تنگی نفس تالاب کیسی در هجوم زمین خواران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تنگی نفس تالاب کیسی در هجوم زمین خواران /گ

دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

تنگی نفس تالاب کیسی در هجوم زمین خواران
خبرنگار مهر، در امتداد نوار ساحلی دریای خزر در فاصله 7 کیلومتری شهرستان نوشهر و در حدفاصل منطقه مزگاه و چیلک این شهرستان تالابی قرار دارد که بدلیل برخورداری از جاذبه های زیست محیطی و طبیعی، چشم انداز دلنوازی را به این منطقه بخشیده است.
از نظر ساختار پوشش گیاهی تالاب کیسی نوشهر دارای سه ساختار درختچه زار از نوع توسکا، بوته زار و علفزار بوده که پناهگاهی امن برای زادآوری، مهاجرت و زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بشمار می رود.
پوشش گیاهی عمده تالاب کیسی نوشهراز گیاهان باتلاقی و شامل دو گونه نی است. پوشش این نوع نی محلی امن و مناسبی برای آشیانه سازی و جوجه آوری پرندگان بومی و تابستان گذرانی و پناهگاهی برای دوزیستان، ماهیان و حشرات، همچنین مکانی برای تخمگذاری و زادآوری آنها محسوب می شود.
وجود لاله های مردابی به عنوان یکی از پوشش های گیاهی تالاب کیسی و آبگیر بودن دائمی تالاب در طول سال فرصت های طبیعت گردی زیبایی را در این تالاب به نمایش گذاشته است.
در تالاب ها بدلیل از بین رفتن مواد زاید و تصفیه آب، برخورداری از منظرهای زیبای طبیعی بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی فراهم می شود بویژه آنکه تالاب کیسی نوشهر به سبب فاصله 300 متری با دریا نقش مهمی در تثبیت خطوط ساحلی تاکنون داشته است.
وسعت فعلی تالاب کیسی نوشهر به بیش از 22 هکتار می رسد اما سرعت هجوم زمین خواران به این منطقه بطور روزانه وسعت تالاب را دچار نوسان کرده و اقدامات شبانه زمین خواران در تصرف حاشیه این تالاب زنگ خطر نابودی تالاب را به صدا در آورده است.
هرچند این تالاب بمانند بسیاری از تالاب های ایران هنوز با ثبت جهانی فاصله زیادی دارد اما به همین دلیل عدم ثبت جهانی یا ملی و گرانی زمین در این منطقه، اشتهای بسیاری از متصرفان و زمین خواران را برای بلعیدن این تالاب زیبا دو چندان کرده است.
قرار گرفتن این تالاب در اراضی ملی اداره منابع طبیعی غرب مازندران هم نه تنها سرعت نابودی تالاب را نکاسته بلکه بسیاری از متصرفان با ارائه اسنادی بظاهر قانونی در کمیسیون واحده این اداره کل و براحتی با سوء استفاده از خلاء های قانونی راه تصرف تالاب را برای خود هموار ساخته اند.
خودداری منابع طبیعی از افشای نام و سوء استفاده زمین خواران از خلاء قانونی
اکبر مهدی زاده یکی از ساکنین محلی که عمر 50 ساله خود را در حاشیه این تالاب گذارنده در گفتگو با مهر گفت: طی این 10سال افزایش ساخت و سازهای بی رویه در این منطقه باعث شده که بسیاری از اراضی اطراف تالاب تبدیل به شهرک های بزرگ شود و ساخت ویلاهای شیک، قیمت های زمین را متری 700 هزار تا یک میلیون تومان افزایش داده است.
وی که خاطراتی نه چندان دور از مهاجرت اردک های سر سفید و بلوطی و آواز قراقاول ها در تالاب کیسی را در ذهن دارد خاطرنشان کرد: متاسفانه عده ای زمین خوار با ارتباطات خود اقدام به تصرف زمین های اصلی تالاب کردند و ما فقط ناظر از بین رفتن تالاب شده ایم.
مهدی زاده خاطرنشان کرد: فقط در یک مورد، شخصی با نفوذ با ادعای مالیکت 7 هکتار از اراضی تالاب هم اکنون پرونده اش در کمیسیون منابع طبیعی مطرح است؛ حتی چند وقت اخیر نیز اقدام به محصور کردن بخشی از تالاب نیز کرده است.
هرچند در این گزارش تلاش شد تا اطلاعاتی از اسامی متصرفان و زمین خواران تالاب کیسی از منابع طبیعی غرب مازندران دریافت کنیم اما به گفته یکی از کارشناس مسئول این اداره کل بدلیل مسائل امنیتی و حفظ حقوق شهروندی متصرفان از دستیابی به این اسامی ناکام ماندیم.
یک سال دوندگی محیط زیست برای صدور حکم یک پرونده تجاوز
به گفته رئیس محیط زیست نوشهر، پوشش انبوه نی در تالاب کیسی سبب ایجاد احساس امنیت برای پرندگان مهاجر در فصول سرد سال شده است.
علی اصغر حسین عمویی در گفتگو با مهر خاطرنشان کرد: این تالاب بدلیل برخورداری از نوع پوشش گیاهی خاص خود محل امنی برای پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و زمستان گذارانی این پرندگان شده است.
وی در ادامه با تایید هجوم زمین خواران به تالاب کیسی نوشهر اظهار داشت: هرچند این تالاب در سند اراضی منابع طبیعی قرار دارد اما تالاب کیسی بدلیل جذب گونه های نادر، کمیاب، رو به انقراض و در معرض خطر پرندگان آبزی مهاجر و مکانی مناسب برای تخم ریزی همیشه از سوی محیط زیست مورد پایش و نظارت قرار می گیرد و پرونده های زیادی در خصوص متخلفین از سوی محیط زیست شهرستان طرح و پیگیری های قضایی شده است.
رئیس محیط زیست نوشهر با اشاره به یکی از پرونده های زمین خواری و تجاوز به بستر تالاب اظهار داشت: فقط در یک مورد شخصی بنام ح با ایجاد راه و ریختن 100 کامیون مصالح مخلوطی قصد ورود به تالاب را داشته که طبق قانون با توجه به مالکیت این اراضی با منابع طبیعی است و بایستی در این شرایط این اداره ورود پیدا می کرد.
وی افزود: اما بدلیل حساسیت زیست محیطی و تاثیرات بر اکولوژی تالاب، واحد حقوقی محیط زیست نوشهر پیگیر قضایی این موضوع را برعهده گرفت و پس از یک سال پیگیری های مستمر موفق شدیم تا دستور توقف عملیات را اخذ کنیم و برای تجاوزات صورت گرفته حکم قلع و قمع صادر و اجرا شد.
شرایط تالاب کیسی نوشهر آنقدر نگران کننده است که این روزها بسیاری از مسئولین دلسوز محیط زیست و اجرایی را به خود کشانده است؛ مدير كل سابق محيط زيست مازندران نیز که به همراه فرماندار شهرستان نوشهر از وضعیت تالاب کیسی نوشهر بازدید کرده بود در حاشیه این بازدید در گفتگو با مهر گفت: این تالاب بدلیل برخورداری از محیط زیستگاهی امن در مسیر مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر قرار دارد که پرندگان آبزی و کنار آبزی و مرغابی ، چنگر ، غاز خوتکا و اردک های مرمری و قرقاول جنگلی از جمله این پرندگان بشمار می رود.
هرمز محمودي راد با تاکید بر حفظ تالاب نوشهر افزود: بايد بستر زندگي انسان كه در رودخانه ها، تالابها و منابع طبيعي نهفته است به خوبي حفظ شود و این تالاب نیز با اجرای پروژه های گردشگری همگون با محیط زیست قابلیت حفظ و احیا را می یابد.
اجرای طرح های گردشگری و طبیعت گردی راه حل حفظ تالاب کیسی
فرماندار نوشهر با اشاره به ناکافی بودن پیگیری های صورت گرفته برای مقابله با زمین خواری حاشیه تالاب کیسی گفت: همه این زمین خواران و متجاوزان به انفال و بیت المال از خلاء قانونی در اداره منابع طبیعی سوء استفاده می کنند و با ارائه اسنادی نامشخص و طرح دعوی مالکیت بر اراضی حاشیه تالاب نسبت به تغییرکاربری این اراضی و ساخت و ساز غیر مجاز در این منطقه اقدام می نمایند.
محمدعلی قمی اویلی افزود: دستگاه قضایی و اداره کل منابع طبیعی باید در این خصوص با جدیت بیشتر و نظارت دقیق تر نسبت به متصرفین و متخلفینی که اینگونه به بیت المال تجاوز می کنند وارد شوند.
وی با اشاره به برخورداری تالاب کیسی نوشهر از تنوع اکوسيستم گياهی ، چشم اندازهای بی نظير و استثنايی زيستگاهی باارزش برای آبزیان و پرندگان آبزی عنوان داشت: اجرای طرح های گردشگری و طبیعت گردی تنها راه حل حفظ تالاب کیسی است و این تالاب ظرفیت تبدیل شدن به یکی از نقاط بی‌نظیر طبیعی از نظر پرنده‌نگری، اکوتوریسم و گردشگری در کشور را دارد.
شهردار شهر نوشهر نیز در بازدید از تالاب کیسی در گفتگو با مهر گفت: اين تالاب به دليل برخورداری از مناظر شگفت انگيز و دارا بودن پرندگان مهاجر و وحوش کم نظير می تواند به عنوان يک قطب توريستی در کشور مطرح شود.
فرهاد شیخ الاسلامی با اشاره به قرار گرفتن تالاب کیسی در حریم شهر نوشهر افزود: در صورت موافقات فنی از سوی اداره کل منابع طبیعی این آمادگی در مجموعه شهرداری و شورای شهر نوشهر وجود دارد که طرح های گردشگری را با هدف حفظ مولفه های زیست محیطی تالاب اجرا نماید.
به هر روی تالاب کیسی نوشهر به عنوان یکی از شگفت انگیزترین اعجاز طبیعت نقش بی بدیلی در حفظ و حراست از آبزیان، گیاهان ، جانوران تاکنون داشته و شرایط این تالاب علیرغم غنای استعدادهای زيست محيطی و تنوع زيستی بدلیل ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه این تالاب و هجوم بی وقفه زمین خواران برای تصرف آن ، روزهای سخت و سردی را سپری می کند که نیازمند توجه بیشتر دوستداران محیط زیست و همت مسئولین دارد

دیدگاه خود را بیان کنید