فعالان عرصه میگو نیازمند حمایت /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

فعالان عرصه میگو نیازمند حمایت /گ

چهار‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

فعالان عرصه میگو نیازمند حمایت
خبرنگار مهر، زیرساخت‌های تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر در سال‌های اخیر به خوبی توسعه یافته و شاهد راه‌اندازی سایت‌های متعدد پرورش میگو و همچنین اشتغال تعداد زیادی از افراد در این زمینه هستیم.
به منظور بررسی مشکلات و نیازهای تولیدکنندگان وفعالان عرضصه پرورش میگو، ظهر سه‌شنبه نشستی با حضور برخی از پرورش‌دهندگان و معاون برنامه ریزی استاندار بوشهر برگزار شد و فعالان این عرصه مشکلات خود را بیان کردند.
بیماری‌های میگو به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های پرورش‌دهنگان مطرح است که به گفته یکی از پرورش‌دهندگان، با توجه به وجود بیماری در مولدهای میگو در سایر کشورها این بیم وجود دارد که این بیماری ها منتقل شود و صندوق ببیمه نیز تاکنون زیر بار بیمه کردن نرفته است.
یکی دیگر از تولید کنندگان نیز تامین غذای میگو را یکی از مهمترین خواسته‌های پرورش‌دهندگان عنوان کرد و افزود: نیاز است که با حمایت مسئولان زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله تامین رق سایت‌ها مورد توجه قرار بگیرد.
سید رضا رضوی مدیرعامل شرکت برق استان بوشهر نیز گفت: برق منطقه‌ای فارس متولی برق فوق توزیع است و ما نیز آماده هستیم که همکاری های لازم را برای برق‌رسانی به این سایت‌ها داشته باشیم.
در اين نشست تعدادي از فعالان پرورش ميگوي استان و تعدادي از مديران دستگاه‌هاي اجرايي نيز نظرات و ديدگاه‌هاي خود را بيان كردند و راهكارهاي لازم براي برون‌رفت از مشكلات صنعت پرورش ميگو ارائه شد.
ارائه تسهيلات كم‌بهره به پرورش‌دهندگان
مدير كل اقتصادي استانداري بوشهر نيز در اين نشست بر لزوم تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي براي رفع مشكلات پرورش‌دهندگان تاكيد كرد.
حسن اسماعيلي افزود: ارائه تسهيلات كم‌بهره به پرورش‌دهندگان و رفع مشكلات زيرساختي آنها مورد توجه مسئولان قرار دارد و براي اين مهم تلاش مي‌كنيم
پيش‌بيني برداشت 30 هزار تن ميگوي پرورشي داريم
مديرعامل اتحاديه پرورش‌دهندگان ميگوي استان نيز بيان كرد: حمايت مسئولان از پرورش‌دهندگان امري مهم است كه موجبات پيشرفت اين صنعت مي‌شود.
ابراهيم عباسي افزود: با وجود ظرفيت‌هايي كه در استان داريم پيش‌بيني برداشت 30 هزار تن ميگوي پرورشي داريم كه امسال تنها 9 هزار تن محقق شده و البته با حمايت و پشتيباني مسئولان مي‌توانيم به وضعيت بهتري برسيم.
ضعف زيرساخت‌ها و بروز بيماري‌ها/ بهبود وضعيت در 2 سال اخير
رضا عوض‌پور معاون برنامه‌ريزي استاندار بوشهر با اشاره به ظرفيت‌هاي استان بوشهر در حوزه شيلات اظهار داشت: پرورش ميگو از ظرفيت‌هاي مهم استان بوشهر است و باور داريم كه مي‌تواند موثرتر از حال حاضر باشد.
وي با اشاره به مشكلات پرورش‌دهندگان ميگو افزود: ضعف زيرساخت‌ها و بروز بيماري‌ها باعث شد كه توليد ميگو در سال‌هاي گذشته با روند توسعه و پيش‌بيني نرخ رشد مواجه نشود و اين حوزه با فراز و فرودهاي زيادي روبه‌رو بوده كه البته وضعيت در 2 سال اخير بهبود يافته است.
معاون برنامه‌ريزي استاندار بوشهر خاطرنشان كرد: تلاش براي افزايش كيفيت و ميزان برداشت از هر هكتار مهم‌ترين برنامه براي اين حوزه است كه نيازمند مديريت موثر و كارآمد است.
برداشت 9 هزار تن ميگوي پرورشي در استان بوشهر
عوض‌پور از برداشت 9 هزار تن ميگوي پرورشي در استان بوشهر خبر داد و تصريح كرد: امسال با وجود برنامه‌ريزي انجام شده 9 هزار تن ميگوي پرورشي در استان توليد شده و اين درحاليست كه مي‌توانسنيم در همين سطح زيركشت بيش از 13 هزار تن برداشت نيز داشته باشيم.
وي اضافه كرد: شيلات يك فرصت مناسب براي توسعه استان است و ارزش افزوده بهتري نسبت به ساير حوزه‌ها دارد و بايد از اين ظرفيت استفاده بيشتري شود
معاون استاندار بوشهر يادآور شد: برخي صنايع آثار زيانباري براي مناطق مختلف استان داشته ولي صنعت پرورش ميگو در توسعه و اشتغال و ... در استان نقش‌آفرين است.
عوض‌پور گفت: هم‌اكنون 60 هزار هكتار اراضي مستعد پرورش ميگو داريم و اين در حاليست كه سطح زير كشت ما 3 هزار هكتار است و مطالعه استعداديابي اراضي ميگو بايد در دستور كار قرار گيرد.
لزوم برقدار كردن سايت‌هاي پرورش ميگو/ پرداخت تسهیلات ضروری است
وي در ادامه بر لزوم برقدار كردن سايت‌هاي پرورش ميگو در استان تاكيد كرد و افزود: برقدار كردن اين سايت‌ها امري مهم در راستاي پيشرفت صنعت پرورش ميگوست.
عوض‌پور ابراز داشت: از مجموع 4 هزار و 300 هكتار اراضي مفيد و آماده براي پرورش ميگو هم‌اكنون 3 هزار و 300 هكتار زير كشت است كه بايد براي وارد كردن يك‌هزار هكتار زمين معطل مانده در اين چرخه اهتمام ورزيم.
وي با اشاره به لزوم پرداخت تسهيلات به پرورش‌دهندگان ميگو خاطرنشان كرد: صندوق حمايت از توسعه كشاورزي استان حدود 160 ميليارد ريال سرمايه دارد و تلاش مي‌كنيم اين سرمايه به 200 ميليارد ريال افزايش يابد تا شاهد ارائه تسهيلات با نرخ 4 درصد به توليدكنندگان باشيم.
عوض‌پور در ادامه خواستار استفاده از ساز و كارهاي قانوني براي رشد و توسعه صنعت پرورش ميگو شد و از پژوهشكده ميگو خواست پيشنهادهاي لازم براي افزايش برداشت ميگو در واحد سطح را ارائه دهند

دیدگاه خود را بیان کنید