جریان رو به دریا، حسرت امروز و پشیمانی فردا /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

جریان رو به دریا، حسرت امروز و پشیمانی فردا /گ

شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

جریان رو به دریا، حسرت امروز و پشیمانی فردا
امروز درحالی که شماری از دشت های مستعد کشاورزی استان بوشهر از سوی وزارت نیرو به علت افت منابع آبی، برداشت آب از آنها ممنوع می شود، دو بارندگی آبان و دی امسال(1392) در این استان علاوه بر خسارت به تاسیسات زیر بنایی و منازل باعث شد تا رفت و آمد خودروها به علت آبگرفتگی درجاده ها و آب بردگی پل ها ساعت ها متوقف شود.

حرکت سیلاب ها دراستان بوشهر با توجه به این که از سمت کوه به دریا جریان دارد بسیار تند و نابود کنند است طوری که هرچه از درخت، مزرعه، خانه، جاده، پل و دیگر تاسیسات است از بیخ و بن ویران می کندو با خود می برد و از همه مهمتر فرسایش خاک است که سالانه سطح بسیاری از زمین های کشاورزی را می شوید و آنها را غیر قابل کشت می کند.

تنها راه جلوگیری از خسارت های سیل و هدر رفت آب های سطحی روخانه های دائمی و حاصل از بارندگی های فصلی دراستان بوشهر احداث سد و سازه های آبخیزداری، آبخوان داری و تغذیه مصنوعی درمسیر جریان گرفتن سیلاب های فصلی است.

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر گفت: سالانه بیش از سه میلیارد متر مکعب از روان آبهای استان در کمتر از چند ساعت به دریا می ریزد و در مسیر خود خسارت زیادی به اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی و صنعتی وارد می کند.

محمدسبحانیان در گفت و گو با ایرنا اظهارکرد: در سالی که همه مردم و مسوولان از شرایط منابع آبهای زیرزمینی و افزوده شدن دشت های دیگر استان بر دشت های ممنوعه اطلاع دارند، ساعت ها راه بوشهر- برازجان به دلیل عبور روان آبهای سطحی روی جاده، بسته می شود و مسافران و خودروها سردرگم می مانند.

وی بیان کرد: امسال استحصال روان آبهای استان بوشهر از طریق سازه های کنترل سیلاب و تغذیه مصنوعی آبخیزداری به بیش از دوبرابر سال های گذشته رسیده است.

سبحانیان گفت: در بارندگی های امسال تاکنون 40 میلیون متر مکعب آب در سازه های آبخیز داری استان بوشهر جمع آوری شده است.

وی اضافه کرد: با ساخت 311 مورد سازه بزرگ آبخیزداری که بیشتر در مناطق کشاورزی یا مناطق سیل خیز استان بوشهر احداث شده سالانه70 میلیون متر مکعب کنترل سیلاب و استحصال آب امکان پذیر است که باعث تقویت منابع آب زیر زمین و توسعه بخش کشاورزی استان می شود.

سبحانیان اظهار کرد: آبخیزداری، در سه سال گذشته برای کم کردن حجم روان آبها در بالا دست مطالعات کامل انجام داده که اجرای 11 مورد سازه کنترل سیلات پیشنهاد شده است.

وی گفت : از این سازه ها تا کنون تنها یک مورد بالا دست روستای سمل تنگستان اجرا شد که سالانه بیش از چهار میلیون متر مکعب استحصال آب داشته ومی تواند همه اراضی کشاورزی پایین دست را با همکاری آب منطقه ای سیراب کند.

سبحانیان گفت: چنانچه اعتبار لازم را برای اجرای این سازه ها در مناطق بالادست حوزه آبخیز آبطویل، چاهکوتاه و سرکره تخصیص یابد بدون شک می توان بارندگی سالانه این محدوده که به بحران تبدیل می شود را به فرصت تبدیل کرد.

وی اعتبار لازم برای ساخت این سازه ها را 80 میلیارد ریال پیش بینی کرد.

معاون آبخیز داری اداره کل منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به افزایش چشمگیر بارندگی در حوزه جم و ریز به نسبت سال های گذشته گفت: با برداشت آب از منابع زیرزمینی حوزه های یاد شده از طرف پارس جنوبی و پالایشگاه گاز سبب شده تاعلاوه بر پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی این منطقه، کیفیت آبهای زیرزمینی نیز کاهش یابد.

سبحانیان اظهارکرد: همچنین آبخیزداری، مطالعالت حوزه جم و ریز را نیز به اتمام رسانده و اجرای دو هزار سازه تاخیر در سیلاب را در دستور کار قرار داده که تاکنون 120 سازه آن از محل اعتبارات استانی و نفت اجرا شده که قادر به استحصال سالانه یک میلیون و 920 هزار متر مکعب آب است

دیدگاه خود را بیان کنید