اکوسیستم مرجانی خارک در معرض خطر است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

اکوسیستم مرجانی خارک در معرض خطر است /گ

یک‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۶ بازدید

اکوسیستم مرجانی خارک در معرض خطر است
مصلحیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خارگ، با اشاره به اکوسیستم مرجانی این جزیره اظهار کرد: اکوسیستم مرجانی یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های دنیا در نظر گرفته شده است که این اکوسیستم به لحاظ ویژگی‌های خاص خود، مقایسه می‌شوند با جنگل‌های گرمسیری مثل جنگل‌های آمازون که دارای انواع گونه‌های جانوری و گیاهی هتسند و حتی گاهاًٌ از این اکوسیستم نیز مهمتر مد نظر قرار گرفته‌اند.
وی با اشاره به خصوصیات اکوسیستم مرجانی خاطر نشان کرد: مرجان‌ها در اصل دو کار مهم انجام می‌دهند. یکی تصفیه آب دریاها و دیگری تولید غذا برای آبزیان است که هر دو مورد، جزو موارد ویژه به شمار می‌روند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خارگ با بیان اینکه در اطراف جزیره خارگ، صید ماهی بیش از سایر نقاط استان انجام می‌شود، افزود: یکی از علت‌های وجود این امر افزایش ماهی در این نواحی به علت وجود آب سنگ‌های مرجانی است.
وی با تشریح ساختار مرجان‌ها تصریح کرد: خود مرجان‌ها یک جانوران تاجک دار تک سلولی درونشان هست که این جانوران نیز دو کار اساسی فتوسنتز و تولید غذا و همچنین کمک به رسوب گذاری کلسیم کربنات را انجام می‌دهند که عمل دوم باعث رشد مرجان‌ها خواهد شد.
مصلحیان عنوان کرد: 6 عامل اصلی فیزیکی باعث محدود شدن مرجان‌ها شده‌اند که امروزه بخاطر عواملی که باعث بر هم خوردن دمای محیطی که معمولاً دمای مناسب برای مرجان‌ها بین 23 تا 25 و در برخی نقاط بین 36 تا 40 هست، شده که متاسفانه دستکاری انسان مثل همین صنایع نفتی و خروجی پس آب‌های صنعتی موجب تغییر در دما و به دنبال آن از بین رفتن مرجان‌ها شده است.
وی اضافه کرد: نور و عمق دو عامل مهم دیگر هستند که با توجه به اینکه جانداران تک سلولی بخاطر عمل فتوسنتز در اعماق زیاد نوری به آن‌ها نمی‌رسد نمی‌توانند رشد کنند و تا عمق 25 متر توانایی رشد دارند و به همین لحاظ در اطراف سواحل رشد می‌کنند و جزیره خارگو به لحاظ عمق کمی که در اطراف آن هست، در خلیج فارس منحصر به فرد محسوب می‌شود و می‌توان گفت در این زمینه حرف نخست را می‌زند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خارگ با اشاره به دیگر عوامل موثر در رشد مرجان‌ها خاطرنشان کرد: شوری آب که باید معمولاً بین 32 تا 35 و گاهاً بین 42 درصد باشد، از طریق عوامل نفتی افزایش می‌یابد و این مسئله نیز تا حدودی توازن را بر هم زده و کدورت نیز که هم باعث کاهش نور می‌شود و هم با رسوباتی همچون خارک بر روی موجودات تک سلولی مانع از انجام عملیات فتوسنتز می‌شود، زمینه مرگ مرجان‌ها را فراهم کرده و همین جا باید گفت که بزرگترین زیست گاه‌های مرجانی بخاطر توسعه صنایع نفت و گاز از بین رفته است.
وی تصریح کرد: قرار گرفتن در معرض هوا یکی از مشکلاتی بوده که توسط افراد سودجو بعضاً رخ داده است و البته ما نظارت ویژه‌ای بر این قضیه داشته‌ایم و افراد زیادی را تا‌کنون جریمه کرده‌ایم و جریمه هر کیلو مرجان حدود یک میلیون تومان است که البته متاسفانه صیادان در این زمینه همکاری خوبی با ما انجام نمی‌دهند و از تورهای غیرمجاز و سنگینی بنام رکاسی استفاده می‌کنند که هر چیزی سر راهش را از بین می‌برد.
مصلحیان اشاره داشت: البته این موضوع به ضرر خود صیادان نیز هست و با بر هم زدن اکوسیستم مرجانی، باعث کاهش ماهی‌های منطقه نیز شده‌اند و جلسات متعددی در این زمینه در بخشداری، سیلات و مرزبانی تشکیل شده است و آن‌ها را همکاری لازم را با ما انجام داده‌اند و هرچند وظیفه شیلات است، اما ما نیز به لحاظ اینکه خارگ پناهگاه حیات وحش و خارگو اثر طبیعی ملی است وارد عمل شده‌ایم.
وی با تاکید بر رعایت اصول زیست محیطی در صیادی اضافه کرد: ما در سال‌های گذشته دو سمینار با حضور صیادان درباره معایب و مضرات استفاده از این تورها برگزار کردیم و خوشبختانه صید مرجان توسط صیادان طی این مدت بسیار کاهش یافته است و امیدواریم شرایط را برای رشد آن‌ها فراهم کنیم

دیدگاه خود را بیان کنید