کم و کیف تولید و مصرف ماهی در سبد مازندرانی‌ها /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کم و کیف تولید و مصرف ماهی در سبد مازندرانی‌ها /گ

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

کم و کیف تولید و مصرف ماهی در سبد مازندرانی‌ها
خبرگزاری فارس از بابلسر، ماهی به عنوان ماده غذایی مفیدی است که باید حداقل هفته‌ای دو وعده در سبد کالای غذایی ایرانیان قرار گیرد.
بر طبق نظر کارشناسان،ماهی‌ها منبع مهمی برای پروتئین محسوب می‌شوند (18 تا 20 گرم از هر 100 گرم) برخوردار از مواد معدنی (آهن، فسفر، کلسیم) و ریزمغذی‌‌‌ها ( روی، مس، ید، سلنیوم) است.
با وجودی که ماهی سرشار از انواع ویتامین‌ها است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است اما در کشور ما به دلیل تنوع محصولات غذایی به مصرف ماهی کمتر توجه می‌شود.
معاون آبزی پروری شیلات مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه در مازندران از شهرستان رامسر تا گلوگاه حدود 2 هزار و 850 واحد پرورش انواع ماهیان داریم، اظهار داشت: در سال‌جاری از این تعداد حدود 67 هزار و 700 تن برداشت داشتیم.
*تولید 20 درصدی ماهیان پرورشی کشور در مازندران
ولی‌الله محمدزاده سرأهی با اعلام اینکه 20 درصد از ماهیان پرورشی کشور در مازندران تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: 6 هزار و 200 نفر به صورت مستقیم در فعالیت‌های آبزی‌پروری مشغول به کار هستند.
وی گردش اقتصادی از محل آبزی‌پروری مازندران را بیش از 5 هزار میلیارد ریال معادل 500 میلیارد تومان برشمرد و افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته حدود 5 هزار تن افزایش تولید داشته‌ایم که این رشد تقریبا معادل هشت درصد است.
معاون آبزی‌پروری شیلات مازندران، افزایش تعداد مزارع پرورش ماهیان گرم آبی، افزایش تعداد مزارع پرورش ماهیان سردآبی، افزایش تولید در واحد سطح با استفاده از تجهیزات و روش‌های نوین آبزی‌پروری، ارتقا دانش فنی و تجربه پرورش دهندگان استان مازندران و شرایط مثبت جوی را از جمله عوامل موثر در افزایش تولید دانست.
*فعالیت 2535 واحد پرورش ماهیان گرم آبی در مازندران
محمدزاده از فعالیت 2 هزار و 535 واحد مراکز پرورش ماهیان گرم آبی اعم از آب بندان‌ها،مزارع گرم آبی و دریاچه‌های پشت سد در مازندران خبر داد و گفت: از این تعداد سه واحد دریاچه پشت سد،560 واحد آب بندان فعال و بقیه مزارع پرورش ماهیان گرم آبی هستند.
وی مساحت این مراکز را 15 هزار و 700 هکتار عنوان کرد و افزود: در سال جاری معادل 49 هزار و 250 تن انواع ماهیان گرم آبی در این مراکز تولید و به بازار مصرف عرضه شد که در مقایسه با سال گذشته 5/6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
این مسئول به انواع ماهیان گرم آبی اشاره کرد و گفت: ماهیان گرم آبی شامل کپور نقره‌ای(فیتوفاک )،کپور علفخوار (آمور،کپور معمولی و کپور سرگنده (بیگ هد) است.
محمدزاده تغذیه کپور معمولی را غذای کنسانتره، تغذیه کپور علفخوار یا آمور با علوفه، تغذیه کپور نقره‌ای یا فیتوفاک از فیتوپلانکتون‌های داخل آب و تغذیه بیگ هد را ژیوپلانکتون‌ها دانست و گفت: برای رشد فیتوپلانکتون‌ها و ژیوپلانکتون‌ها در داخل آب تامین عناصری مثل ازت و فسفر الزامی که این مهم از طریق کوددهی انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه برای رشد این ماهی‌ها به هیچ وجه از فضولات انسانی یا حیوانی که در بعضی اذهان وجود دارد استفاده نمی‌شود، عنوان کرد: استفاده از آن نه اقتصادی است و نه از نظر تولید امکان چنین کاری وجود دارد چون این امر به تنهایی منجر به تلفات ماهی می‌شود.
*فعالیت تعداد 263 واحد پرورش ماهیان سرد آبی در مازندران
معاون آبزی پروری شیلات مازندران، از فعالیت 263 مزرعه فعال پرورش ماهی قزل‌آلا در استان در زمینی به مساحت 295 هزار متر مربع خبر داد و گفت: محل پرورش این ماهیان استخرهای بتنی مزارع کوهستانی حاشیه رودخانه‌ها و مجاور چاه‌های کشاورزی است.
محمدزاده تولید ماهیان سردآبی را در سال جاری 18 هزار تن دانست و افزود: این مقدار معادل با افزایش 10 درصدی تولید نسبت به سال گذشته بوده است.
مازندران تنها استان بهره مند از مولد اکسیژن در مزارع کوهستانی و مزارع دو منظوره در کشور است
وی تصریح کرد: مازندران با داشتن 4 هزار و 500 دستگاه هوادهی، درام فیلتر، مولد اکسیژن که همگی از تجهیزات مهم آبزی پروری است حدود 20 درصد از تجهیزات مورد استفاده در کشور را دارد.
این مسئول خاطر نشان کرد: تنها استانی هستیم که مولد اکسیژن را هم در مزارع کوهستانی و هم در مزارع دو منظوره استفاده می‌کنیم.
*فعالیت 5 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در مازندران
معاون آبزی پروری شیلات مازندران،با بیان اینکه ماهیان خاویاری جزء ماهیان ارزشمند و اقتصادی دریای خزر هستند که به مرور زمان صید این گونه‌ها کم شده است، اذعان داشت: مهم‌ترین گونه‌های آن شامل فیل ماهی، شیب، قره‌برون،چالباش و ازون برون است.
محمدزاده با اشاره به اینکه در یک دهه اخیر توجه به پرورش ماهیان خاویاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است، بیان داشت: در مازندران پنج مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری با تاکید بر پرورش گونه فیل ماهی وجود دارد که مساحت این مزارع حدود 9 هزار متر مربع است.
*تولید 215 تن گوشت ماهیان خاویاری در مازندران
محمدزاده خاطر نشان کرد: در سال جاری 215 تن گوشت ماهیان خاویاری تولید و به بازار مصرف عرضه شده است که در مقایسه با سال گذشته 70 درصد رشد داشته است.
*صادرات 420 کیلوگرم خاویار پرورشی به کشورهای اروپایی
وی اذعان داشت: علاوه بر گوشت عرضه شده حدود 420 کیلوگرم خاویار پرورشی استحصال و به کشورهای اروپایی از جمله هلند، فرانسه و سوئیس صادر شده است.
معاون آبزی پروری شیلات مازندران با اعلام اینکه خاویار پرورشی ایران از برند بسیار خوبی برخوردار بوده و قیمت فروش آن کیلویی تقریبا حدود یک‌هزار یورو است، گفت: امید است با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود از جمله اراضی ساحلی ـ پرورش ماهی در قفس بتوانیم شاهد توسعه بیش از پیش پرورش ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت اشتغال و ارز آوری برای کشور باشیم.
*احداث مزرعه خاویاری در ساحل چپکرود
محمدزاده با بیان اینکه یک مزرعه بزرگ خاویاری در منطقه اراضی ساحلی چپکرود توسط شرکت قره برون ساری در حال احداث است، گفت: این مزرعه در زمینی به مساحت پنج هکتار با مساحت مفید 37 هزار متر مربع استخر در حال احداث است.
وی افزود: قرار است این مزرعه آب دریا را منتقل و سپس پس از فیلتراسیون به دریا برگرداند.
این مسئول با بیان اینکه ظرفیت این مزرعه تولید حداقل 500 تن گوشت و 15 تن خاویار در سال می باشد تصریح کرد:با بهره گیری از تکنولوژی امید است تولید گوشت خاویار تا یک هزار تن افزایش یابد.
معاون آبزی پروری شیلات مازندران خاطرنشان کرد:امید است در راستای سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران و برنامه های دولت گام های بلندی در توسعه متوازن و پایدار آبزی پروری با توجه به صنایع پیشین و صنایع پسین در این بخش برداریم.
در ادامه معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان مازندران نیز اظهار داشت: در توسعه متوازن و پایدار آبزی پروری با توجه به صنایع پیشین و صنایع پسین در این بخش برداریم.
*افزایش 18 درصدی صید ماهیان کیلکا
در ادامه معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان مازندران با بیان اینکه در حال حاضر حدود 44 فروند شناور در استان مازندران به صید کیلکا مشغول هستند، اظهار داشت: برداشت صید ماهیان کیلکا از ابتدای سال تاکنون حدود 10 هزار و 100 تن به ارزش اقتصادی 112 میلیارد ریال بوده است.
عباس شیخ تبار تصریح کرد: پیش‌بینی صید ما در سال‌جاری 11 هزار تن بوده که در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه خود در سال گذشته حدود 18 درصد افزایش صید ماهیان کیلکا را داشتیم.
*ایران پیشگام برای حذف صید تجاری ماهیان خاویاری
وی از کاهش صید ماهیان خاویاری در کشور خبر داد و گفت: مدت سه سال است که صید ماهیان خاویاری با هدف صید تجاری انجام نمی‌شود.
این مسئول با بیان اینکه کشور ایران پیشگام برای حذف صید تجاری ماهیان خاویاری است، افزود: کشورهای حاشیه دریای خزر با توافق، تعطیلی صید ماهیان خاویاری در دریای خزر را پذیرفتند.
شیخ‌تبار با بیان اینکه ماهی فسیل زنده و سرمایه‌ای است که می‌تواند با تجدید حیات خود منابع اقتصادی، درآمدزایی و اشتغال مهمی داشته باشد، تصریح کرد: برای حفظ آن نیاز به برنامه‌ریزی و همکاری همه کشورهای حاشیه دریای خزر است و به تنهایی این امر امکان پذیر نیست.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان مازندران به رعایت استانداردها و پیروی از قوانین صید و صیادی تاکید کرد و افزود: این سرمایه ملی که می‌تواند برای آیندگان باقی بماند با استفاده از صید مسئولانه برای آیندگان باقی گذاشته تا هم موجب تضمین اقتصاد و اشتغال و هم تامین پروتئین مورد نیاز جامعه شود.
*سرانه مصرف ماهی در مازندران
در ادامه قائم مقام گروه بهبود و کیفیت با تاکید به مصرف ماهی و نقش آن در سلامت جامعه گفت: ماهی مملو از غذای قابل جذب برای بدن از جمله امگا سه، پروتئین، کلسیم و اسیدهای چرب است.
حسن حسین‌نژاد با بیان اینکه استفاده از ماهی موجب درمان بسیاری بیماری‌ها می‌شود، افزود: استفاده از ماهی موجب رفع بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، بیماری‌های سرطانی، افسردگی، استرس، فشار خون، دیابت و ... است.
وی سرانه مصرف ماهی در کشور ما را برای هر فرد در طول سال 2/10 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: این مقدار در استان مازندران به ازای هر فرد 39/12 کیلوگرم است.
قائم مقام گروه بهبود و کیفیت با بیان اینکه کشور ژاپن به عنوان بزرگترین مصرف کننده ماهی در جهان است،خاطر نشان کرد: سرانه مصرف ماهی این کشور 83 کیلوگرم است.
حسین‌نژاد با بیان اینکه عمر متوسط ژاپنی‌ها با مصرف زیاد ماهی بالا و بیماری در این کشور بسیار کم است، خاطر نشان کرد: یکی از عوامل کاهش مصرف ماهی در کشور ما تنوع محصولات است.
*افزایش 103 درصدی صید ماهیان پره در مازندران
رئیس اتحادیه ماهی‌گیران مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اتحادیه ماهی‌گیران مازندران با داشتن 54 شرکت تعاونی پره و فعالیت بیش از 4 هزار و 200 صیاد در حال خدمت‌رسانی است.
حسین آقاپور با بیان اینکه برداشت ما در سال گذشته حدود 7 هزار تن با ارزش اقتصادی حدود 58 میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: از سال جاری تاکنون حدود 18میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته حدود 103 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه اتحادیه پره اقدام به تولید انواع ماهیان کفال،کپور و ماهی سفید می‌کند،گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 998 تن برداشت صید داشتیم که نسبت به سال گذشته 76 درصد رشد داشته است.
گزارش از سامره عبدی

دیدگاه خود را بیان کنید