پرورش ماهی در استان یزد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی در استان یزد /گ

پنج‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

پرورش ماهی در استان یزد
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به هفت هزار منبع آبی استان برای رونق سرمایه گذاری در صنعت شیلات گفت: در صورت استفاده از 20 درصد این منابع، میزان برداشت سالانه ماهی از 900 تن فعلی به چهار هزار تن قابل افزایش است.
مهندسˈمحمدعلی مبینی ˈ روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد منابع آبی شامل قنات، چشمه، چاه های آب کشاورزی و صنعتی است.

وی گفت: پرورش ماهی در آب های زهکشی کشاورزی و با ساخت کانال(آبراهه) انجام می شود، که آب مورد استفاده قابل استفاده در دیگر بخش ها نیست.

** 340هزار قطعه ماهی گرم در استخرها رهاسازی شد

مدیر امور شیلات استان یزد با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای موجود، استان یزد سه هزار و 283رشته قنات، چهار هزار و 315حلقه چاه و 546 دهنه چشمه دارد، ادامه داد: در سال آبی 93-92، با رهاسازی 340هزار قطعه بچه ماهیان گرم آبی از نوع کپور، هامور، ˈفیتوفاکˈ و ˈتیلا پیلاˈ، 400تن محصول از 295باب استخر برداشت شد .

مبینی اظهار داشت: در اجرای طرح توسعه این صنعت نوپا در استان در این مدت یک میلیون و 340هزار قطعه بچه ماهی سردآبی در 235باب استخر رهاسازی شد که میزان برداشت آن 500 تن پیش بینی می شود .

** بافق نخستین مرکز پرورش ماهی در آبهای شور کشور

به گفته وی ،شیلات استان یزد 21سال قبل یعنی در سال 1372شمسی تاسیس شده و پرورش ماهی قزل آلا در آب های شور در ایران نیز برای نخستین بار چند سال قبل در شهرستان بافق استان یزد صورت گرفته است .

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یزدی ها در حالی پرورش قزل آلا در آب شور اقدام کردند که این ماهی از نوع ماهیان سردآبی است، افزود : با توجه به میزان شوری آب و دمای بالای هوا میزان اکسیژن موجود در آب شور کم است، این در حالی است که قزل آلا نیاز به اکسیژن فراوان دارد .

مدیر امور شیلات و آبزیان استان ادامه داد: در سال آبی جاری، 5/3میلیون قطعه بچه ماهی زینتی از نوع مولی، کوپی، آنجل و فوارتر در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت، با توجه به محدودیت منابع آبی استان، فعالیت در این رشته با توجه به نیاز به آب کم و فضای کوچک، توسعه این حرفه خانگی از لحاظ اقتصادی نسبت به پرورش ماهی مقرون به صرفه تر است .

وی ادامه داد: می توان با پرداخت 50 میلیون ریال اعتبار به فعالان و متقاضیان در این رشته یک شغل مستقیم و چندین شغل غیرمستقیم ایجاد کرد.

مبینی یادآور شد: در سال آبی جاری، 151فقره مجوز فعالیت با ظرفیت سالانه 275تن برداشت ماهی از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی منابع طبیعی در استان صادر شد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان به همکاری خوب بسیج سازندگی استان با شیلات اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرای این همکاری پارسال، تسهیلات مالی خوبی در اختیار پرورش دهندگان ماهی گذاشته شد که انتظار می رود این روند امسال هم ادامه یابد .

وی تاکید کرد: قبل از صدور مجوز پرورش ماهی، با هدف افزایش میزان اطلاعات متقاضیان در مورد پرورش بچه ماهی، آنان ملزم به شرکت در کلاس های توجیهی و آموزشی شیلات هستند، و منابع آموزشی و کمک های آموزشی هم در اختیارشان گذاشته می شود .

** سرانه مصرف ماهی یزد چهار کیلو از میانگین کشور کمتر است

سرانه مصرف ماهی در استان یزد هفت کیلوگرم است، به گفته مهندس مبینی این رقم حدود چهار کیلوگرم از میانگین مصرف ماهی در کشور کمتر است .

این صاحب نظر صنعت شیلات استان با اشاره به اهمیت مصرف ماهی در برنامه غذایی برای حفظ سلامت و بهداشت جامعه اظهار امیدواری کرد تا بتوان با تبلیغات رسانه ای ، فرهنگ سازی و برگزاری کلاس های طبخ ماهی میزان سرانه مصرف ماهی در استان را به میانگین کشوری نزدیک تر ساخت.

به گفته مبینی ، همچنین در سال 92، اعتبار مالی خوبی با همکاری کار گروه بخش کشاورزی و ... در اختیار فعالان صنعت شیلات استان گذاشته شد که به رقم آن اشاره ای نکرد .

وی تصریح کرد : این کمک ها می تواند نقش موثری در ساخت استخرهای دو منظوره کشاورزی داشته باشد و میزان تولید را هم 20درصد افزایش داده است .

این مقام مسئول یکی از چالش های صنعت شیلات استان را کمبود سردخانه برای نگهداری ماهی پس از برداشت ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به دمای بالا و طولانی بودن دوره فصل گرما در یزد، بهره برداران ماهی سردآبی باید قبل از گرم شدن هوا، محصول را برداشت و به سردخانه انتقال دهند و در صورت غفلت، زیان وارده زیاد خواهد بود.

وی تأکید کرد: آنچه مسلم است، میان عرضه و تقاضا به عنوان یک اصل اقتصادی در بازار باید تناسب وجود داشته باشد، در غیر این صورت موجب کاهش تمایل به فعالیت و سرمایه گذاری در صنعت شیلات خواهد شد.

** صرفه جویی در کود شیمیایی نتیجه پرورش ماهی

مبینی ادامه داد: با برداشت هرتن ماهی از منابع آبی استان و رهاسازی آب به زمین های کشاورزی ، 500کیلوگرم در مصرف کود شیمیایی صرفه جویی می شود که با توجه به افزایش میزان تمایل مردم به مصرف محصول های ارگانیک پرورش ماهی از این منظر هم سودمند و اقتصادی است .

به گفته مدیر امور شیلات و آبزیان یزد، آب حاصل از محل پرورش ماهی بسیار غنی است و باعث افزایش تولید کشاورزی، ماندگاری بیشتر محصول و حاصل خیزی خاک می شود .

وی از پرورش همزمان اردک و ماهی هم در تعدادی از استخرهای کشاورزی خبر داد و گفت: با پرورش برخی ماهیان گرم آبی که از جلبک ها، تغذیه می کنند به صاف شدن آب هم کمک می شود .

این مقام مسئول در ادامه از شهرستان های تفت، خاتم، ابرکوه و بافق به عنوان قطب پرورش ماهی استان یاد کرد و گفت: دو مجتمع پرورش ماهی در بافق و تفت دایر است .

مبینی ادامه داد: در حال حاضر مجتمع پرورش ماهی شهرستان اردکان غیرفعال است و در صورت تامین اعتبار کافی که به رقم آن اشاره ای نکرد، وارد چرخه تولید خواهد شد .

وی با اشاره به تصفیه آب در تعدادی از مجتمع های پرورش ماهی و استفاده دوباره از آن با توجه به کمبود منابع آب شیرین در استان تاکید کرد: می توان در هر مترمربع مجتمع های پرورش ماهی و استخرها به ترتیب حدود 100، و دو تا سه قطعه بچه ماهی رهاسازی کرد.

به گفته مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان، در حال حاضر تعدادی از بهره برداران علاوه بر پرورش ماهی در استخرهای هشت ضلعی که امکان تصفیه آب در آن وجود دارد، به پرورش ماهی در قفس نیز تمایل نشان داده اند .

این مقام مسئول صنعت شیلات استان یزد، ویژگی شیوه اخیر را تغذیه راحت و صید آسان ماهی عنوان کرد و راجع به ترویج فرهنگ مصرف بیشتر ماهی گفت: ما در مجموعه شیلات ، برگزاری کلاس های آموزش طبخ ماهی را در دستور کار دارد .

به گفته مبینی، تعداد شرکت کنندگان در هر کلاس آموزشی حدود 25 نفر است که با همکاری استادان مجرب آشپزی با طبخ 10نوع غذا آشنا می شوند .

وی در خواست این مدیریت را افزایش اعتبار تخصیصی، داشتن نگاه ویژه به بخش شیلات با توجه به نوع پا بودن این صنعت در استان ، حمایت از بخش خصوصی برای تامین نهادهای مورد نیاز شیلات و تخصیص اعتبار خاص از محل بودجه خشکسالی اعلام کرد.

گزارش ازعباسقلی اشکورجیری
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید