات و یگان حفاظت از منابع آبزیان بیایند.
وی با اشاره به کاهش صید بر اثر آلودگی دریا و معضل قاچاق سوخت که پیامدهای آن گریبان‌گیر صیادان شده است گفت: قاچاقچیان سوخت با ریختن سوخت قاچاق خود در هنگام رویارویی با ماموران و مرزبانان به آلودگی‌های دریا دامن می‌زنند.
تندرو ادامه داد: قاچاقچیان سوخت در هنگام بارگیری و تخلیه سوخت نیز مقادیر زیادی به میزان آلودگی دریا‌ها می‌افزایند.
*مسئولان جامعه صیادی را هم مورد حمایت خود قرار دهند

نماینده جامعه صیادی استان هرمزگان با اشاره به اینکه صیادان استان هرمزگان با توجه به کاهش صید امسال متحمل ضرر و زیان شده‌اند از مسئولان خواست تا همان طور که کشاورزان را در هنگام خشکسالی حمایت می‌کنند جامعه صیادی را هم مورد حمایت خود قرار دهند.
تندرو با اشاره به هفت استان پهناور ساحلی ایران و نزدیک به 150 هزار نفر که به صیادی در کشور مشغول به کار هستند گفت: متاسفانه در رسانه‌های ملی و دیگر رسانه‌ها به صیادان و جامعه صیادی آنگونه که باید پرداخته نمی‌شود و این زحمت کشان مظلوم واقع شده‌اند.
*مسئولان، جامعه صیادی را از انزوا خارج کنند
وی ادامه داد: در سخنرانی‌های بزرگان و مسئولان نیز از همه اقشار جامعه از جمله صنعتگران، کارمندان، کارگران و ... نام برده می‌شود و به ندرت دیده می‌شود که کسی از جامعه صیادی یاد کند و این جامعه دریا دل و زحمت کش را از انزوا خارج کنند.
تندرو از مسئولان ارشد و کشوری خواست تا هر وقت که از کشاورزان و زحمت کشان جامعه یاد می‌کنند از صیادان که در آب‌های خروشان دریا و با امواج برای کسب رزق و روزی حلال دست و پنجه نرم می‌کنند را به یاد داشته باشند چرا که این مهم دلخوشی صیادان و توجه بیشتر و در خورتر مسئولان به صیادان را به دنبال خواهد داشت.
*تعاونی‌های صیادی آماده احداث بازارهای عرضه مستقیم آبزیان
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی استان هرمزگان گفت: در صورتی که مسئولان مسکن و شهرسازی و متولیان اراضی شهر قطعه زمینی را برای عرضه آبزیان صید شده در اختیار تعاونی‌های صیادی استان هرمزگان قرار دهند این تعاونی‌ها آمادگی احداث بازارهای عرضه مستقیم آبزیان و محصولات صیادی به صورت کاملا بهداشتی و مدرن را دارند.
نماینده جامعه صیادی استان هرمزگان کوتاهی دست واسطه گران کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده، افزایش در آمد صیادان، عرضه آبزیان به صورت تازه و مستقیم را از جمله مزایای این طرح خواند.
*بازسازی ذخایر آبزیان لازمه صید پایدار
تندرو بازسازی ذخایر آبزیان را بقای صیادی و صید پایدار لازم بر شمرد و افزود: این مهم نه تنها لازمه صید پایدار است بلکه در دراز مدت سود و ارزآوری مناسبی را برای کشور خواهد داشت.
وی گفت: تعاونی‌های صیادی همچنین در رابطه با رهاسازی بچه ماهی برای بازسازی ذخایر در صورت تولید بچه ماهی توسط سازمان شیلات ایران برای بازسازی ذخایر با تمام قوای خود همکاری می‌کنند.
گفتنی است استان هرمزگان با نزدیک به 30 هزار صیاد و بالغ بر چهار هزار و 200 فروند شناور عنوان نخست صیادی کشور را داراست

دیدگاه خود را بیان کنید