صید غیرمجاز عامل بازدارنده توسعه صنعت صیادی

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صید غیرمجاز عامل بازدارنده توسعه صنعت صیادی

چهار‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

صید غیرمجاز عامل بازدارنده توسعه صنعت صیادی
(ایسنا) منطقه خلیج فارس، عبدالمجید مقصودی با اشاره به اینکه صید غیرمجاز از عوامل مهم در کاهش صید است، گفت: افرادی که به این کار مشغول هستند از جامعه زحمت‌کش صیادی استان هرمزگان مستثنی هستند
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان از صید غیرمجاز به عنوان یکی از عوامل مهم در بازدارندگی توسعه صیادی و صید پایدار استان هرمزگان یاد کرد
وی تصریح کرد: این افراد سودجو بدون توجه به فصل صید، ادوات مناسب و بی‌ضرر صید و همچنین مقررات صیادی اقدام به صید بی‌رویه، نابهنگام و غیر مسئولانه می‌کنند که بی‌شک عواقب ناخوشایندی را برای نسل آینده به دنبال خواهد داشت.
مقصودی با بیان اینکه ذخایر آبزیان موجود در آب‌های استان محدود بوده و تنها می‌تواند جوابگوی نزدیک به سی هزار صیاد استان هرمزگان باشد، گفت: متاسفانه افراد سودجویی که به صورت فصلی و یا در هنگام ممنوعیت صید اقدام به صید می‌کنند با برهم زدن تعادل صیادی نه تنها اشتغال 28 هزار نفر از زحمت کشان جامعه را به خطر می‌اندازند بلکه در صورت ادامه این روند ذخیره برخی از آبزیان مهم اقتصادی موجود را نیز منقرض می‌کنند.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان گفت: صید غیرمجاز میگو با کاهش صید صیادان در فصل صید مجاز باعث شده این صنعت مقرون به صرفه نباشد و سرمایه‌گذاران به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی از این صنعت مهم دوری کنند که نهایت منجر به عدم توسعه و پیشرفت در این صنعت به شکل مطلوب شده است.
در ادامه مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی استان هرمزگان با بیان اینکه صید میگوی سال جاری جوابگوی هزینه‌های بسیاری از صیادان نبوده است، گفت: صید غیرمجاز که به صورت غیرمسئولانه و توسط سودجویان بی‌ملاحظه انجام می‌شود به شکل رقابتی در بین این سودجویان در حال ادامه پیدا کردن است که اگر با نگاهی ملی و کلان با این معضل برخورد نشود حرفه صیادی استان هرمزگان به ویژه در را بطه با میگو و چند گونه مهم ماهی دیگر به کلی از بین خواهد رفت.
اسحق تندرو با بیان اینکه اعتبارات مبارزه با صید غیرمجاز و بازسازی ذخایر آبزیان نیازمند بازنگری است از مسئولان خواست تا با افزایش اعتبارات مبارزه با صید غیرمجاز و بازسازی ذخایر آبزیان به کمک شیلات و یگان حفاظت از منابع آبزیان بیایند.
وی با اشاره به کاهش صید براثر آلودگی دریا و معضل قاچاق سوخت که پیامدهای آن گریبان‌گیر صیادان شده است، گفت: قاچاقچیان سوخت با ریختن سوخت قاچاق خود در دریا در هنگام رویارویی با ماموران و مرزبانان به آلودگی‌های دریا دامن می‌زنند.
تندرو ادامه داد قاچاقچیان سوخت در هنگام بارگیری و تخلیه سوخت نیز مقادیر زیادی به میزان آلودگی دریا‌ها می‌افزایند.
نماینده جامعه صیادی استان هرمزگان با اشاره به اینکه صیادان استان هرمزگان باتوجه به کاهش صید امسال متحمل ضرر و زیان شده‌اند از مسئولان خواست تا همانطور که کشاورزان را در هنگام خشکسالی حمایت می‌کنند جامعه صیادی را هم مورد حمایت خود قرار دهند.
اسحق تندرو با اشاره به هفت استان پهناور ساحلی ایران و نزدیک به 150هزار نفر که به صیادی در کشور مشغول به کار هستند، گفت: متاسفانه در رسانه‌های ملی و دیگر رسانه‌ها به صیادان و جامعه صیادی آنگونه که باید پرداخته نمی‌شود و این زحمت‌کشان مظلوم واقع شده‌اند.
وی ادامه داد: در سخنرانی های بزرگان و مسئولان نیز از همه اقشار جامعه از جمله صنعتگران، کارمندان، کارگران و ...نام برده و به ندرت دیده می‌شود که کسی از جامعه صیادی یاد و این جامعه دریادل و زحمت‌کش را از انزوا خارج کنند.
تندرو از مسئولان ارشد و کشوری خواست تا هر وقت که از کشاورزان و زحمت‌کشان جامعه یاد می‌کنند از صیادان که در آب‌های خروشان دریا و با امواج برای کسب رزق و روزی حلال دست و پنجه نرم می‌کنند نیز یاد کنند چراکه این مهم دلخوشی صیادان و توجه بیشتر و در خورتر مسئولان به صیادان را به دنبال خواهد داشت.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی استان هرمزگان گفت: در صورتی که مسئولان مسکن و شهرسازی و متولیان اراضی شهر قطعه زمینی را برای عرضه آبزیان صید شده در اختیار تعاونی‌های صیادی استان هرمزگان قرار دهند این تعاونی‌ها آمادگی احداث بازارهای عرضه مستقیم آبزیان و محصولات صیادی به صورت کاملا بهداشتی و مدرن را دارند.
نماینده جامعه صیادی استان هرمزگان کوتاهی دست واسطه‌گران، کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کننده، افزایش درآمد صیادان، عرضه آبزیان به صورت تازه و مستقیم را از جمله مزایای این طرح خواند.
تندرو بازسازی ذخایر آبزیان را برای بقاء صیادی و صید پایدار لازم برشمرد و افزود: این مهم نه تنها لازمه صید پایدار است بلکه در درازمدت سود و ارزآوری مناسبی را برای کشور خواهد داشت.
وی گفت: تعاونی‌های صیادی همچنین در رابطه با رهاسازی بچه ماهی برای بازسازی ذخایر در صورت تولید بچه ماهی توسط سازمان شیلات ایران برای بازسازی ذخایر با تمام قوای خود همکاری می‌کنند.
به گزارش ایسنا، استان هرمزگان با نزدیک به سی هزار صیاد و بالغ بر چهار هزار و 200 فروند شناور عنوان نخست صیادی کشور را دارد

دیدگاه خود را بیان کنید