آلاینده های غیرطبیعی حیات آبزیان رودخانه مند را تهدید می کند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آلاینده های غیرطبیعی حیات آبزیان رودخانه مند را تهدید می کند /گ

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

آلاینده های غیرطبیعی حیات آبزیان رودخانه مند را تهدید می کند
رشیدی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: آلاینده های غیر طبیعی شامل فاضلابهای انسانی ،دامی و استفاده از کود های شیمیایی وسموم دفع آفات کشاورزی حاصل از فعالیت در روستاهای حاشیه این رودخانه دوست داران محیط زیست را نگران کرده است ..

وی یادآورشد: صیادان محلی غیر مجازدر طول مسیر رودخانه به صورت سنتی با تور سالیک یا بستن مسیر رودخانه (هدر) اقدام به صید ماهی می کنند ومتاسفانه هیچ اندیشه ای در بازسازی و پرورش ماهیان ندارند و آسیب های جبرا ن ناپذیری به فلور جانوری این رودخانه وارد می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دشتی گفت: رودخانه مند ودشت های حاصلخیز وجنگل های حاشیه آن یکی از مهمترین وکم نظیر ترین مناطق زیست محیطی و طبیعی استان بوشهر به شمار می رود.

وی افزود: این رودخانه از ارتفاعات کوه نار (چهل چشمه ) واقع در غرب شیراز سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت حدود 685 کیلومتر و جذب رودخانه های فسا ،الامرودشت ،دارالمیزان ،شوروباغان درمحلی به نام خور زیارت در 100 کیلومتری جنوب شرق بوشهر به خلیج فارس می ریزد.

رشیدی یادآورشد:بلند ترین نقطه رودخانه مند بیش از سه هزارو 185 مترارتفاع وبیش از32 هزارو 537کیلومتر مربع مساحت حوزه آبخیز آن است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشتی اضافه کرد: میانگین آبدهی رودخانه مند قبل از ورود به خلیج فارس حدود 55 مترمکعب در ثانیه و رژیم آن سیلابی است.

رشیدی گفت:این رودخانه از نظر هیدرولوژی پس از ورود به دشت دارای بستری نرم و طغیانی و در مرحله پیری همراه با پیچ و تاب های فراوان بوده و پس از زهکشی از سور دشتی در منطقه خور زیارت با میزان آبدهی 55 متر مکعب بر ثانیه در محل دلتا به خلیج فارس می ریزد.

وی افزود:رودخانه مند دشتی دارای تعداد 54 جنس از هفت گروه مختلف پلانکتونی مشتمل بر گونه های جلبک های سبز، قرمزو سبزو تعداد 9 رده از کفزیان شامل یک خانواده و یک جنس از سخت پوستان،دوجنس و هفت راسته حشرات و سه راسته از گاسترو پودها است.

وی افزود:رودخانه مند دارای 13 گونه از هفت خانواده ماهیان شامل شش گونه کپور ماهیان ،دو گونه کفال ماهیان ، یک رده خامه ماهیان، یک رده مارماهیان و یک رده گربه ماهیان است و دارای یک گونه به نام tor از خانواده کپور ماهیان منحصر به فرد شناسایی شده که در ایران در حال انقراض و یا منقرض شده است.

این مقام مسوول یادآورشد: پستانداران این منطقه علفخوار نظیر قوچ و میش و کل و بز در سالیان گذشته بوده و در حال حاضر آهو در منطقه بردخون است و جانوران گوشت خوارمنطقه شامل گراز، شغال ، روباه، کفتار و گرگ است.

وی خوستارمشارکت فعال تر مردم ، شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای حاشیه رودخانه مند وهمراهی کارشناسان برای حفاظت ومراقبت ونگهداری از این منطقه طبیعی ، گردشگری وزیست محیطی در استان بوشهرشد

دیدگاه خود را بیان کنید